PC kan noch met PIN noch met beveiligingsleutel internetverbinding maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

markdemey

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2010
Op 2 laptops (Vista resp Wondows 7) heb ik een draadloze internetconnectie zonder problemen: verbinding maken en klaar. De router is een Belkin; security als volgt: WPA2-Personal en AES encryptie.
Met de Dell PC (towermodel, windows 7) van de kinderen wil de connectie echter NIET lukken.

Als ik wil aansluiten, krijg ik de vraag om verbinding te maken via de PIN (te vinden op de router, 8 cijfers). Boodschap: "Er kan geen verbinding met het netwerk worden gemaakt. De netwerkinstellingen kunnen niet worden opgehaald bij de router."

ALs ik het dan probeer met de beveiligingssleutel (type x0xx-xxx0-xxxx; waarbij X=letter en 0=getal), krijg ik de boodschap dat het sleutelwoord onjuist is. Als ik de liggende streepjes weglaat, lijkt dePC het sleutelwoord wel te herkennen, maar zonder connectie helaas.

Op de laptops gaat het aanloggen simpel, met de PC wil het niet lukken.

Als iemand mij op weg kan helpen, ben ik (en mijn kinderen) hem/haar ONTZETTEND dankbaar!

Dell PC (towermodel, windows 7) van de kinderen
Hmmm...kinderen? Een gloedjesnieuwe? Of al langer in huis? Heeft ie het wel eens wèl gedaan? En wanneer en mogelijk waarom doet ie het dan niet meer? Iets geïnstalleerd? Virus opgeruimd? Alle info kan helpen om helpers te helpen de goede richting te vinden om hulpzoekenden te helpen.:rolleyes:

Lijkt me niet te kloppen. Zoek eens op Google naar WDS (Wireless Distribution System), dáár worden PIN codes bij gebruikt (zie o.a. hier).

Misschien slimmer om op de pc's die nu wél een draadloze verbinding hebben de WPA/WPA2 passphrase uit te lezen m.b.v. WirelessKeyView (hiervoor moet het wel zo zijn dat deze computers 'de Windows methode' gebruiken om te verbinden dus niet via een bij de driver geleverd hulpprogramma).

Verder kun je in de router kijken bij het Wireless gedeelte of daar de passphrase leesbaar getoond kan worden.

De gevonden passphrase gebruiken om te verbinden met je draadloze netwerk op de W7 computer van de kids.

Succes,

Tijs.

Hartelijk dank voor beide antwoorden.
Heb de hex en ascii passkeys gevonden; ik probeerde eerder connectie te maken met de ascii-code. Ik neem aan dat ik het nu even probeer met de (veel langere) hex code van zo'n 30 tekens.

Tot vóór we op reis gingen, werkte alles prima. Toen we terugkwamen was het interent heel erg traag, en mijn zoon heeft wat gerommeld in de router. Toen hadden we op geen van de 3 PC's internet. Daarna ben met de router naar de winkel gegaan; een reset en 10 euro later werkte het voor 2 van de 3 PC's.

Nu ga ik met jullie tips aan de slag - thx.

Nog altijd 2 op 3, maar wél anders

Het internet geeft mij een punthoofd...

Met de hexcode inloggen gaf geen resultaat. (De ascii-key had ik eerder al geprobeerd.)

Ik heb in de router (via IP adres) het volgende gedaan: bij Wireless > Security heb ik de Security Mode veranderd van WPA/WPA2-Personal (PSK) naar: "Disabled".

Dat deed ik uiteraad op een PC waar het internet op draait (mijn Dell laptop met Vista).

Prompt was ik mijn connectie op deze PC kwijt, met de melding: "The settings saved on this computer for the network do not match the requirements of the network."

Wat blijkt nu? De PC van de kids heeft nu wél internet, zonder dat er mij een passkey of PIN gevraagd werd.

Ik heb nog steeds een score van 2 op 3; alleen zijn het nu 2 andere PC waar de connectie werkt (allebei onder Windows 7).

Als iemand zijn licht op dit mysterie kan laten schijnen: bij voorbaat dank!

Dat dit werkt is niet zo raar: Als je de beveiliging op Disabled zet, dan is je draadloze netwerk zónder beveiliging en kan zónder passphrase in te geven verbinding worden gemaakt met het draadloze netwerk.

Je zult weer terug moeten naar WPA/WPA2-PSK, de beveiliging weer inschakelen en een passphrase in moeten gaan invullen om de beveiliging weer in werking te stellen. Kijk dan eerst op de 'kids-pc' of je met die ingestelde passphrase verbinding kunt maken. Pas daarna de passphrase op de andere computers aan in hún draadloze verbinding.

Een goede ASCII-passphrase om te gebruiken (test het daarmee; ik weet toch niet waar je woont en ook niet welke draadloze netwerknaam je gebruikt, dus lijkt me veilig, plakken in zowel de router als in de draadloze beveiligingsinstellingen van de kids-pc):
98a76B54c32D$@13579
[letters zijn vetgedrukt voor de duidelijkheid, verschil tussen hoofd-en kleine letters is relevant!]

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ascii-key

Heb ik het juist dat de ascii-key geen vast aantal tekens heeft? Ik denk dat mijn passkey bestaat uit een combinatie van letters en cijfers; drie groepen van 4 tekens met daartussen een liggend streepje.
Of kan dit ook om het even welk zelf verzonnen wachtwoord gaan?

In principe mag als passphrase alles (want je mag het ook als hexadecimale codering invoeren, zie o.a. hier dat ook de 'onleesbare' ASCII karakters gebruikt mogen worden).

Waarom testte je mijn voorgestelde passphrase niet even voordat je een nieuwe posting doet? Ik zie niet graag dat deze discussiedraad verzand in een discussie over passphrases, ik zie liever dat je probleem wordt opgelost. Hopelijk ben je het met me eens wat dat betreft... :rolleyes:

Tijs.

Sorry!

Excuses, ik had niet door dat dit een reële passphrase was die ik kon uitproberen. Ik test dit vanavond even uit. Thx.

98a76B54c32D$@13579 werkt ook niet

Het probleem is dat ik als computerleek niet begrijp wat ik doe of verander. Met de opgegeven passphrase 98a76B54c32D$@13579 lukt het ook niet.

In het adres van de router verander ik bij Wireless-Security 'Disbale' naar WPA/WPA2-Personal (PSK) . Bij Wireless-WiFi Protected Setup (WPS) zet ik op Enabled.
Onder Security heb ik dan de door jou voorgestelde passphrase ingesteld.

Deze laptop heeft wel een wired connectie (en behoud ik het internet). Op de andere PC's viel het internet weg, en werd ik ook nergens gevraagd om een passphrase in te tikken.

Behoorlijk fustrerend allemaal; ik denk dat de enige oplossing erin bestaat dat ik iemand aan huis laat komen. :confused:

Alvast bedankt voor de tijd, moeite en geduld.

BTW - ik ben klant bij Scarlet (recentelijk overgenomen door Belgacom)in Belgi� en overweeg over te stappen op Telenet (kabel)omdat ik hoor dat dat meer problem free is, hoewel ik niet weet dat mijn problemen iets te maken hebben met Scarlet.

Lijkt mij toch echt een lokaal probleem te zijn, dus switchen van provider zal je niet helpen tenzij die jou een ander merk/type draadloze router beschikbaar stelt die mogelijk beter samenwerkt met alle draadloze pc's/laptops in je huis.

Beste dan toch iemand te laten komen, hopelijk kan die alles voor je geregeld krijgen.

Succes,

Tijs.

Opgelost

:thumb:
Op
http://www.compucor-pcdokter.nl/index.html
vond ik een goede uitleg over draadloze netwerken en beveiliging. Mijn zoon (bravo!) is er uiteindelijk toch in geslaagd het probleem op te lossen; via Netwerkcentrum alle wireless networks gedeleted en een nieuwe ingesteld.
Dus: probleem opgelost, en ik begin het eindelijk wat te begrijpen.
Bedankt voor de tijd en moeite.

Goed nieuws dat het toch allemaal nog gelukt is, en bedankt voor de terugmelding.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan