PC hangt, maar niet volledig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Creator1

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2011
Ik heb ongeveer een jaar geleden een nieuw systeem gekocht, bedoelt om te gamen. De onderdelen heb ik los gekocht en zelf in elkaar gezet. Ik heb echter wel een paar probleempjes gehad met het systeem, vooral in het begin. Ik kreeg een aantal Blue Screens in de eerste weken en er gebeurde iets anders raars: het beeldscherm bleef hangen. Het rare hiervan was dat de muziek op de achtergrond gewoon doorging met spelen. Dat betekent dus dat de computer nog wel degelijk iets doet. Ik heb er na een iets van een maand nadat ik de PC in gebruik genomen had geen last meer van gehad. Tot nu. De laatste week is dit probleem weer twee keer voorgekomen. De eerste keer was ik druk bezig met werken, toen op een gegeven moment ineens het beeldscherm veranderde in een streepjespatroon. De muziek ging gewoon door. Vandaag had ik het probleem op een andere manier. Na een tijdje schakelt het beeldscherm zichzelf uit. Als je dan de muis beweegt, gaat hij weer aan. Dit gebeurde niet. Het harddisk lampje knipperde echter nog wel gewoon vrolijk door.

Mijn vermoeden is dat dit een probleem is met de videokaart, alsof die ineens slecht gaat functioneren of stopt, terwijl de rest van de pc lekker doorgaat. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen met zoeken naar oplossingen, dus ik hoop dat men me hier verder kan helpen.

Mijn PC:
CPU: AMD FX-8320
GPU: MSi R9 270 2GB (aangesloten op DVI)
Mobo: Gigabyte 970A-UD3P
RAM: 8GB Crucial Ballistix Sports
PSU: Cooler Master G550M (550W)

Volgens mij kan dit te maken hebben met je koeling. Is je pc (over)verhit als hij deze crashes geeft?

Creator1,

Blue screen of death (BSOD's) zijn heel vaak de oorzaak van verouderde drivers of incorrecte drivers. Probeer eerst eens de drivers op te zoeken van jouw model videokaart en kijk of deze up-to-date zijn. Je kunt je specificaties snel bekijken door command prompt op te starten en vervolgens dxdiag in te tikken. Navigeer vervolgens naar het tabblad beeldscherm om jouw videokaart model te kunnen bekijken. Ik ga ervan uit dat je ook geen virussen op je pc hebt, maar het kan geen kwaad om het niet uit te sluiten. Je zou programma's als combofix kunnen gebruiken of malware bytes. Het zou ook kunnen zoals hierboven werd gezegd dat je videokaart niet goed koelt, misschien kun je met AMD Catalyst Control Center/Nvidia GeForce je temperatuur van je GPU bij houden. Je zou met Core Temp de temperatuur van je CPU ook nog kunnen meten want als die erg heet is gaan je prestaties achteruit, niet geheel onbelangrijk. (Ook ga ik hiervan uit dat dit niet het probleem mag zijn). Als hij het eerder altijd heeft gedaan neem ik ook aan dat hij correct in het slot zit, ook dat zou je na kunnen lopen. Gebruik je watercooling of gewoon air fans?

De drivers zijn up to date. Het BSOD was alleen één of twee keer in het begin, maar dat heb ik daarna nooit meer gehad. Ik heb geen waterkoeling. Mijn PC wordt wel heet tijdens gamen, maar in het bovengenoemde geval deed ik niets zwaars (ik had alleen veel programma's tegelijk draaien). Koeling had ik ook al aan gedacht, maar dat is in dit geval niet echt heel logisch. Ik heb de videokaart kort geleden nog schoongemaakt. Ik heb een aftermarket koeler gekocht voor de processor (BeQuiet ShadowRock 2), omdat de stock koeler belachelijk veel lawaai maakte en bovendien niet goed koelde. In de case (Cooler Master Force 500) zitten twee fans, een voor en een achter. Ik denk niet dat het aan de koeling ligt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan