pc intel 586- harddisk niet aan te spreken

Status
Niet open voor verdere reacties.

woudatikhetwist

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2003
pc= intel 586. De harddisk wordt wel gezien tijdens het opstarten middels de ''system hardwaretest''. Krijg dan commando: insert system diskette in drive. press any key. en: lampje harddisk brand continu.
Als opstartdiskette win98 erin: wordt wel gelezen, maar alleen een knipperende cursor op monitor te zien.
Als harddiskkabel losmaak, dan: ''system hardwaretest'' geen harddisk (uiteraard), wel mogelijk nu de opstartdiskette in te lezen en nu wel zichtbaar op monitor. Nu A-drive en virtuele (ram) c-drive. Alleen hardisk weer aansluiten levert weer eerste probleem op.

Hoe los ik dit op??

nb. Het is indertijd fout gegaan toen ik de harddisk opnieuw wilde formatteren + fdisk.

1. Wordt de harde shijf in de BIOS wel helemaal goed herkend?
2. Is de HDD wel geformatteerd en
3. is de opstartdiskette wel 100%? Let op, staat de floppy check in de bootvolgorde wel aan?

reply zdragon

Dank je Zdragon.
disk inderdaad niet geformatteerd. Lukte echter niet met de pc waarin de harddisk zat. Heb toen deze in een andere gezet en toen daar geformatteerd en OS erop gezet. en vervolgens weer in de 1e pc ingebouwd.

harddisk nog niet aanspreekbaar

Te vroeg gejuigd. Harddisk geformatteerd en win98 erop gezet in pc-pentium 1, daarna terug in pc 586, maar toch nog steeds hetzelfde probleem:
vraagt om systeemdiskette. Als dan opstartdiskette erin, dan lijkt die gelezen te worden en vervolgens springt het lampje van de harddisk aan en verder niets te zien op het scherm. Lampje blijft continu branden.

Nou, wie weet het.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de harddisk niet kapot is, hetzelfde geld voor de diskdrive.

Is de IDE kabel of de IDE controller --> moederbord wel helemaal 1oo%?

Hoe check ik de kabel of de ide-controller?

Ik zou zeggen: probeer het met de cd-rom speler voor de ide-controller, en de kabel kan je zo ook proberen, maar dat kan ook in die pentium 1, sluit de Harddisk daar gewoon met die kabel aan.

zeg maar gewoon de pinnetjes in het moederbord waar je de IDE-kabel in stopt, ik kan het niet anders uitleggen.

Nou nog eens, oftewel: recapitulatie

Stand van zaken:
1) tijdens het opstarten is te lezen dat er een harddisk C is (1,6 Gb). In setup is te vinden:
- start from FDD enabled
-flexible disk drives enabled
-primaire IDE interface enabled, HD1 = 1610 Mb
-start from HDD enabled
-PCI Bus master disabled
Vervolgens de boodschap: "vervang de diskette en druk op een toets". En verder valt er niets meer te doen.

2) Als ik de harddisk loskoppel, dan:
-no harddisk detected (uiteraard)
-Nu wordt de A-drive gelezen. Zodra daarin de opstartdiskette win98 in zit, dan alle info daarvan wel zichtbaar. Er wordt o.a. vermeld: "geen geldige Fat/Fat32-partitie gevonden op drive ". Maar ja, drive C is nu dan ook de ramdrive.

** Ik kom niet verder, wat nu ????
nb. de IDE kabels heb ik verwisseld. Alles blijft hetzelfde. Sluit ik de harddisk aan op de secundaire IDE, dan hetzelfde verhaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan