PC herkent SATA HDD's niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
ASUS P5E mobo
Q6600
2 fysieke SATA 500 GB harde schijven in RAID 0 (dus worden voorgesteld als 1 HD op de PC)
1 IDE 250 GB harde schijf

Mijn PC is 6 jaar oud en heeft nog maar zelden kuren vertoond. Afgelopen maand onthield ie de tijd/datum niet meer goed, maar meer niet.
Nu wou ik zaterdag wat gamen, maar wou ie niet meer opstarten. Na wa Gegoogle bleek het aan de CMOS-batterij te liggen, die ik dan succesvol heb kunnen vervangen.
Nu gaf ie echter een andere error tijdens het booten;

'a disk read error has occurred. Press CTRL+ALT+DEL' to continue'

CTRL+ALT+DEL werkte niet, wat ik ook probeerde, in Windows geraken lukte niet.
Dan maar besloten om te formatteren, maar ook dit werkte niet. Tijdens de installatie kreeg ik de melding dat het niet mogelijk was een nieuwe systeempartitie te maken, of er 1 te detecteren. Ook toonde hij ipv de 1 TB dat erin zit, maar 500 GB.

Heb al verschillende dingen probeert inzake SATA drivers maar het lukt niet. Drivers installeren via USB stick verloopt goed, maar dan herkent ie nog altijd maar 1 HD. Heb ook al de connectoren van beide SATA HD's opnieuw ingestoken.

Ik kan via de Windows Repair opties in de CMD geraken, system restore, startup repair, ... System restore/Startup repair werkte niet, duidelijk dat mijn C:/ schijf echt 1 vd 2 fysieke schijven niet meer vindt.

hallo
heb je in de bios al geprobeerd om alles terug te zetten op standaard fabriek instellingen.
en geeft hij de harde schijven wel aan in de bios.

mvg bryan

Ik zou me erbij kunnen voorstellen dat ook de RAID configuratie in de BIOS nu niet meer klopt / niet meer bekend is sinds de BIOS batterij leeg is geraakt.
Kijk wat de opties zijn in de BIOS. Ik zou (bijv.) kunnen denken dat in jouw bios (zie de handleiding, sectie 5.4.3 op pagina 5-36) (o.a.) de "Configure SATA as" niet meer op "Raid" staat etc. Natuurlijk ook checken of de SATA poorten waar de 2 500 GB schijven op zijn aansgesloten wel zijn geactiveerd (als dat nodig is) etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt, dit werkte. RAID opnieuw ingesteld, jammer gng ben ik ook al mijn data kwijt, maar niets ernstigs verloren.
Nu herkent hij mijn IDE HD nog niet, ga het nog verder onderzoeken. Zou het kunnen dat ik drivers ofzo moet installeren voor een IDE HD?

Geen idee. Zolang de harddisk in de BIOS te zien is zou ik verwachten dat Windows er geen problemen mee zou moeten hebben (IDE ondersteuning is eigenlijk standaard in zo'n beetje alle Windows versies.)

Tijs.

Geen idee. Zolang de harddisk in de BIOS te zien is zou ik verwachten dat Windows er geen problemen mee zou moeten hebben (IDE ondersteuning is eigenlijk standaard in zo'n beetje alle Windows versies.)

Tijs.
Heb Windows 7. In de BIOS staat ie wel nog herkend, ook in Disk Management kan ik hem zien, maar er niets mee doen. Kan hem enkel zien, geen partitie of dergelijks van maken.
Kan er dus ook niet in via de Explorer

Doe eens een schermafdruk van Schijfbeheer, met die IDE hdd duidelijk in beeld in het onderste deelvenster.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan