PC hangt willekeurig; tijdens boot of na tijdje draaien

Status
Niet open voor verdere reacties.

EljaTrum

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Sinds een paar maanden heb ik last van een vreemd probleem met mijn computer.
De computer hangt op wat lijkt willekeurige momenten. Het lijkt samen te hangen met het opstarten van de computer.

Soms start de computer op en kan ik probleemloos urenlang werken. Andere keren start de computer op, maar hangt het scherm na een x aantal minuten opeens. Soms reboot de computer automatisch. Soms krijg ik allerlei gekleurde strepen in beeld, soms krijg ik een BSOD. Soms hangt de computer al bij het allereerste scherm van de BIOS, soms tijdens het aftellen van 30 naar 0 als je de melding krijgt dat je computer niet goed afgesloten is. Soms start ie een paar dagen lang gewoon netjes elke keer op zonder problemen..

Met andere worden, hij hangt op allerlei momenten. Maar wat ik opvallend vind is dat het systeem, mits het eenmaal circa 10 minuten goed gedraaid heeft, eigenlijk nooit meer hangt - totdat ik de computer weer een tijdje uit gehad heb.

Ik ben bijna geneigd de computer maar altijd aan te laten, maar dat vind ik zo'n zonde van de stroom. Het is wel erg frustrerend dat je soms gewoon even snel aan de slag wilt, maar je eerst een half uur bezig bent met rebooten totdat het systeem eindelijk goed blijft draaien.

Mijn systeem:
Moederboard Asrock 870 Extreme3
Processor AMD Phenom II X6 1055T
Koeler Scythe Mugen 2 Rev. B
Geheugen 2x Kingston 4GB, PC3-10600, DDR3, 1333
Solid State Drive Intel X25-M SSD
Hard disk Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
DVD drive Samsung SH-S223L
Behuizing Fractal Design Define R2
Keyboard Logitech Media Keyboard 600
Voeding Cooler Master Real Power M520
Videokaart Club3D HD 5750, 1GB, GDDR5
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium, 64 bit

Zelf zit ik te denken aan een hardware probleem. Ik heb echter geen idee waar ik moet zoeken. In principe zijn al mijn drivers up-to-date, heb ik een minimum aan USB apparaten aangesloten en draait er (microsoft) anti-virus software.

Wie kan me helpen?
Waar zou het probleem kunnen zitten, hoe kan ik het verhelpen of wat kan ik uittesten om tot een oplossing te komen?

Elja

Hallo Elja.
Lijkt toch op een probleem. Ga naar de DOS opdrachtregel toe en geef het volgende commando: 'CHKDSK ⁄F ⁄R C: <ENTER>'. Daarna de PC opnieuw starten en gewoon even wachten totdat je weer op het Bureaublad terechtkomt. De Schijfcontrole moet dan weer goed werken. Zo niet dan vrees ik voor je harde schijf probleem.:mad:

Na de schijfcontrole volgende aandachtspunten:

+ Opstartherstel al eens uitgevoerd met installatiedvd?

+ Lees de foutmelding eens uit met dit programma: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Dan hebben we misschien de driver in beeld die dit veroorzaakt

+ Je geeft aan sinds enkele maanden. Misschien sindsdien nieuwe hardware? Had je systeemherstel nadien wel geprobeerd?

+ Voer ook eens een memtest uit. Maak hiervoor een opstartcd en laat deze eens een nachtje draaien

+ Het is bij het opstarten, dus warmte zal geen probleem zijn. Zijn fans schoon?

+ Virus- en malware vrij?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan