pc geupgrade,toch traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacoj

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2005
ik heb mijn pc een beetje verbouwd met nieuw spulletje
een moederbord gigabyte GA-k8n51gmf-9
1 gb geheugen
voeding 350 watt
processor amd athlon64 3000+
nvidea gforce 6100 256 mb geheugen onboard

Wat is het geval?? Hij draait voor geen meter dat wil zeggen dat op mijn oude spulletje(o.a. amd duron 1800 en 512 geheugen ik met gemak bv een dvd kon branden en tegelijk andere programma's kon gebruiken,geen probleem,kon zelfs 2 dvd's tegelijk backuppen.
Maar nu!Als ik nu een dvd brandt moet ik wachten om alvorens ergens anders mee te beginnen.
Dacht echt dat ik nu een super pc had maar helaas.Waar zou dit aan kunnen liggen.
:evil:

Nou, je voeding is wel krap, 350Watt zegt niet zoveel, maar zo'n pc'tje vraagt aardig wat sap, misschien dat een hele goede 350watter het kan leveren, maar denk dat je eerst die eens moet upgraden.

Daarnaast is in de bios ook nog het een en andere te optimaliseren, zoals het gelijk laten draaien van de cpu en geheugen, qua frequentie, b.v.

Maar die gegevens heb ik niet, die kun je eventueel met Everest even controleren.

Die voeding is echt wel goed genoeg hoor:) als het tenminste een A-merk is. Er zit niet eens een dedicated slurpende videokaart in. Ook die athlon 64 is 1 van de traagste dus veel gebruikt die ook al niet. Uiteraard twijfel ik ook als het een sweex oid zou zijn, maar dan nog is het mogelijk(ik draai hier een pentium 4 3.00 ghz PRESCOTT!! ook o p350 watt icm een geforce 6600 gt en 1 giga ram, dvd-writer en dvd-speler en 2 HD's gemakkelijk op een sweex 350 watt en dat draait goed) Trouwens een voeding heeft geen invloed op prestaties. Het heeft wel invloed op stabiliteit van de pc. Maar goed, je kunt altijd je voltages controleren.

Heb je wel je windows opnieuw geinstalleerd? BIj zo'n hardwareupgrade is dat gewoon verplicht.

re

misschien heb je hier wat aan
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Versie EVEREST v2.20.405/nl
Startpagina http://www.lavalys.com/
Rapporttype Snelrapport
Computer JACO-DF57D3D840 (thuis)
Maker jaco
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
Datum 2006-09-10
Tijd 10:39

--------[ Geheugen ]----------------------------------------------------------------------------------------------------

Fysiek geheugen:
Totaal 959 MB
Gebruikt 426 MB
Vrij 533 MB
Percentage 44 %

Wisselbestandgrootte:
Totaal 2313 MB
Gebruikt 340 MB
Vrij 1972 MB
Percentage 15 %

Virtueel Geheugen:
Totaal 3273 MB
Gebruikt 767 MB
Vrij 2505 MB
Percentage 23 %

Physical Address Extension (PAE):
Ondersteund door Besturingssysteem Ja
Ondersteund door Processor Ja
Actief Ja

--------[ CPU ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

CPU-Eigenschappen:
CPU Type AMD Athlon 64, 1890 MHz (9 x 210)
CPU Aanduiding Venice S939
CPU stepping DH-E6
Instructieset x86, x86-64, MMX, 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3
Min / Max CPU Multiplexer 4x / 9x
L1 Code Cache 64 KB (Parity)
L1 Data-cache 64 KB (ECC)
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, Full-Speed)

CPU Technische Informatie:
Verpakkingstype 939 Pin uOPGA
Verpakkingsformaat 4.00 cm x 4.00 cm
Transistoren 68.5 miljoen
Procestechnologie 11Mi, 90 nm, CMOS, Cu, SOI
Verpakkingsoppervlak 84 mm2
Core Spanning 1.100 - 1.450 V
I/O Spanning 1.2 V + 2.5 V
Maximale prestatie 67.0 W

CPU Fabrikant:
Firmanaam Advanced Micro Devices, Inc.
Productinformatie http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118,00.html

CPU Gebruik:
CPU #1 0 %

Die voeding is echt wel goed genoeg hoor:) als het tenminste een A-merk is. Er zit niet eens een dedicated slurpende videokaart in. Ook die athlon 64 is 1 van de traagste dus veel gebruikt die ook al niet. Uiteraard twijfel ik ook als het een sweex oid zou zijn, maar dan nog is het mogelijk(ik draai hier een pentium 4 3.00 ghz PRESCOTT!! ook o p350 watt icm een geforce 6600 gt en 1 giga ram, dvd-writer en dvd-speler en 2 HD's gemakkelijk op een sweex 350 watt en dat draait goed) Trouwens een voeding heeft geen invloed op prestaties. Het heeft wel invloed op stabiliteit van de pc. Maar goed, je kunt altijd je voltages controleren.

Heb je wel je windows opnieuw geinstalleerd? BIj zo'n hardwareupgrade is dat gewoon verplicht.
Als door de belasting de voltages gaan fluctueren, heb je echt wel problemen, qua prestaties, de harde schijf heeft dan problemen om soepel te draaien, de gegevens overdracht wordt gehinderd, wat uitmond in stotteren, wachten op elkaar van de applicaties, etc, etc.

Ook een verse install bij een upgrade hoeft helemaal niet, ik draai nog steeds een install uit 2001, met alleen upgrades en bij nieuwe hardware, een herstel installatie, maar het is eigenlijk nog steeds de eerste install.

Als door de belasting de voltages gaan fluctueren, heb je echt wel problemen, qua prestaties, de harde schijf heeft dan problemen om soepel te draaien, de gegevens overdracht wordt gehinderd, wat uitmond in stotteren, wachten op elkaar van de applicaties, etc, etc.

Ook een verse install bij een upgrade hoeft helemaal niet, ik draai nog steeds een install uit 2001, met alleen upgrades en bij nieuwe hardware, een herstel installatie, maar het is eigenlijk nog steeds de eerste install.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar normaal zou een 350 watt A-merk dit systeem goed moeten draaien. Er zit niet eens een dedicated videokaart in. De enige die een beetje stroom slurpt is die athlon 64+. Met een psu calculator kom ik uit op 210 watt. En dan reken ik met 1 harde schijf, 1 dvd-speler, 1 dvd-writer, 2 ramlatten, een soundblaster(die hij vermoedleijk niet eens heeft) 1*80 mm fan, 2*120 mm fan en 1 cpufan en 2 usb devices. Dus daar zit hij wel dik onder. Als hij nu nog kan bevestigen dat het een A-merk voeding is, dan kunnen we concluderen dat het de voeding al niet is(tenzij die kapot is natuurlijk)

Meestal moet je bij een nieuw moederbord toch echt wel je windows herinstalleren, tenzij je van blauwe schermen houdt.(in enkele gevallen kan het goed gaan.)

Iets dat ik ben vergeten, maar dat wel eens zou de oorzaak kunnen zijn: draaien je HD('s) en dvd-writers wel in DMA modus? En niet in pio? Ze moeten in dma draaien.

traag

Amd Athlon 64 Traag !!!??met een frontsidebus van 1890 mhz is toch ect rapper dan menig p4 tje :rolleyes: toch niet stiekem gedronken he :p

Laatst bewerkt:
Ff kleine correctie @lopac42
De FSB draait op 210 MHz de Multiplier is 9x waardoor de CPU op 1890 MHz draait.
Maar we gaan zo een beetje off-topic.
Jacoj, misschien zou je wat in je BIOS kunnen zien of je de frequentie van je geheugen ook op 210 MHz kan zetten, & evt kijken of je de voltages van je CPU & Geheugen iets omhoog kan zetten, dan zal alles vast wat soepeler lopen denk ik..

Laatst bewerkt:
Ff kleine correctie @lopac42
De FSB draait op 210 MHz de Multiplier is 9x waardoor de CPU op 1890 MHz draait.
Maar we gaan zo een beetje off-topic.
Jacoj, misschien zou je wat in je BIOS kunnen zien of je de frequentie van je geheugen ook op 210 MHz kan zetten, & evt kijken of je de voltages van je CPU & Geheugen iets omhoog kan zetten, dan zal alles vast wat soepeler lopen denk ik..

In the AMD Athlon 64 processor, the front-side bus has been replaced by a dedicated memory bus and a HyperTransport technology link. The HyperTransport link operates at a frequency of up to 2000MHz.

Laatst bewerkt:
Die Venice zou op 10 x 200 moeten draaien, hij staat nu op 9x 210, of je gooit de multipliër op zijn norrmale settings, of je past de FSB aan, tot een zo hoog mogelijke setting, wat normaal is bij overclocken van een AMD 64, je kunt wel de miltipiër naar beneden gooien, maar niet omhoog, waardoor het geheugen sneller gaat lopen, indie je de fsb omhoog gooit.

Overigens zit de geheugencontroller in de CPU ingebouwd, maar bij sommige borden kun je toch de cpu en geheugen asynchroon laten lopen.

Overigens gaat die 2000mHz, over het vermogen van de transportsnelheid van die bus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan