pc leeg met killdisk, foutmelding grub rescue

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markoezie

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2007
Ik wil mijn hele laptop (asus x50r) leegmaken ivm verkoop.
Heb dat gedaan met killdisk. Daarna weer met de recoveryCD vista geinstalleerd. Na opstarten komt er echter de melding "no such partion" en daaronder "grub rescue".
Voorheen was er ook ubuntu op geinstalleerd, vandaar waarschijnlijk deze melding.
Nu is het de vraag hoe dit te herstellen. Alle partities had ik "gekilled" maar de grub blijft blijkbaar ergens staan en moet nog aangepast worden dat Vista weer opstart. De pc heeft dan de fabrieksinstellingen terug.
Iemand de juiste tip voor me?

Dank
Marc

Zou het misschien kunnen zijn dat je de recovery partitie ook verwijderd hebt.

Dan kun je vista ook niet meer opnieuw instaleren.
Of je moet van iemand een oem dvd van vista lenen.

Ik heb geinstalleerd vanaf de recoveryDVD. Dus volgens mij is vista wel geinstalleerd maar kan ik er niet bij komen omdat de grub niet goed is.

Op de recovery dvd staan niet alle gegevens op.
Er stond ook een groot gedeelte op de recovery partitie

Dus geen mogelijkheid om vista weer te installeren?!. Leek toch allemaal goed te gaan toen ik de recoveryDVD er in deed en de procedure doorliep. Installeerde eerst vista, toen de drivers etc. Maar blijkbaar is dat niet voldoende om vista weer aan het werk te krijgen.
Dan wordt het dus Kubuntu, die herstelt de GRub wellicht ook weer.
Dank
Marc

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht.
Die foutmelding van GRUB komt toch door de eerder installatie van LINUX en niet door het recoveren van Vista?
Dus die melding van GRUB rescue heeft niets met vista te maken denk ik. Is die toch weg te krijgen ondanks dat vista zelf dan niet zou werken?

moet je de windows bootloader terug installeren (vanaf een instalatie/recovery disk) en dan kun je weer op je computer

Ik heb geen installatieCD alleen een recovery en daarbij krijg ik geen menu of iets dergelijks. Gaat gewoon meteen aan de slag met terugzetten. Dus hoe die grub verwijderen?

De tweede optie die ik las, windows bootloader teruginstalleren vanaf disk is hetzelfde probleem. Hoe doe ik dat en vooral hoe kan ik die bootloader verwijderen?

Heb inmiddels via een omweg wel wat bereikt. Ubuntu 12.4 geinstalleerd en de grub is weer oke en ik kan daar gewoon kiezen voor vista en dat werkt weer. Kan dus wel vanaf een recovery zonder dat de recoverypartitie er nog is.
Nadeel is dat Ubuntu er op staat terwijl dat niet nodig is.

Marc

dan moet je nu easyBCD installeren en daarvandaan de windows bootloader terugzetten, hierna zal hij bij het opstarten gewoon windows vista opstarten en daarna kun je de ubuntu partitie weer als ntfs formateren

@eenpersoon
Daarna weer met de recoveryCD vista geinstalleerd. Na opstarten komt er echter de melding "no such partion" en daaronder "grub rescue".
Hoe moet je dan Easy BCD installeren?

Hij zei dat ubuntu er nu opstaat en hij daardoor weer in vista kan dus dan kan hij het gewoon installeren

ik denk dat je je master boot record niet heb gewist. volgens mij kan je die herstellen met de hirensbootcd in mijn herinnering moest je daarvan af opstarten en vervolgens de optie fix mbr selecteren

Gr coolkil

Laatst bewerkt:
@coolkil nee hij heeft hem niet gewist alleen er staat nu grub in en omdat het andere deel van grub op de ubuntu partitie stond die nu weg is werkt grub niet meer en met easyBCD kan hij de windows bootloader weer terugzetten waardoor hij weer normaal opstart

Ik heb geen installatieCD alleen een recovery en daarbij krijg ik geen menu of iets dergelijks. Gaat gewoon meteen aan de slag met terugzetten. Dus hoe die grub verwijderen?

De tweede optie die ik las, windows bootloader teruginstalleren vanaf disk is hetzelfde probleem. Hoe doe ik dat en vooral hoe kan ik die bootloader verwijderen?

Heb inmiddels via een omweg wel wat bereikt. Ubuntu 12.4 geinstalleerd en de grub is weer oke en ik kan daar gewoon kiezen voor vista en dat werkt weer. Kan dus wel vanaf een recovery zonder dat de recoverypartitie er nog is.
Nadeel is dat Ubuntu er op staat terwijl dat niet nodig is.

Marc

hieruit maak ik op dat hij weer in vista kan en dus easyBCD kan gebruiken

Ik denk dat je gelijk hebt, maar het was een beetje verwarrend allemaal. :o

ik snap hem al nou dan zal die oplossing van jou moeten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan