PC klinkt als een straaljager

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel4884

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2016
Hallo,

Mijn pc - Dell Dimension 8400 - werkt niet meer. Als ik hem aanzet klinkt hij als een straaljager :-( Ik heb hem opengemaakt, zoveel mogelijk stofvrij, filmpje gemaakt, zie onder. Wat kan er toch mis zijn? Wil iemand me helpen hiermee?

[video=youtube_share;cUn-NN0DpJU]https://youtu.be/cUn-NN0DpJU[/video]

Groet,
Michel

Door zorgvuldig te luisteren moet er toch achter te komen zijn welk onderdeel dit geluid maakt?

Het zou een harde schijf kunnen zijn.
Trek eens de voedingsstekker uit de HD. Als dan dat geluid weg is is het duidelijk waar het zat.

Laatst bewerkt:
Het harde geluid komt uit de ventilator. Ik heb de voedingsstekker ook uit de HD gehaald, dat heeft geen effect op het geblaas

Welke ventilator is het? De voeding, of de cpu-koeler, of de kastkoeler.

O help nu wordt het ingewikkeld voor mij ;-( Het is een grote ventilator en volgens mij voor het koelingblok. Ik heb een groene kap omhoog gezet, de ventilator blaast lucht hierop. een soort toren (cpu koeler dacht ik?)
KxcLqMvP6vEEhGpa7

Ja, die "toren"is de cpu-koeler.
Kennelijk loopt ie aan, of zijn de lagers kapot. Maar hij draait wel en koelt dus ook. Wat ik niet begrijp is dat Windows niet wil starten (wat ik uit uw bericht begrijp).

Dan is er nog veel meer aan de hand dan alleen een ventilator.
Zo te zien is het een al wat oudere pc en die gaan vroeg of laat kapot.
De gemiddelde leeftijd van een desktop PC is vijf jaar. Daarna mogen er mankementen verwacht worden.
Dit euvel zal ongetwijfeld verholpen kunnen worden, maar dan is de kans groot at er over een maand of zo weer een onderdeel kapot gaat.
Misschien een goed moment om aan een nieuwe pc te denken?

Klopt, deze pc is al heel wat jaartjes oud. Maar ik ben van het type, gehecht aan het ding. Ik heb ook wel een meer recente pc dus nieuwe niet nodig. Maar zo jammer als deze het veld zou moeten ruilen. Heb het idee dat er een onderdeel vervangen moet worden, maar welke?

Het zijn echte opgevers deze dell dimension 8400. Omdat sommige onderdelen te veel stroom vragen is vaak het moederbord stuk. Controleer hiervoor de stekkers die van de voeding komen en op het moederbord aangesloten zitten. Deze kunnen sporen hebben van extreme hitte. Vervolgens zou je de condensatoren allemaal moeten beoordelen op doorbranden. Dat zijn zwarte, beschreven, torentjes met aan de bovenkant een metaalkleurige cirkel die in drieën gedeeld is. De hulsjes mogen niet los er omheen hangen en de bovenkanten moeten vlak zijn en nooit bol staan.

Hier is een link met de verschillende verhalen: http://www.tomshardware.co.uk/forum/51352-2-dell-dimension-8400-wont-boot

Ik kan jou nog een paar tips geven maar dan wordt het al snel rondkijken naar een nieuwere en energiezuinige andere computer vanwege de te hoge kosten voor onderzoek en reparatie.

Plaats eens een nieuwe BIOS batterij en probeer in de BIOS te komen. Probeer een andere voeding. Bouw zoveel mogelijk de kaarten en geheugens uit. Plaats een diagnose kaart in het PCI slot en kijk welke code dat die geeft en welke lampjes er op zijn gaan branden voor diagnose van de hardware. Tenslotte, herplaats de processor terwijl je deze goed controleert op hele kleine kuiltjes van mogelijk doorbranden en heel voorzichtig op losse pootjes.

Dat is bepaald geen leesvoer om vrolijk van te worden ;-)

Ik kocht de pc in 2004 heb ik opgezocht en had in 2007 dit symptoom ook, alleen toen nog net garantie. De monteur die kwam heeft een aantal dingen vervangen, weet niet precies wat en toen was hij weer goed tot eergister dus. Toegegeven niet intens gebruikt maar meer als pc ernaast op de studeerkamer boven.

Ik had zelf bedacht deze pc (mits die het nog zou doen) boven te zetten met de externe schijven eraan als soort cloud in huis.

PC komt blijkbaar niet door de POST. In de eerste fase spint hij de fans naar 100% en verderop in de POST wordt pas de temperatuur geregelde snelheid aktief. Bij servers zie je dit ook als je de kap open laat staan. Is een veiligheidsmaatregel om oververhitting bij een open kap te voorkomen.

Blijft natuurlijk het probleem dat je niet door de POST komt. De meest waarschijnlijke componenten die defect kunnen zijn, zijn dan het moederbord of de processor. Schijven en geheugen worden pas later in het proces aangesproken.

Goede tip Peter dank je wel. Net vanochtend de pc naar een reparatieshop gebracht. Ik laat de uitkomst nog even weten.

Alvast veel dank voor het meedenken!

Uiteindelijk naar de pc shop gegaan waar ze voorstelden om onderdelen van een andere wat oudere pc in die van mij samen te voegen om hem zo weer aan de praat te krijgen. Een dat lukte. Kostte weinig en ook nog een dual core processor ik ipv Pentium 4. Probleem opgelost. Dank voor het meedenken allen :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan