PC geeft raar beeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreukie1975

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2012
Goedemiddag.

Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn pc en ik kom er zelf niet meer uit.
Ik zal proberen een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving te geven.

Het begon toen ik een spelletjes zat te spelen op hyves. Mijn pc maakte veel 'toeren' zodra ik het spel maar opstartte.
ineens viel het beeld weg, kwam weer even terug en viel volledig weg. De eerste keer daarna dat ik hem opstartte kreeg ik strepen in mijn beeld. Verticale blauwe strepen vanaf het biosscherm al.
Vervolgens verdween het beeld na verloop van tijd weer en wilde hierna mijn pc ook niet meer opstarten.
Zodra windows gestart werd kreeg ik het 'no signal' dat er geen beeld is.

In veilige modus start de pc wel op al is het wel met beeld waarin bij de plaatjes en tekeningen gestreept zijn.
Mijn eerste ingeving was dat de videokaart defect is. Ik heb eerst geprobeerd deze opnieuw te installeren. nieuwste drivers enzo maar helaas.
Dus ik heb eerst een nieuwe gekocht en geplaatst. Die sloeg nieteens aan..dus weer teruggebracht naar de winkel.
Toen ben ik via marktplaats een vergelijkbare videokaart gaan zoeken. Ik heb zelf een GeForce 7500 le. Ik vond een GeForce 7600 GS.

Afgelopen week heb ik deze geplaatst. Mijn pc startte even weer normaal op en na installeren van de juiste drivers had ik weer beeld! Gelukkig als ik was wilde ik net even gaan surfen op internet en na 5 minuten begon de pc weer herrie te maken en viel weer uit. Het hele verhaal van voor af aan..

Van een collega kreeg ik de tip om wat randapparatuur van de pc af te halen omdat de voeding het misschien niet aankon. Ik heb de webcam, cd romspeler en dvd speler eraf gehaald en weer opgestart.. Ik kreeg hem wel opgestart maar met het slechte beeld wat ik gewend ben van de veilige modus. lage resolutie en strepen. Daarna heb ik nog geprobeerd om de driver van de videokaart opnieuw te installeren. Na de melding dat dit geslaagd was en de pc opnieuw gestart moest worden heb ik dat gedaan waarop ik vanaf het opstartscherm windows weer geen beeld had.

Mijn ideeen zijn op.. is er hier iemand die enig idee heeft wat er mis is?

strepen.jpg

Ik heb mijn bericht even in deze sectie geplaatst omdat ik niet precies weet waar het bijhoort...

Laatst bewerkt:
Een aantal vragen:
- hoe zijn de temperaturen (geef gewoon een lijstje van alle componenten)? Mogelijk dat er iets goed vol is gelopen door stof en de computer daarom uitvalt.
- Is de 7600GS een nieuwe videokaart of heb je deze 2de hands gekocht?
- gaat het hier om passief gekoelde videokaarten (zonder ventilator) of met een ventilator?

Het is nu nog een beetje koffiedik kijken, maar als je probeert deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, dan kunnen wij je weer verder helpen in de goede richting ;)

Temperaturen kan je bijvoorbeeld aflezen met: Speccy (gratis)

Temperaturen meten wordt misschien lastig aangezien de pc niet meer opstart..misschien dat ik hem nog eens aan de praat krijg als ik die driver installatie eruit gooi.. Dat ga ik nog wel even proberen (nu niet thuis)

De originele videokaart had eeen kleine fan erop. Degene die er nu inzit is een tweedehands met passieve koeling..

Probeer anders ook eens op te starten wanneer je de zijpanelen van de computerkast af hebt. Kan schelen mocht er teveel hitte in de behuizing blijven hangen...

gisteren geprobeerd.. hele pc uitgekleed.. alleen video- en netwerkkaart erop en toetsenbord en muis. en uiteraard beeldscherm..
beide kappen eraf.. uit m'n bureau gehaald.. maar geen resultaat..

Ik heb het programmaatje geladen. Alleen draait mijn pc nu zonder de installatie van de videokaart en ook zonder de cd rom en dvd spelers.
De temperaturen die ik nu zie staan zijn die van systeem: 40 graden en van harde schijf: 39 graden.
is er verder nog iets wat ik eruit af kan lezen wat handig kan zijn op dit moment?

wat me overigens wel opvalt is dat zo af en toe als ik een programmaatje opstart of sommige websites open dat de fansnelheid van mijn processor oploopt tot soms wel 4500 RPM. Dit lijkt mij aan de hoge kant?

Laatst bewerkt:
Niemand meer een idee wat ik verder nog kan proberen?
Ik ben nu toch wel radeloos aan het worden :(

De problemen die jij beschrijft lijken te wijzen op een warmteprobleem en/of defecte videokaart. Probeer eens goed te ontstoffen en de koelpasta van de processor te vervangen.

De koelpasta heb ik al vervangen want dat leek me zelf ook. de nieuwe videokaart die er nu inzit was stofvrij dus die zal het probleem sowieso niet zijn...
Ik kan nogmaals kijken of de koeling van de CPU nog veel stof bevat..

Ook de koelpasta van de videokaart kan je vervangen mocht deze te warm worden ;)

Ja, ook wanneer deze passief gekoeld wordt. Net als bij de processor zit er koelpasta tussen de koeler en de chip zelf ;) (koeler van de videokaart kan je dus eraf halen)

yep een videokaart heeft ook koelpasta tussen de chip en de pasief of actief koelvin

oke. ga ik dat ook nog even proberen..
De hoeveelheid RPM van de CPu is dat zorgelijk? of zou dat gewoon kunnen?

dat kan goed kloppen voor een stock cooler. Maar normaalgesproken zou hij niet zo hard hoeven draaien als deze goed functioneerd en niet al te veel warmteproblemen zou hebben ;)

oke dus we gaan voor te warm.. ik ben het tot nu toe voornamelijk in de videokaart en installatie daarvan gaan zoeken..
maar dan ga ik hem nog eens verder uitstoffen..al had ik dat naar mijn idee al aardig gedaan..

Dank jullie wel voor het meedenken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan