PC geeft Optical signaal, Receiver ontvangt niks en dus geen geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

djerike

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Heb een geluidskaart van Realtek HD Audio (Onboard geluid) met een S/PDIF uitgang (optical out). PC is van ASUS, en heeft naast de S/PDIF uitgang een HDMI-out.

Op de S/PDIF uitgang heb ik een ICIDU Kabel (Audio Optical Cable 7,5m) welke gaat naar de optical-IN van mijn Pioneer 5.1 receiver VSX D510 (optical CD ingang).

PC gegevens; Windows 7 met geupdate Realtek software. M’n PC geeft aan dat de S/PDIF uitgang een signaal uitstuurt. Als ik een gewone kabel met plug gebruik van PC naar een AC ingang vd receiver werkt het en heb ik geluid. Via de optical out dus niet.

Wat doe ik verkeerd :o ?

Wil graag die optical kabel gebruiken ipv die plug verbinding. M’n receiver heeft 2 optical ingangen maar geeft bij beide geen signaal, dus lijkt erop dat de receiver het niet kan coderen, of is het misschien iets anders..

Alvast bedankt voor het meedenken! :D

Laatst bewerkt:
hoi heb je het ingeprogrammeerd op je receiver dat die optical moet doen? (Digital geluid ) mvg freddy

In het configuratiescherm van die RealtekHDAudio kun je aangeven via welke uitgang de signalen gaan. even proberen met de 3 uitgangen is zo gepiept.
Lukt het niet dan zou ik toch de gebruiksaanwijzing er op naslaan, of anders in de manual van de receiver erbij pakken voor deze signaaloverdracht.

PS Bij mn Marantz kan ik meerdere ingangen configureren voor de (bijv.) dvdspeler, deze kan slechts 1 gelijk aansturen, dus óf digitaal via S/PDIF, óf Coax, óf analoog ..

Freddy,
Als ik select input kies, zou hij dit automatisch moeten herkennen dit signaal, alleen nu doet hij dat niet als ik heb om "CD" zet.
In de manual vd de receiver staat ook dat hij dit moet herkennen, maar heb nog nooit eerder iets aangesloten op deze ingangen dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Whittey,
Het klopt dat er 3 uitgangen aangegeven worden in die Realtek audio software, en daarbij geeft hij ook aan dat er via de optical een signaal uitgaat. Kan het niet checken, want enige wat ik zie is de volume indicator die varieert en dus niet of er daadwerkelijk een signaal uitkomt..maarja hoe check je dat? Is dat te checken, wat voor soort signaal eruit gaat?

Laatst bewerkt:
heb je hem ingestelt op je pc dat die via optical moet werken? mvg freddy

Heb hem in de Realtek software op optical out staan ja. En daarin geeft hij aan dat hij geselecteerd is dus dat lijkt te werken. De HDMI uitgang ernaast werkte zonder moeite, via beeldscherm in configuratiesherm.
Zal toch niet dat je in de BIOS deze nog moet activeren? die optical out..

nee die moet je inwindows as goed is kunnen activeren bij die programma van jou geluid

Ja ook die heb ik geselecteerd, en geeft aan dat dat werkt. De infrarood werkt in ieder geval van die optical out waar de kabel ingaat.

dan zou ik as jou was toch is kijke op receiver as die goed staat want bij de mijne moes ik hem handmatig in stellen

dat ga ik vanavond inderdaad ff doen. Misschien dat hij dat niet automatisch detecteerd, en ik at echt handmatig moet.
Dus wordt vervolgd.

De optische kabel is misschien toch te lang. Probeer eens een kortere kabel.

Opgelost!!:d
Was inderdaad toch kwestie vd receiver op Optical input zetten.
Staat niet heel duidelijk in de handleiding van Pioneer, maar na wat rommelen kwam er iets in het display en nu werkt het.
Owja, moest wel eerst het uitgangssignaal vd PC op een lagere Hz waarde zetten, iets van CD indeling.

Bedankt allemaal voor de hulp. En de lengte vd kabel is dus geen probleem, 7.5m.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan