PC loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

lamedudese

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Hallo,

Ik heb een vista 32 bit pc en de laatste tijd liep mijn pc regelmatig vast, vooral bij het opstarten. Meestal ongeveer 1/2 minuten nadat de pc klaar was voor gebruik. Het beeld staat dan stil, de muis beweegt niet meer en het geluid blijft ook hangen. Ctr+alt+del (of iets anders) werkt dan niet. Ik heb toen mijn computer geformateerd, ik dacht dat het misschien door een virus kwam, maar dit heeft het probleem niet opgelost. Toen heb ik mijn pc van de binnenkant schoongemaakt, maar ook dit heeft niet geholpen. Ik denk dan toch dat het een hardware fout is. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Alvast bedankt.

Specs:

Moederbord : Asus M3A78-VM
Chipset : AMD 780
Processor : AMD Phenom X4 9950 Black Edition @ 1300MHz
Fysiek Geheugen : 4096MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart : ATI Radeon HD 4800 Series
Harde Schijf : Western Digital WD10EADS-00L5B1 ATA Device (1000GB)
DVD-Rom Station : HL-DT-ST DVD-RAM GH22NS30
Monitor Type : ASUS VW220 - 20 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows Vista (TM) Home Premium Home Editie Media Center 6.00.6002 Service Pack 2 (32-bit)
DirectX : Versie 11.00
Windows Performance Index : 1.0 AAN 5.9

Hunter, wat is dat memtest precies? Op de site staat er heel wat in moeilijk engels. Is het een soort scanner die BIOS problemen oplost?

Hoi !

@memtest is ' geheugen-tester, dus er worden evt. fouten in een of meerdere geheugen-modules opgespoord !

In jouw geval zeker aan te bevelen: http://www.memtest86.com/

Download de bovenste van de gratis versie, brand die als >ISO op 'n CD, start daarvan op en laat het programma liefst 'n nacht draaien.

Greetz,

Harry.

Dankjewel voor je antwoord Harry.

Nog een vraagje: Als memtest eventueel het probleem heeft gevonden, zal het dan ook proberen om het probleem op te lossen? Of moet ik de resultaten hier posten?

Ik zal het in ieder geval proberen.

Hoi !

Mocht @memtest foutmeldingen geven, dan wil dit zeggen dat je nog uit moet zoeken welke geheugen-module kaduk is, en daarna zul je tenminste 1 nieuwe module moeten aanschaffen.

Test eerst maar, dan kunnen we bij evt.foutmelding je verder helpen.

Greetz,

Harry.

Hallo,

Ik heb een vista 32 bit pc en de laatste tijd liep mijn pc regelmatig vast, vooral bij het opstarten. Meestal ongeveer 1/2 minuten nadat de pc klaar was voor gebruik. Het beeld staat dan stil, de muis beweegt niet meer en het geluid blijft ook hangen. Ctr+alt+del (of iets anders) werkt dan niet. Ik heb toen mijn computer geformateerd, ik dacht dat het misschien door een virus kwam, maar dit heeft het probleem niet opgelost. Toen heb ik mijn pc van de binnenkant schoongemaakt, maar ook dit heeft niet geholpen. Ik denk dan toch dat het een hardware fout is. Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Alvast bedankt.

Toevallig pas iets van hardware vervangen?
Dit kan ook bijv aan je voeding liggen... is je voeding geschikt?
Een 650W voeding zegt helemaal niets, het gaat erom dat ie op zn 12V kanaal genoeg Amperes kan trekken.
Een 400Watt voeding met 12V-> 30A is een betere dan 500Watt en op zn 12V maar 18A bijv.

Je kunt je Bios eens resetten to defaults.

Gebruik je software van Asus (bijv. TurboKey:p) of dergelijke programmaatjes die 'live' je bios kunnen aanpassen terwijl je windows draait? ->erafgooien...

Wordt je PC niet te heet? Al eens gekeken naar je temperaturen (bijv. met SpeedFan).
Als je Windows niet ingesteld staat dat ie BLue Screen of Death uitvoert bij overhitting, heb je kans dat ie gewoon blijft hangen op die manier...

Al eens geluisterd of je geen gekke tik hoort als je windows blijft hangen?
Het kan zijn dat je Windows je Hardeschijf er in 1x uitgooit even... mocht dat zo zijn hoor je een gekke wat harde tik en slaat alles vast... laat dat weten indien van toepassing, zit een leuk probleempje achter....

Als bovenstaande niet geld, moet je eens kijken in je taakbalk of taakbeheer (alst ctrl delete) welk programma op dat moment gestart wordt... bijv. je Ati drivers... icm. met een recente update van windows kan dat ook voor problemen veroorzaken....

Ja, en dan zijn er nog de andere oorzaken voor jouw probleem...:P

Ik geloof zelf niet direct dat je geheugen het is, maar óf je bios óf je voeding die rottig doet.... Maar dat is maar mijn mening (beetje 20jaar ervaring erbij...:P)

Hallo turbojohn, dankjewel voor je antwoord, sorry voor mijn late reactie maar ik heb de laatste dagen niet meer naar mijn vraag gekeken.

Ik heb memtest laten draaien en deze heeft niks gevonden; ''Pass complete, no errors.''

De temperaturen kan ik volgens mij bekijken met PC Wizard, maar ik ben niet echt een expert op dat gebied dus zou ik niet echt weten wanneer mijn pc oververhit is of niet. Ook heb ik geen hardware vervangen.

Wel heb ik drivers van ATI geïnstalleerd.

Ook hoor ik soms, als de pc vastloopt, constant getik, maar geen harde tik zoals jij die beschrijft.

En dan nog iets: hééél soms krijg ik, nadat ik de pc heb uitgedrukt omdat hij blijft haken, een blue screen. Maar dat is zo kort dat ik amper kan lezen wat er staat, de pc start dan ook opnieuw op. Iets met less_or_equal geloof ik.

Maar in ieder geval, ik zal eens proberen de dingen te doen die jij hebt voorgesteld.

Oké;)
En als dat niet helpt zou ik als laatste even naar de fabrikant van jouw computer/moederbord gaan en daar de laatste drivers voor je chipset downloaden.

Dat constante tik is waarschijnlijk omdat windows vastloopt en je hardeschijf in zijn 'laatste commando' blijft hangen, dat zegt niets.
Als er geen apart gekraak of harde tikken gehoord worden, is er niets bijzonders met je hardeschijf aan de hand (op slechte of kapotte clusters na).
Hardeschijftest kun je altijd wel doen via -rechtermuisknop start > verkennen > rechtersmuisknop C-schijf > Extra > "Nu controleren". Dan weet je zeker dat je hardeschijf goed is.

Je PC mag als CPU-temperatuur ongeveer een maximum van 70 a 75 graden hebben.
Als je CPU niets doet moet ie zo rond de 40 a 50 graden zitten.

Je moet rekenen, windows kan al gaan hangen als bijvoorbeeld de driver van jouw geluidskaart blijft hangen.
Dan 'ziet' windows ineens je geluidskaart niet meer, vertrouwd t niet en alles gaat hangen.

De foutmelding 'not_equal' kan duiden op een geheugenprobleem van een driver.
Als het mogelijk is moet je, als de computer uitvalt, op de knop 'Pause Break' drukken, dan blijft je computer het blauwe scherm aangeven.
Dan even kijken wat hij exact zegt en dat eens doorgeven, dat kan al aardig helpen;)

Graag hoor ik of mijn eerdere tips, die je nog zou gaan uitvoeren, hebben geholpen of niet:thumb:

Groetjes en succes!

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb o.a. de BIOS gereset, tot nu toe niet vastgelopen maar er is wel wat anders gebeurd. Ik heb even naar de temperatuur gekeken en die is toch wel erg hoog naar mijn idee. screenie.jpg

Dit heb ik bekeken terwijl ik een game had opgestart (oblivion). Vlak hierna terwijl ik aan het spelen was, viel de computer ineens uit, zomaar, zonder waarschuwing. Het lijkt me toch wel raar als de temperatuur van de videokaart boven de 100 graden zit tijdens het spelen. Ik zou ook niet weten of dit het vastlopen veroorzaakt of dat dit weer een ander probleem is :(

Laatst bewerkt:
Hoi !

Temp. CPU (boven 70 %) is veel te hoog voor de quad-core !

Videokaart kortstondig boven de 100 graden hoeft geen probleem te zijn.

Logisch dat de PC er dan mee ophoudt.

Heb je (te) veel overgeklokt zonder een extra koeler aan te schaffen ?

Zo nee: koeler verwijderen, zowel CPU als koeler reinigen, nieuwe koelpasta aanbrengen, opnieuw monteren.

Wil je wel overklokken is 'n alternatie CPU-koeler een must, bijv.: http://www.alternate.nl/html/produc...0/386499/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor

Greetz,

Harry.

Hoi Harry, bedankt voor je antwoord.

Ik heb niet overgeklokt, dus ik denk dat ik de boel maar ga schoonmaken en opnieuw ga monteren. Je zegt dat het logisch is dat de pc er dan mee ophoudt, doel je dan op het ineens uitgaan van de pc als zowel het freezen van de pc?

Hoi !

GPU te heet: fan op graka draait maximaal en PC bevriest.

CPU te heet: PC schakelt zichzelf uit om te voorkomen dat de o.a. de CPU doorbrandt.

De AMD CPU zal normaal niet boven de 60 graden komen bij maximale belasting!

Greetz,

Harry.

Beetje laat ermee, maar het probleem is opgelost :D

Pc werd inderdaad te heet, nu zit hij weer meestal tussen de 40-50 graden. Hij loopt niet meer vast en gaat ook niet meer plots uit.

Bedankt voor de hulp!

Beetje laat ermee, maar het probleem is opgelost :D

Pc werd inderdaad te heet, nu zit hij weer meestal tussen de 40-50 graden. Hij loopt niet meer vast en gaat ook niet meer plots uit.

Bedankt voor de hulp!

Supers:thumb:
Weer wat geleerd zullen we maar zeggen:P

Mocht er nog wat zijn horen we het wel;)
Ga ik weer 'n slokje van mijn bakje koffie nemen;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan