PC geeft na verloop van tijd geen output meer aan monitor

Status
Niet open voor verdere reacties.

CazzR1

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2011
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een zeer opmerkelijk probleem dat ik nog niet heb meegemaakt en heb dus ook geen flauw idee wat ik er mee aan moet.

Het is namelijk tegenwoordig zo, dat na enige tijd aangestaan te hebben, de monitor op zwart gaat en 'no input' aangeeft. Dit gebeurt meestal al na een half uur. De computer blijft gewoon doordraaien en aan het geluid dat door blijft draaien blijven alle processen ook gewoon draaien.
Kabels eruithalen en opnieuw erin doen heeft geen enkele zin, de computer hard resetten is de enige oplossing en dat doet hij het wel weer gewoon.

Waar eht in ieder geval niet aan ligt:
- monitor (met 2 verschillende geprobeerd, zelfde kuren)
- drivers videokaart (geupdate na verschijnen kuren, geen verandering).

Het moment van verschijnen van problemen hangt enigszins samen met het moment van het vervangen van de netwerkkaart, al zou ik het verband niet kunnen zien.

Oftewel, ik weet het ook niet, enige ideen worden zeker gewaardeerd. Meer info wil ik zeker geven maar ik post even snel omdat ik bang ben dat ie er zo weer uitknalt. Het betreft een Dell Precision 470 workstation.

Edit: na even nadenken zit ik toch aan de koeling van de videokaart te denken. Enige manier om de temperatuur van de videokaart op te roepen vanuit windows?

Mvg
Casper

Laatst bewerkt:
Om de temperatuur op te vragen weet ik dat je voor nvidia kaarten ntune kan downloaden. Wellicht is het probleem (tijdelijk) verholpen als je de energie instellingen veranderd dat je scherm niet meer uitgezet wordt. Daarmee weet je het dus wel te voorkomen maar los je het niet op.

Casper,

Waarschijnlijk heeft het niet met energie-instellingen te maken, want je zegt dat het ook gebeurt als je ermee aan het werk bent ..... toch?
Dan kan het inderdaad aan een te hoge temperatuur van je grafische kaart liggen, waardoor hij zichzelf uischakelt.
Het kan ook liggen aan de plaatsing van die netwerkkaart, namelijk als deze direct achter de koeling van je grafische kaart zit.

Klopt, energieinstellingen zal niets uitmaken, heeft niet met standby te maken, gebeurt ook als je aan het werk bent, zeer irritant. Bovendien heb ik liever dat de videokaart zichzelf uitschakelt alsie te warm wordt, dan dat ie door biljft branden ;-)

Laatste is het denk ik, netwerkkaart is niet stock, waarschijnlijk past ie er niet goed in, heb 'm er zelf niet ingezet dus ik weet dat niet precies, architectuur van dit type workstations schijnt nogal kieskeurig te zijn, zal 'm eens openmaken. Denk dat het de koeling vd GPU blokkeert.

Bedankt voor de reacties. Laat 'm nog even open staan.

Laatst bewerkt:
helpcx.png

Dit moet het wel zijn uiteraard... GPU temp gaat elke paar secodne wel 1 graden omhoog (tot een max van 155 dan houdt het op)

CPU ventilator 4 RPM????

Overigens heb ik 'm opengemaakt en de netwerkkaart zit de koeling zeker niet in de weg, het is een zeer ruime kast, dat kan het niet zijn.

Ik denk dat dit toch hardwarematig in je videokaart zit.
Wat je kunt proberen is om de videokaart te demonteren en dan heel voorzichtig de stofzuiger op de fan te zetten.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar het lijkt erop dat de warmte niet meer goed afgevoerd kan worden. Dit kan in eerste instantie veroorzaakt worden door ophoping van stof. Daarbij kan het zijn dat koelpasta opgedroogd is en dus ook niet meer goed de warmte afvoert.

Ikzelf heb ook een videokaart die soortgelijke problemen vertoont. Eens in de paar maanden moet ik hem weer uit zijn case halen om met een speldje te ontsmetten.

Als je goed kunt kijken zie je waarschijnlijk wat aangekoekte stof op de fan bladen zitten. Dit kun je perfect met wat tijd en geduld met een speldje loskrabben.

http://img197.imageshack.us/img197/554/18282914422650230714310.jpg

18419414422653897380610.jpg

18423014422646230714710.jpg

Tsja... in vier jaar tijd nooit schoongemaakt. Dan krijg dat :)

Heb 'm wel wat schoongemaakt, of het echt geholpen heeft weet ik niet. Misschien wat grondiger nodig. Hij begon 10 minuten geleden op 80 graden en nu alweer 100 graden. Wat zijn overigens normale gebruikstemperaturen? Hij maakt wel veel minder herrie dus het lijkt zeker wel wat geholpen te hebben. Maar dat was denk ik de algemene koeler (aux2?) waarbij de aanvoer erg geblokkeerd werd.

Maar waar slaan die fanRPMs op? Ik heb 'm even aangezet toen hij open was, en ze draaien alle drie op volle toeren :)

Laatst bewerkt:
Doe maar even schoonmaken dan :P. Stof is een grote hindernis in combinatie met computers.
Wat betreft de toerentallen, het kan zijn dat de software, de hardware niet goed kan uitlezen. Het zijn in ieder geval geen juiste waardes.

Idle temperatuur zou ongeveer tussen de 60 en 80 graden moeten zijn. Bij belasting kan hij wel 100+ graden worden, maar daar zou een koeler op berekend moeten zijn.

... maar die 150 graden is absoluut te hoog.

Mits je enigszins handig bent, is het demonteren van geforceerde koeling op processor en grafische kaart goed te doen.
Oppervlakkig reinigen zonder de ventilatoren van processor en grafische kaart te verwijderen is niet voldoende.

Ik ga 'm vandaag heel goed schoonmaken, sinds ik de temperatuur in de gaten houd valt me wel op dat ie al bij 105 graden uitvalt, dus ben bang dat het al een tijdje onbewust aan de gang is en dat ie ondertussen gewoon redelijk de geest gegeven heeft, maargoed, ik probeer het nog even.

^ ^ ^ De voedingkabel zat nog los X_X

Na schoonmaken lijkt hij zich te stabiliseren op 110 graden celsius.. (gewoon, tijdens browsen etc.) Ik neem er maar vrede mee. Staat nu al uren aan zonder uitvallen.
Of ik er nog goed mee kan gamen moet ik nog even uittesten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan