PC herkent EDO-ram niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnyBoy

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2000
'k Heb waarschijnlijk een grote stommiteit begaan. Ik heb van een kennis 4 latten EDO-ram gekregen. Om te zien hoeveel mb die latten waren, heb ik diegene die in mijn oude pc staken, eruit genomen. De gekregen EDO-ram bleken 4 latten van 8mb te zijn. Aangezien de "oude latten" elk 16mb groot waren wilde ik die weer in de pc plaatsen. Tot mijn spijt kent de pc deze latten niet meer en wil hij niet meer opstarten (wel met die van 8mb). Is er iemand die hier een oplossing voor weet? ps: als ik ze combineer, start de pc op en zie ik dat er meer geheugen inzit, maar dan loopt hij ofwel vast of start telkens opnieuw op. Hoe kan ik de pc de "oude" rams laten herkennen? :confused:

Reset je Bios eens. (Doormiddel van een jumper, of de knoopcel batterij er voor een minuut of 10 uit tehalen)

Ik zal dit morgen eens proberen. Hopelijk lukt dit. Ik laat zeker iets weten, alvast bedankt!:thumb:

Ik heb (denk ik toch) de BIOS gereset (jumper JP4) maar zonder resultaat. De knoopcelbatterij heb ik niet gevonden. Er zit een rechthoekig zwart blokje in met daarop de afbeelding van een wekker waarvan ik denk dat dit de batterij is, maar die is niet te verwijderen. De pc werkt dus enkel met de 4 latten van 8 Mb en niet met de 4 van 16Mb.:confused:

Start de pc met de 8mb 'latten', ga dan naar je bios en zoek daar 'reset configuration data' en zet die op enabled, zet vervolgens ook 'quick post' (of quick memory test o.i.d.) op disabled) sluit dan de pc af, plaats daarna je eigen 'latten' er weer in en ga dan hopen dat het dan wel goed gaat ;)
Als het geheugen dan wel goed herkend wordt kan je 'quick post' weer op enabled zetten, de configuration data hoef je niet meer naar te kijken, dit wordt na een herstart automatisch weer op disabled gezet.

Bedankt voor de tip. Ik zal dit vanavond eens uitproberen (ben nu op het werk en zou eigenlijk aan het werken moeten zijn, maar ja ...)

Ik laat wel weten ofdat het gelukt is ! :thumb:

Nog steeds niet gelukt !

:( Maestro12, ik heb me rot gezocht naar die instellingen om te resetten maar zonder succes. Het betreft hier wel een pc van ongeveer 10 jaar oud. Ik heb met mijn digitaal fototoestel enkele "schermafdrukken" gemaakt. Misschien dat je me zo beter kan vertellen hoe ik de configuratie moet resetten.

foto's van BIOS

De foto's kan ik hier niet posten wegens te groot. Kan ik je die mailen?
:confused:

Laatst bewerkt:
Als jij me kan vertellen welk merk en type moederbord het is, kan ik er ook wel achterkomen.

p.s. alle moderators, verenigingsleden, admin's enz. zijn te bereiken onder hun gebruikersnaam@helpmij.nl
Mag ik je aanraden om je mailadres weg te halen, op deze manier wordt je gemakkelijk slachtoffer van spam enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan