PC loopt steeds vast, een gevolg van een doorgebrande videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robindelange

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2007
Een week of twee geleden kreeg m'n pc opeens kuren. Al een week gaf m'n videokaart na een paar uur opeens geen beeld meer. Als ik de computer dan uitzette en weer aan, gaf hij vaak nog maar een paar minuten beeld. Duidelijk een warmteprobleem dus. In die tijd begaf m'n externe harddisk het ook opeens. Bij het aanzetten hoorde je hem even draaien om na een paar seconden een piepje te geven en weer te gaan draaien. Het leek alsof hij telkens weer resette.
Maar goed, ik heb gister het een en ander onderzocht. Hij gaf zo langzamerhand helemaal geen beeld meer, of een paar minuten. Ik kwam erachter dat de videokaart kapot was: de ventilator zat helemaal vast en draaide dus niet of nauwelijks meer. Kaart doorgebrand. De harddisk lijkt ook echt kapot te zijn. Ik had al een tijdje software problemen, dus mn normale harde schijf geformatteerd en opnieuw windows opgezet. Nu loopt ie echter nog steeds na een paar minuten telkens vast.

Wat kan het zijn? Het lijkt me vreemd als het toeval is dat alles het tegelijk heeft begeven. Misschien dat een slechte voeding bijv. de problemen met de videokaart heeft veroorzaakt? Ook weet ik niet of ik ong wat m'n harddisk kan.

Groetjes Robin

maar als je HD karpot is, zou je dan niet eerst een andere proberen misschien?
en misschien kan je controleren of je moederbord nog heel is.

voordat je erna gaat vragen hoe je mobo te controleren...
dit stond op helpmij.nl
Het standaard-advies hier op Helpmij van de echte profs om te ontdekken wat er eventueel kapot is:

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clr-cmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit, met de voeding eraf.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Voor de manual, als je die niet hebt, kijk op het bord naar merk en type, en haal hem op bij de mobobakker.

Laatst bewerkt:
Systeem specificaties.En wil je voortaan een duidelijkere titel voor je vraag kiezen!

heb je onlangs dingen aan je hardware gewijzigd?
kan zijn dat systeem daardoor onstabiel is geworden.

Systeem specificaties.En wil je voortaan een duidelijkere titel voor je vraag kiezen!

Wil jij voortaan deze mededeling in je gedachte houden:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=214634
voordat je zo'n reactie plaatst. Deze user is net vandaag lid van Helpmij geworden.;)

@robindelange,
Welkom op Helpmij.:)
Ik heb de titel van je vraag aangepast. Het is beter en handiger een titel te bedenken, die iets met je vraag/probleem te maken heeft.

sorry;)Maar hoe kun je contact opnemen met een moderator of verenigingslid want heb namelijk een hotmail acount en daar kun je geen emails mee verzenden..

Laatst bewerkt:
Wanneer de koeler van het videokaart het had begeven, zou het weleens zo kunnen zijn dat ook de koeler van de processor vol met stof en vuil zit. ZDit zou kunnen resulteren in een veel te warme processor met daarbij de problemen die je aangeeft.

Ik zou de koelfan van het koelblok afhalen, het koelblok helemaal goed stofvrij maken, dan de ook schoon gemaakte fan weer monteren en het nog eens proberen

sorry;)Maar hoe kun je contact opnemen met een moderator of verenigingslid want heb namelijk een hotmail acount en daar kun je geen emails mee verzenden..
Ik heb ook een Hotmail account en kan wel degelijk E-mails verzenden, dus lijkt me sterk dat jij het niet kunt. Bij elk bericht staat een link "Meld misbruik in dit bericht.", deze is voor dit soort meldingen. daarbij is elke moderator te bereiken via nicknaam met @helpmij.nl erachter. In mijn geval dus crash@helpmij.nl , zo is dat voor elke (super)moderator zo. Een verenigingslid heeft ook zo'n E-mail adres, alleen hebben die uiteraard niets met de (super)moderators zelf te maken.

Laatst bewerkt:
Heb je nog garantie op je computer..Anders zou het zonder zijn voor je videokaart en zoals ik hiervoor al heb vermeld ik denk dat het handig zou zijn als je mischien even een paar systeemspecificaties wou geven??;)

Oke maar ik had gewoon een paar vraagjes ove hel mij daarom wou ik dit weten.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Al je temperaturen kun je controleren met bv everest, klik hier om te downloaden.
Bij opslag -> SMART kun je dan gelijk een indicatie krijgen hoe je harde schijf er voor staat.
mvg leo

Excuses voor de slechte betiteling (hoewel de aanpassing ook niet echt de lading dekt.)

Bedankt voor de tips in ieder geval, het is alleen moeilijk de programma's te installeren en te draaien, aangezien hij echt snel vastloopt.
Ik heb niks aan m'n hardware veranderd en ook geen garantie meer. Het is een medion van ongeveer 4 jaar oud, met dual core processor. Exacte gegevens komen later wellicht nog.

Waar ik eigenlijk op hoopte, en me nu afvraag of dat mogeljik is, is of het aan de voeding kan liggen. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van meerdere klachten, bijv. te weinig stroom voor videokaart om fan te laten draaien. Ik heb echter ook wel eens gehoord dat als de computer aangaat, het al niet aan de voeding kan liggen. Hoe check je dit?

Je zou er zomaar er een andere voeding in kunnen hangen om dat te achterhalen, eventueel eentje lenen? die dient dan wel van een A merk te zijn en vanaf 400Watt.

Ook zou je idd eens met Everst kunnen kijken wat zoal de temperaturen zijn bij moederbord en sensors, wat al eerder was aangegeven, helaas kun je niet het videogeheugen ermee controleren, dat kan alleen door je vinger erop te leggen.

Tevens zou je ook het moederbord visueel kunnen controleren op bol staande electrolitische condensatoren (en raar uitziende spanningsregelaars en aangetaste voedingsaansluitingen), een euvel wat ook spontane uitvallen kan veroorzaken, lekkende condensatoren noemen ze dat, electrisch gezien dan, als er drab uitkomt is het ook nog eens mechanisch.

Laatst bewerkt:
Wanneer de koeler van het videokaart het had begeven, zou het weleens zo kunnen zijn dat ook de koeler van de processor vol met stof en vuil zit. ZDit zou kunnen resulteren in een veel te warme processor met daarbij de problemen die je aangeeft.

Ik zou de koelfan van het koelblok afhalen, het koelblok helemaal goed stofvrij maken, dan de ook schoon gemaakte fan weer monteren en het nog eens proberen

En dit ook al gedaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan