PC loopt random vast bij games

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauricius

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2006
Ik ben hier al 2 weken mee bezig en heb helaas nog steeds de oorzaak niet gevonden. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Mijn PC loopt random vast bij het spelen van een game. Ook alleen bij het spelen van een game. Ik kan uren gewoon achter de pc zitten, films kijken etc. zonder dat dit gebeurd.
Soms loopt ie al vast na 10 minuten, soms kan ik uren spelen voordat het gebeurd. Als het gebeurd loop eerst het scherm vast en kan ik de muis nog gewoon bewegen, zodra ik iets probeer (ctrl + alt + del, alt tab, of gewoon op toetsen drukken) loopt de muis ook vast. Enige manier om hieruit te komen is om de PC te resetten.

Wat ik al allemaal heb geprobeerd:
- Een nieuwe CPU koeler erin gezet (Ik dacht eerst dat dit het probleem omdat ik al merkte dat de oude het niet goed meer deed, maar helaas zonder resultaat)
- Windows 7 opnieuw geinstalleerd
- Drivers zijn up to date
- Hele pc van binnen schoongemaakt
- Andere videokaart erin gezet (Toen ik de PC kreeg zat er een Geforce 6800 in, die ik heb vervangen door een ATI Radeon HD4850. Ik dacht eerst dat het aan de nieuwe videokaart lag. Nu heb ik die 6800 er weer ingezet en merk wel dat het met deze videokaart minder vaak gebeurd maar alsnog vastloopt.)
- RAM geheugen gecheckt (De kaartjes eruit gehaald en opnieuw erin gezet, het programma memtest gedraaid wat geen errors opleverden.)
- Furmark videokaart stress test gedaan. Dit leverde ook geen problemen op.
- Speedfan gedownload en gekeken naar de voltages, temperaturen.
- PC kap eraf gehaald, vervolgens een ventilator nog ertegen aan gezet als het aan de temp zou liggen

Hieronder een plaatje van Speedfan:
speedfan.png

Hij geeft aan dat de temp van mn gpu te hoog is, maar heb gelezen dat dit normaal is bij deze videokaart (6800). Tijdens het gamen loopt dit op tot ~80 graden. Met de Furmark test liep hij op tot 92 graden max en gaf 0 problemen.
De 2 temperaturen die 125 graden aangeven is de LM75 nForce2 SM bus. Heb dit opgezocht en het blijkt dat dit altijd aangegeven wordt bij dit moederbord. De temperatuur is officieel anders, en dit was een fout van het moederbord.

Nu ben ik dus echt radeloos wat het probleem nog kan zijn.
Er zijn zover ik weet nog 3 opties open:
- Voeding (Dit zou ik wel heel raar vinden want mn PC heeft de Furmark videokaart stress test makkelijk doorlopen. Als het aan de voeding zou liggen dan zou mijn PC toch ook hierbij moeten vastlopen?) + dan zou de PC / het beeldscherm / toetsenbord moeten uitvallen toch? En niet de hele PC freezen
- Corrupte RAM kaartjes
- Iets mis met het moederbord?

Nou voordat ik geld ga uitgeven aan een nieuw moederbord, ram kaartjes of voeding wil ik graag eerst erachter komen wat nou de oorzaak is. Iemand nog enig ideeën?

Hier mijn PC spec:
Windows 7 Ultimate Edition (64-bit) Service Pack 1 (Build 7601)
Memory (RAM) 2048 MB
CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4400+
GPU: NVIDIA GeForce 6800 Series GPU
Moederbord: ASUSTeK Computer INC. A8N-SLI DELUXE

Is er nog meer informatie nodig, dan hoor ik het :)

Laatst bewerkt:
Over wat voor games hebben we het hier, en op wat voor resolutie probeer je die te spelen?

Beide videokaarten, zowel de Radeon 4800 als de GeForce6800 zijn niet bepaald nieuw meer... de ATI 4800HD serie stamt al uit 2008, de GeForce 6800 serie is al uit 2004. Beide zijn dus lichtelijk antiek en daar kan je dus weinig meer van
verwachten, al helemaal bij nieuwere games, of in vergelijking met kaarten die wel up-to-date zijn.

Tel daarbij ook nog de wel erg magere 2GB aan werkgeheugen...

Bedankt voor je reactie,

Ik ben ook van plan er wat extra werkgeheugen bij te doen, maar op het moment hoort dat geen probleem te zijn bij het spel.

Het gaat voornamelijk om world of warcraft, die ik gemakkelijk met 70 fps speel. De instellingen zijn makkelijk aan te passen naar je eigen wensen, met een goede videokaart of een oude. Met de ATI kan ik zelf op erg goede graphics spelen, met blijvende hoge fps. De resolutie waar ik het mee speel is 1024x768 (Ook niet erg hoog ik weet het, heb een redelijk klein scherm.)

Eerder heb ik het zelfs gespeeld op een nog veel oudere PC, weliswaar met lagere fps maar 0 problemen. (Daar zat zelfs 1 gig werkgeheugen in.)

ook al eens geprobeerd om de game in bijvoorbeeld de XP compatabiliteitsmodus te spelen? Niet alle oudere programma's werken even lekker op een 64 bits systeen. Ik heb wat van die kinderspelletjes die het ook niet willen doen, gewoon omdat het niet loopt op Win7_64

Heb ik geprobeerd, helaas nog steeds hetzelfde..

Waar ik wel ben achtergekomen is dat het eerder gebeurd als ik ook een programma op de achtergrond draai wat (denk ik) ook wat meer werkgeheugen vraagt (bijv. een skypegesprek). Gewoon alleen online op skype of een webbrowser maakt niet uit.
Heb ook even mijn kast opengehaald en gekeken wat voor voeding er nou in mijn pc zit. Bleek natuurlijk dat ik de hele voeding eruit moest halen omdat de sticker op de andere kant zat...
Het gaat hier om een 500w voeding.

Dus het is denk ik of mijn voeding (Die of te weinig voeding levert of gewoon verouderd is) of mijn werkgeheugen? Dat wanneer hij ineens meer werkgeheugen nodig heeft hij gewoon vastloopt? Als dit zo zou zijn dan zou mijn fps tog ineens omlaag moeten schieten i.p.v. freeze? Snap er echt niks meer van ;s

Ben in ieder geval van plan extra werkgeheugen aan te schaffen. Dit kan ik dan mooi testen. Voor een nieuwe voeding wil ik toch eerst weten of dat wel de oorzaak is.

Aan de voeding ligt het niet. Als je systeem teveel energie vraagt, schakelt het gewoon uit, om overbelasting te voorkomen.

kijk eens bij logboeken van windows,

als je game crasht en je windows draait nog wel enigzins, schrijft meestal windows nog de foutmeldingen in zijn logboeken weg. Misschien dat we hiermee meer uit kunnen halen.

van de Microsoft site:
U kunt Logboeken als volgt openen: klik op de knop StartAfbeelding van de knop Start, klik op Configuratiescherm, klik op Systeem en onderhoud, klik op Systeembeheer en dubbelklik vervolgens op Logboeken.* Beheerdersmachtiging vereist

dan kijken bij applicatie & systeem. graag eventuele foutmeldingen dat posten ;)

Delta Hawk

Beste Delta Hawk,

Heb ondertussen ook een extra gig ram geheugen erin gestopt, helaas zonder resulaat. Kreeg net weer een crash.
Hier de foutmelding:

Logboeknaam: System
Bron: EventLog
Datum: 16-2-2012 21:32:31
Gebeurtenis-id:6008
Taakcategorie: Geen
Niveau: Fout
Trefwoorden: Klassiek
Gebruiker: n.v.t.
Computer: Maurice-PC
Beschrijving:
De vorige afsluiting van het systeem om 21:28:34 op ‎16-‎2-‎2012 is onverwacht gebeurd.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="EventLog" />
<EventID Qualifiers="32768">6008</EventID>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2012-02-16T20:32:31.000000000Z" />
<EventRecordID>8092</EventRecordID>
<Channel>System</Channel>
<Computer>Maurice-PC</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>21:28:34</Data>
<Data>‎16-‎2-‎2012</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>18128</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Binary>DC0702000400100015001C0022001F00DC0702000400100014001C0022001F00600900003C000000010000006009000000000000B00400000100000000000000</Binary>
</EventData>
</Event>

Is dit de juiste?
Hier een plaatje van mijn logboek: Logboek.png

Laatst bewerkt:
Oke, heb vervolgens mijn pc een veel langere memtest laten doen. Ik moest toch weg dus dacht waarom niet proberen.
Vervolgens kom ik terug en staat mijn pc uit, start hem op en krijg te zien: 'Windows is onverwacht afgesloten en vervolgens hersteld'

Details van het probleem:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: a0
BCP1: 000000000000000B
BCP2: 000000008FFAA000
BCP3: 0000000000000003
BCP4: 0000000008CF4000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\021712-27546-01.dmp
C:\Windows\Temp\WER-37156-0.sysdata.xml

Dus toch waarschijnlijk een ram issue? Ben nu omstebeurt de ram kaartjes aan het testen, kijken of dit werkt.

het is mogelijk dat het je geheugen is, maar heb even gekeken naar je a0 foutmelding en volgens een microsoft site is het:

Bug Check 0xA0: INTERNAL_POWER_ERROR

The INTERNAL_POWER_ERROR bug check has a value of 0x000000A0. This bug check indicates that the power policy manager experienced a fatal error.

Dit kan nog steeds hardware matig zijn. Je zei al dat je processor koeler niet goed was. Misschien heeft je processor problemen wanneer je die flink belast? Ook als je memtest doet vanuit windows, verbruik je een hoop cpu kracht. Dus kun je nog steeds de melding krijgen. Maar wat je al doet, je geheugen goed doormeten (stuk voor stuk), en daarnaast als dat het probleem niet verhelpt, je processor eens uitvoerig testen. Dit kun je doen met prime95. Flinke tijd aanlaten, en kijken hoe je computer erop reageert. Onlangs dat ik prim95 (gratis) een erg goed programma vind, gaat mijn persoonlijke voorkeur toch uit op hot cpu tester 4.0. Heb hier sneller problemen met me processor kunnen vinden als met prime95. Echter is deze niet gratis.

Delta Hawk

Net de ram kaartjes getest, per ram kaartje 5 coverages laten doen. 0 errors.

Nu heb ik prime95 gedownload en gelijk aangezet, zodra ik de test startte kwam er gelijk een error in Worker#1. 'Hardware failure detected'
Hier een plaatje: Prime95a.png

Heb het even opgezocht en het blijkt iets te zijn met overklokken of een voltage error.
Nu weet ik niet of deze PC overklokt is of niet. Heb deze PC namelijk gekregen en het heeft het probleem sindsdien. Is er een manier om daar achter te komen?

In beide gevallen zou ik dan iets in mijn BIOS moeten veranderen. (De kloksnelheid verlagen of de cpu voltage verhogen).
Nu weet ik wel hoe ik in mijn BIOS moet komen maar weet niet precies wat ik moet veranderen en al helemaal niet naar wat ik het moet veranderen.

Makkelijkste manier is dan om je bios op default settings te zetten. Dat doe je meestal op de laatste pagina. Dan moet de overclock instellingen eruit zijn.

Delta Hawk

Ok, ben mn bios in gegaan, default settings gezet en vervolgens windows weer opgestart.

Gelijk Prime95 aangezet en hij deed t! Nu al een uur aan het testen en nog geen problemen tegen gekomen. Hoop dat de freezes tijdens het spelen nu ook weg zijn, dit ga ik vanavond testen. Ik laat het weten als het opgelost is! :)

hoe langer prima95 aanstaat, hoe beter. ik zelf zet hem meestal zo'n 10/12 uur aan, dan geloof ik het wel.. ben benieuwd en we horen het wel ;)

Heb het nu even aangekeken en getest en geen problemen meer gehad! Geen random freezes meer :)

Bedankt voor de hulp!

Maurice

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan