PC loopt ineens vast in Windows scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

filmfreak

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Sinds kort loopt de pc ineens vast bij het laden van Windows XP:

Het scherm met het logo van Windows XP blijft langer staan dan normaal, het blauwe schuifbalkje in de balk onderin het beeld blijft maar heen en weer gaan. Tot ong. een minuut en dan staat het scherm (incl. blauwe balkje) helemaal stil.

Sinds een aantal weken waren er wat problemen met het booten van de pc. Bij het opstarten wist hij ineens niet meer hoe de pc geboot moest worden, via HD of CDROM. Als ik dan naar de BIOS SETUP pagina ging en zag dat de instellingen goed stonden, weer wegging zonder iets op te slaan en de pc opnieuw startte was het weer goed.
Ik dacht dat dit te wijten was aan een lege batterij van het moederbord. Die vervangen en daarna dat probleem niet weer gezien. PC liep verder prima.
Maar nu dus ineens bovenstaand probleem. Windows opstarten in 'de laatst bekende werkende configuratie' werkt ook niet. Hij blijft maar vastlopen.
Wat wel werkt is het opstarten in de veilige modes. Als ik dan vervolgens Systeem Herstel doe, en de pc herstel naar een aantal dagen terug (toen hij nog normaal werkte), loop hij toch weer vast in het Windows scherm. Heel irritant!

Waar kan het aan liggen, en hoe zou ik het kunnen verhelpen?

Bij voorbaat heel hartelijk dank!

(het gaat om een AMD 1400Mhz pc, 256 mb Ram)

Kan je in de vielige modus de schijfcontrole eens uitproberen en kijken wat hij dan aangeeft en/of doet?
En kan je in het logboek kijken of daar iets staat.(ik weet niet of deze te bereiken is in v.m, moet je even kijken)

Bij de logboeken kom je niet, maar je kan inderdaad schijfcontrole doen:

start - uitvoeren - chkdsk c: /f/r en letter c wijzigen in letter schijf / partitie.
dan opent een command scherm en daar typ je J en Enteren.

Bij de logboeken kom je niet, maar je kan inderdaad schijfcontrole doen:

start - uitvoeren - chkdsk c: /f/r en letter c wijzigen in letter schijf / partitie.
dan opent een command scherm en daar typ je J en Enteren.

Dank voor de reacties.

Als ik bovenstaande uitvoer krijg ik volgende boodschap (maar dan in het nederlands):

"chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? <y/n>"

ik kies dan "j" en start de pc opnieuw op.
chkdsk zou dan normaliter gaan lopen na de reboot maar je raadt het al....de pc loopt weer vast in het Windows opstart scherm. Nu alleen zonder balk (met daarin dat blauwe schuif balkje).

Als ik alleen het commando "chkdsk" invoer (dus zonder "/f/r") gaat hij onmiddelijk een scan uitvoeren die bestaat uit drie stappen. Hij laat echter na de scan geen resultaten zien, dus ik neem aan dat dan alles goed is. Maar helaas niet goed genoeg om de pc opnieuw op te starten.

Wat nu te doen?

Indien je een XP cd hebt, kun je daar van opstarten, en naar de repair/herstel console gaan, en daar de chkdsk /r uitvoeren, de chkdisk /r is alleen hier uit te voeren.

Overigens kun je met de optie, niet opnieuw opstarten bij een systeemfout, in het opstartmenu, na F8, misschien een foutmelding krijgen, waarmee je het probleem zou kunnen zien.

Ik zou denken dat er een programma is waardoor windows crasht, te denken valt aan spyware/ virus. In ieder geval iets wat je pc dusdanig bezig houdt dat hij erop vastloopt.

Probeer hierbij in veilige modus: uitvoeren - msconfig. Hier kan je de opstartbestanden checken op opvallende zaken. Bij services kun je zien wat er normaal gesproken opstart voor een normale sessie en bij opstarten staan alle programma voor tijdens de normale sessie.

Probeer hiervoor de optie diagnostisch opstarten om even te checken of hij het dan wel doet. Als ie het dan namelijk doet ligt het waarschijnlijk aan één van je services.

Ik hoor wel, succes. Lukt het niet dan vrees ik herinstallatie van xp of een installatie hieroverheen.

Grtz Pieter

Ga in veilige modus in "Mapopties" alle veborgen bestanden en mappen en (systeem)bestanden én bekende extensies zichtbaar maken.
Open het bestand C:\Boot.ini in Kladblok en laat het resultaat hier zien.

Wat ik nog op moet merken als toevoeging van mijn bovenstaande verhaal: na het positief beantwoorden van de vraag: "chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? " en de reboot liep hij de eerste keer gewoon vast. De tweede keer probeerde ik hem in de veilige modes op te starten en kwam er uren lang een zwart scherm met helemaal links bovenin een knipperend streepje in beeld. Je hoorde dat de PC bezig was.(met chkdsk??) Na 2 uren heb ik hem de hele nacht aan laten staan. Vanochtend zette ik de monitor aan en zag daarop weer een vasgelopen Windows scherm.

Indien je een XP cd hebt, kun je daar van opstarten, en naar de repair/herstel console gaan, en daar de chkdsk /r uitvoeren, de chkdisk /r is alleen hier uit te voeren.

Overigens kun je met de optie, niet opnieuw opstarten bij een systeemfout, in het opstartmenu, na F8, misschien een foutmelding krijgen, waarmee je het probleem zou kunnen zien.

Ik heb bovenstaande uitgevoerd. chkdsk /r helemaal afgerond. Toen hij klaar was met de scan gaf het het volgende resultaat:

"CHKDSK heeft een of meer fouten op het volume gevonden".

"niet opnieuw opstarten bij een systeemfout" zie ik niet tussen de opties staat van het opstartmenu, na F8

Ik zou denken dat er een programma is waardoor windows crasht, te denken valt aan spyware/ virus. In ieder geval iets wat je pc dusdanig bezig houdt dat hij erop vastloopt.

Probeer hierbij in veilige modus: uitvoeren - msconfig. Hier kan je de opstartbestanden checken op opvallende zaken. Bij services kun je zien wat er normaal gesproken opstart voor een normale sessie en bij opstarten staan alle programma voor tijdens de normale sessie.

Probeer hiervoor de optie diagnostisch opstarten om even te checken of hij het dan wel doet. Als ie het dan namelijk doet ligt het waarschijnlijk aan één van je services.

Ik hoor wel, succes. Lukt het niet dan vrees ik herinstallatie van xp of een installatie hieroverheen.

Grtz Pieter

De optie diagnostisch starten heb ik aangevinkt en toegepast. Helaas liep hij toch weer vast bij het opstarten.

Ga in veilige modus in "Mapopties" alle veborgen bestanden en mappen en (systeem)bestanden én bekende extensies zichtbaar maken.
Open het bestand C:\Boot.ini in Kladblok en laat het resultaat hier zien.

Zie hier het resultaat:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hartelijk dank voor jullie tips. Helaas leverden ze, ook in combinatie, nog niet het gewenste resultaat op. Zijn er nog opties over?

Kan je in de veilige modus het volgende doen:

start>uitvoeren>
dan typen sfc /scannow (let op de spatie tussen de sfc en schuine streep)

Dan vraagt ie om de windows cd en gaat kijken of alle bestanden wel okee zijn.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de services via:

uitvoeren> cmd
in scherm neertypen: tasklist/svc

Laatst bewerkt:
"niet opnieuw opstarten bij een systeemfout" zie ik niet tussen de opties staat van het opstartmenu, na F8
Er staat zoets als Niet automatisch opnieuw opstarten na een systeemcrash.

Edit: wat voor Harde schijf heb je? Soms een Sata/Raid-controller nodig met F6?

Laatst bewerkt:
Kan je in de veilige modus het volgende doen:

msconfig:
dan typen sfc /scannow (let op de spatie tussen de sfc en schuine streep)

Dan vraagt ie om de windows cd en gaat kijken of alle bestanden wel okee zijn.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de services via:

uitvoeren> cmd
in scherm neertypen: tasklist/svc

Als ik bovenstaande commando invoer gebeurd er niks. Hij keert alleen terug naar het bureaublad, verder niks. Ik weet zeker dat ik het commando juist spel. Heb het namelijk ook op de pc waar ik nu achter werk (100% goed werkend) geprobeerd, en dan werkt het wel. Denk dat deze optie niet mogelijk is in de veilige modes? Ik gebruik overigens Veilige Modes MET ondersteuning van netwerkmogelijkheden. Weet niet of dat er wat mee te maken heeft?

Als ik dit uitvoer:
"uitvoeren> cmd
in scherm neertypen: tasklist/svc"

krijg ik de volgende boodschap in beeld: tasklist wordt niet herkend als een interne of een externe opdracht, programma of batchbestand. Op beide pc's komt dat in beeld.

Er staat zoets als Niet automatisch opnieuw opstarten na een systeemcrash.

Edit: wat voor Harde schijf heb je? Soms een Sata/Raid-controller nodig met F6?

De opties die er staan zijn:

Veilige modus
Veilige moduis met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt

Laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werken)

Windows normaal starten

Overigens vraag ik me af of ik dit scherm wel met de F8 toets tevoorschijn haal. Want na het opnieuw opstarten uit de Veilige Modes reageert hij hier niet op (houdt hem de hele tijd ingedrukt), en komt hij toch weer in het vastloop-scherm terecht. Reset ik dan de PC, krijg ik het scherm wel. Maar volgens mij niet dmv de F8 toets, maar omdat daarvoor het starten niet lukte, dus automatisch.

Voor zover ik weet heb ik 'Sata/Raid-controller nodig met F6' niet eerder hoeven te gebruiken in een installatie van Windows XP. Ik kan zo niet nagaan wat voor HD erin zit want Systeem Info en apparaatbeheerd werkt niet in de Veilige Modes. Is er nog een manier of moet ik de pc openschroeven?

Ik heb nog een vraag.

Heb je ná die boot problemen nog iets veranderd aan hardware of software?

Ik werk eigenlijk nooit in veilige modus, maar werkt daar ctrl+alt+del wel?
Kijk eens wat er voor services er draaien.

Werkt het logboek in veilige modus? (configuratiescherm en dan systeermbeheer)
Als dat zo is, kijk daar eens in.

Kan je ook eens via start>uitvoeren>msconfig>diagnostisch opstarten uitproberen?
Haal eens de hardware uit de pc en strat eens 1 voor 1 op, dus elke keer wat terugplaatsen, misschien kom je er achter wat niet helemaal goed is.
Miischien brak geheugen?

Ach, ik roep ook maar wat hoor, maar wil je wel helpen.;)

Het is absoluut niets met hardware dus laat die boel er alsjeblieft inzitten.

Je merkte eerder al op dat chkdsk fouten heeft gevonden, ziehier je probleem en oplossing.
Zorg ervoor dat hij met een nieuwe scan deze fouten herstelt (optie aanvinken bij start van scan) en dan is het waarschijnlijk opgelost. Zoniet dan zijn er files van win xp corrupt en je zult niet weten welke, probeer de optie van femke98 type in uitvoeren sfc /scannow en volg instructies (in veilige modus).

Lukt het dan nog niet, één advies: installeer opnieuw vanaf een nieuwe partitie. Dus eerst partitie verwijderen en dan partitie formateren en dan winxp installeren.

Grtz en succes Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan