Pc loopt vast in bios en tijdens gamen!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elmerfudge

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2008
Hoi mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Zo'n twee maanden geleden heb ik mijn pc upgegrade alles werkte perfect tot zo'n twee weken geleden..

Wanneer ik mijn pc aanzet blijft hij soms hangen in de bios, ik krijg eerst gewoon het scherm te zien van asus met de tekst Asus p5n-e SLI en nog meer van die onzin.
vervolgens hoort hij na een paar seconden het windows logo te laten zien en windows op te starten.

Het punt is dat hij gewoon in dat begin scherm vastloopt ook werkt de tab en del knop niet.
Ik kan dus niet in de bios of setup, het enigste wat werkt is een hard reset waarna hij het vervolgens weer gewoon doet. Tot afgelopen week was dit het enigste probleem, maar sinds kort kan ik ook nauwelijks meer gamen. Wanneer ik ga gamen loopt het voor een tijdje goed en dan plots loopt alles vast. Ook reageert mijn muis en toetsenbord niet meer. het enigste wat hier werkt is weer een hard reboot. En tot overmaat van ramp deed hij dit laatst ook toen ik gewoon een youtube filmpje aan het kijken was.
De event viewer geeft geen fouten aan.

Ik denk zelf dat het probleem het moederbord is of mijn voeding.

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem kan zijn, en hoe ik dit welicht zou kunnen oplossen. Ik dacht aan een bios update maar lees dat dit best wel riskant kan zijn, vooral als hij straks vastloopt tijdens de update!

Mijn systeem:

Besturing: Windows xp sp3
Moederbord: ASUS P5N-E SLI ACPI BIOS Revision 1101
Videokaart: Ati Radeon 4870
Processor: Intel Core 2 Quad Q9300
Geheugen: Kingston 3,00 GB
Harde schijf: SAMSUNG HD502IJ SCSI Disk Device (500 GB)
Harde schijf: SAMSUNG SP1213C SCSI Disk Device (120 GB)
Geluidskaart: Creative SB0410 SB Live! 24-bit Sound Card
Koeler: Papst 8412/N2G 3100rpm
Voeding: Sweex 650W

Groetjes,

Hoi,

Je zou inderdaad een andere voeding kunnen proberen en ik zou dat zowiezo doen sweex is nl geen a-merk voeding en staat als slecht bekend.

Modag

Volgens mij ligt het niet aan de voeding. 650 kan ze best wel aan. Ik had vorige week dezelfde probleem. Ik had mn pc geupgrade met ddr2 memory card en een nieuwe videokaart. Maar ik kreeg steeds bluescreen. Wat je moet doen is je videokaart driver opnieuw installeeren. En controleren wat je pc maximaal aan kan. Dat kan je via Everest doen. Maar dan wel full versie, want bij demo zie je bijna niets.

Als je het niet kan oplossen. Stuur een pm. Dan kan ik je er meer over informeren.

DarkBladeX

ligt aan je voeding. Verwacht ik.

650W zegt helemaaaaaaal niets.

Maximaal vermogen: 650 watt
+3,3 V : 32 Amp
+5 V : 30 Amp
+12 V1 : 17 Amp
+12 V2 : 16 Amp
-12 V : 0,3 Amp

3.3 * 32 = 105W
5 x 30 A = 150 W
12x17A=204W
12x16A = 192W
Totaal 650W.

Dus voor de 12V is maximaal 204+192W beschikbaar. Total dus 396W.
Dat haalt een goede 450W ook. En daarbij mag je niet eens die wattage bij elkaar optellen. Dus kom je nog lager uit.

edit:
En dat is nog alleen nog maar de kracht van de voeding. Een voeding moet ook nog eens stabiel zijn. En dat is sweex ook al niet.
Dat levert weer verdere problemen op.
Nee. Ik kan je geen garanties geven dat je met een goede voeding geen problemen hebt, maar ik kan je wel garantie geven dat je met een sweex-voeding problemen gaat krijgen. Zeker op zo'n highend-systeem.

Laatst bewerkt:
Mensen bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb de pc niet zelf in elkaar gezet, maar het door mijn ex zwager laten doen welke een eigen pc winkel heeft. Ik had er eerst een Antec 350w voeding in zitten, maar kreeg een mailtje dat deze niet geschikt was voor mijn nieuwe systeem. Hierop gaf hij aan dat hij er een nieuwe voeding in zou zetten, stom van mij dat ik niet heb gevraagd welk merk voeding hij in het systeem ging bouwen. Ik koop zelf nooit producten van Sweex of Thrust, heb alleen maar slechte ervaringen met deze merken.

Wat ik vergeten ben te melden is dat ik snachts de knop op mijn contactdoos (waar mijn pc op aangesloten zit) uit zet. Mijn pc staat naast mijn bed en de knop op de voeding geeft licht zelfs als de pc uit staat. Ook hou ik er niet van om mijn apparatuur snachts in standby te laten. Ik heb in total acht apparaten die anders in standby modus staan, hdtv, ps3, reciever, digitale ontvanger, tft scherm, luidsprekers, printer en de pc.

Met mijn vorige configuratie had ik hier nooit last van en deed ik hetzelfde.
Maar kan het uit en aanzetten van de contactdoos deels de oorzaak zijn van het niet optimaal functioneren van mijn pc? Misschien kan deze crappy voeding hier niet tegen.

Het klopt trouwens inderdaad dat Sweex niet een al te best merk is voor een pc voeding.
Volgens Tweakers leveren deze voedingen minder stroom dan aangegeven staat. Dus als er 650W staat ligt het werkelijke getal daar onder, tevens schijnt de spanning van deze voedingen onstabiel te zijn.

Ik ga daarom een nieuwe voeding proberen, ik heb via Alternate een kleine selectie gemaakt. Ik zou graag willen weten welke jullie mij aanraden voor dit syteem. Het zijn twee 700W voedingen en twee van 650W.

Thermaltake Toughpower QFan

Corsair CMPSU-650TX

OCZ ModXStream Pro

Thermaltake Toughpower CM

Als jullie een andere voeding aanbevelen hoor ik dat ook graag.

@darkbladeX ik denk niet dat het door mijn videokaart komt, anders had ik hier eerder problemen mee gehad. Ik heb de catalyst 8.7 drivers geinstalleerd, en heb laats ook de driver voor mijn moederbord upgedate naar de NForcde 15.23. Wat helaas het probleem niet heeft verholpen. Zoals ik al aangaf loopt niet alleen mijn game vast maar mijn hele systeem. Zowel toetsenbord als muis reageren niet wanneer dit gebeurt. Het zou wel raar zijn als het mijn videokaart is aangezien hij vastloopt tijden footballmanager 2008 welke volledig 2d is en niet veel van mijn kaart eist.

@Marsmannetje ik heb een test gedaan via zo'n website waarbij je, je systeem configuratie aangeeft. Vervolgens krijg je in het resultaat te zien hoeveel Watt je voeding moet zijn om het systeem goed te laten lopen. Bij mij kwam 648W uit. Normaal gesproken zou mijn voeding dus goed genoeg zijn, maar zoals ik aangaf levert Sweex minder stroom en onstabieler dan dat het aangeeft.

Ik wacht jullie advies af over de voeding.

Groetjes,

Elmerfudge

Mensen ik heb ondertussen de OCZ ModXStream Pro gekocht en vandaag ingebouwd.
Dit was de eerste keer dat ik zelfstandig een voeding heb ingebouwd.

Het punt wat ik nu alleen heb is dat de voeding een snel tikkend geluid maakt welke je pas hoort als je dicht tegen de kast aanzit maar toch.

Weet iemand of dit normaal is, of heb ik welicht iets fout gedaan.

Voor de rest werkt alles goed en heb nog geen problemen gehad bij het opstarten van de pc en tijdens het gamen. Tevens zou ik nog steeds graag willen weten of het erg is om snacht de knop van de contactdoos uit te zetten waar de pc op staat aangesloten?

Alvast bedankt,

Elmerfudge

Update!

Het blijkt niet mijn voeding te zijn maar mijn dsikettestation.
Ik was vergeten om deze aan te sluiten op de voeding.

Maar mijn tweede vraag staat nog steeds open.

Groet,

Elmerfudge

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan