pc loopt vast tijdens opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarikm

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2011
Hallo

Ik heb het probleem dat mijn pc vastloopt tijdens het opstarten, vooral bij het laadbalkje van XP. Na het vastlopen krijg ik niets van foutmeldingen en valt de computer ineens uit. Heel soms nog geraak ik tot op het bureaublad maar als hij dan uiteindelijk opgestart is en ik maar iets wil proberen te doen loopt ie alweer vast en na een tijdje valt ie weer uit. Ook als ik in veilige modus geraakt loopt ie weer vast en valt weer vanzelf uit. Nooit geeft die een foutmelding.

Nu het enigste dak ik aan mn pc niet vervangen heb is de processor. De rest is al een keer of meer vervangen geweest en heb onlangs nog een nieuwe harde schijf en moederbord moeten steken.

Graag jullie hulp dank u!

@nieuwe gebruiker, welkom bij de Helpmij!

Dit probleem vraagt mogelijk om de 'eliminatiemethode'?

- zitten er meerdere geheugenbankjes in ? Zo ja, start op met maar één
- haal álle pci - pci-e kaarten eruit
- koppel álle randapparatuur af

Anders gezegd, probeer op te starten met een pc waarin het hoogstnoodzakelijke zit : videokaart en processor. Heeft 't ding toevallig ook nog een onboard videokaart, haal dan vooraf ook nog de pci-e videokaart eruit.

Werkt íe?
Dan telkens 1 stukje hardware terugplaatsen en rebooten.
Als het dan een hardwareprobleem is, dan kom je daar achter op het moment dat je de 'foute' hardware terugplaatst.

Laatst bewerkt:
en als ie dan nog altijd hetzelfde doet? er zit maar 1 latje geheugen... ik ga dit onmiddellijk eens uitproberen!

Als na álle suggesties de machine nog steeds vastloopt, dan is de keuze van de ellende iig kleiner en kun je gerichter troubleshooten.

Mijn eerste keuze zou dan zijn om Windows te herinstalleren (op een compleet 'kale' machine).

het zit zo:
Ik had eerst alles eraf gehaalt zoals je gezegt had, grafische kaart en geluidskaart eruit alles losgekoppelt buiten scherm muis en toetsenbord en toen wou ie werken zonder te blokkeren, heb em zelfs zelf kunnen afsluiten. Daarna steek ik m'n geluidskaart erin en werkt ie. Dan weer m'n grafische kaart en werkte die weer. En toen ik m'n internet en webcam had aangesloten begon ie weer te blokkeren. Toen ik dit dan weer loskoppelde, alleen met m'n grafische & geluidskaart zonder internet liep ie toch weer vast...

Doe het geheel nog maar eens een keer maar laat die webcam eens helemaal weg.
Dus eerst alles eruit en dan 1x opstarten, dan weer uitzetten en alles daarna erin op die webcam na.
Wat nu?

nu loopt ie vast zelfs met alleen de monitor en stroom aangesloten...

zou ik raar vinden het latje dat er in steekt is maar enkele maanden oud, zal eens met m'n vorige latje proberen... waarom deze 2 niet beide er in zitten is omdat ze samen niet willen werken omdat het verschillende merken zijn, zal je direct iets laten weten

heb het geprobeert met een ander ram latje hiermee geraakt ie tot op het bureaublad en draait ie ongeveer 5 a 10 minuten maar loopt ie dan toch weer vast :(

waarom zou het aan de voeding kunnen liggen? hij loopt vast en pas na enkele minuten valt ie vanzelf uit... nu heb ik zelfs geen andere voeding om dit uit te proberen...

Laatst bewerkt:
Omdat het probleem niet consistent is:

het feit dat óók in de F8 het probleem zich voordoet, doet vermoeden dat het geen driverprobleem is, immers, Windows start i de F8 zeer kaal met minimale driverondersteuning,

het feit dat mogelijk ook het geheugen niet de oorzaak is.

Je houdt dan vrij weinig oorzaken over:
- moederbord defect (zou niet de eerste oorzaak zijn in mijn beleving)
- voeding slecht (is mogelijk)
- warmteprobleem (is simpel vast te stellen wanneer het probleem zich ook bij een koude start voordoet)
- tja en verder heb je niet zo heel veel mogelijkheden die in jouw situatie naar het probleem te herleiden zijn.

Laatst bewerkt:
denk niet dat het aan het moederbord ligt want deze is ook maar enkele maanden oud, de voeding is nochtans ook niet al te oud om eerlijk te zijn... het probleem doet zich ook voor nadat de computer een hele nacht heeft uit gestaan dus een warmte probleem is het niet veronderstel ik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan