PC ineens ontzettend traag. Harddisk probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lamedudese

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Hallo,

Sinds twee dagen is mijn pc ontzettend traag. Opstarten gaat prima, maar zodra ik een map of een internetpagina open kan het wel tot een minuut duren. Games laadt hij helemaal niet meer.

Dit zijn mijn specs:

•700 Watt Cooler Master voeding
•Intel Core i5-3570K 3.40 GHz
•Asus Moederbord P8H77-V LE
•7.1 Geluidskaart
•Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600
•1000 GB SataIII Hardeschijf
•Nvidia GTX 1060 6GB

Ik heb in taakbeheer bij prestaties gekeken naar geheugen- en processorgebruik. Taakbeheer.jpgHDD test.jpg

Daar is de 1e screenshot van. De tweede is van het testprogramma HDD sentinel, aangezien een vriend me erop wees dat het daar aan kan liggen.

Nu ziet die test van HDD sentinel er niet zo goed uit. Het spreekt over een resterende levensduur van mijn harde schijf van 5 dagen. Loos alarm, of betrouwbaar programma?

Is de traagheid van mijn pc hieraan te wijten? Moet ik zsm mijn harde schijf vervangen? Of kan iets anders de oorzaak zijn? Een virus?

Alvast bedankt.

Je HDD staat overduidelijk op het punt van overlijden...z.s.m. vervangen en het beste zo weinig mogelijk of niet meer gebruiken.

Uiteraard een backup maken van wat je wilt bewaren.
Hou er bij aanschaf van een nieuwe schijf rekening mee dat Windows graag minimaal 10% van de totale schijfruimte vrij heeft , in jouw geval dus 100 Gb.
Wordt die vrije schijfruimte kleiner dan wordt Windows steeds trager.

Ik zou een SSD aanschaffen van minimaal 256 Gb om Windows op te installeren en daarnaast een nieuwe HDD van minimaal 1 of 2 Tb als opslagruimte en om games op te zetten...

Met CrystalDiskInfo kun je ook nog de gezondheidstoestand van de schijf nakijken. Heb je die vrije ruimte van 38GB niet eerder gezien? Lijkt mij ook dat je eerst gegevens veilig moet stellen.

Zou dat programma wel werken als er een probleem is in Windows?

Heb je een harddisk die S.M.A.R.T. ondersteunt en dit is ingeschakeld in de BIOS dan kan je zien hoe die het doet en of er fouten op staan.

In Taakbeheer lijkt alles rustig maar activiteit is wat anders dan bezet zijn. Heb je de laatste tijd software geïnstalleerd dat uit verschillende onbekende onderdelen bestaat of iets gedownload middels een klein .exe bestand, wat je eerst moest downloaden, een on-line scan of computerhulp gedaan? Haal dat dan eens weg bij Programma's en onderdelen.

Kijk of er problemen zijn met Windows update en schakel updaters eens uit bij Start > Uitvoeren >"msconfig" > tabblad Opstarten en tabblad Services.

Bij Apparaatbeheer en met + uitgeklapte onderdelen is misschien in de kleine pictogrammen te zien dat er een probleem is met drivers. Als de grafische driver niet werkt, mogelijk werd die onbedoeld automatisch geupdate, dan gaat alles zeker veel trager.

Geef de herstelopdrachten: 1) sfc /scannow

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

3) chkdsk /scan

Misschien gaat dat makkelijker als je opstart in veilige modus. Een chkdsk opdracht kan het bestandsysteem repareren maar repareer geen slechte sporen of sectoren want dan is de computer een dag bezig en wordt de partitie mogelijk voorgoed onleesbaar.

Als de computer nog werkt dat kan je misschien terug naar een systeemherstelpunt.

Je vraagt virussen... Scan maar eens op malware. Wil je zien wat er allemaal opstart en zelf onbetrouwbare programma's vinden. Laat dan een lijst opstellen van wat er opstart met AutoRuns van Sysinternals.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan