Pc loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arjan91

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2012
Hallo mensen,

De laatste tijd heb ik wat problemen met mijn pc, zo had ik zo nu en dan last van artifacts. Die tevoorschijn kwamen tijdens het gamen. Om dit op te lossen besloot ik om de GPU te updaten naar de meest recente drivers. Dit bleek te helpen, en de artifacten waren dan ook verdwenen. Dit bleef zo ongeveer een week tot daar gisteren verandering in kwam. Tijdens een spel liep de pc namelijk compleet vast en kwam het scherm vol met artifacten, ook kwam er een vaag luid gebrom uit mijn headset.

Oftewel ik schrok me kapot :P en moest ik vervolgens een reset uitvoeren. Maar helaas kwam ik niet voorbij de POST en kreeg ik er een BSOD ervoor. Booten in safe mode daarentegen lukte wel, maar ondanks dit zag ik nog wel artifacten in Windows terug. En dus besloot ik om mijn defecte kaart te vervangen met een reserve AMD kaart die ik gelukkig nog had. En wat bleek alle artifacten waren weg en ik had ook geen last meer BSOD’s. Oftewel het probleem leek opgelost, om te controleren of alles goed werkte had ik de pc een paar uren intensief gebruikt. Alles verliep vlekkeloos totdat het beeld opeens bevroor. Dit gebeurde toen ik het programmatje (speccy) probeerde op te starten tijdens het browsen. Waardoor ik weer een reset moest uitvoeren, gelukkig bleek de pc gewoon op te starten en alles werkte nog steeds naar behoren incl. de GPU.

Moet ik mij nu zorgen maken dat er ander onderdelen beschadigd zijn? Of werd de kaart gewoon voor een momentje te zwaar belast? Ik heb de computer uren lang aan laten staan zonder dat er iets gebeurt, zo nu en dan gegamed, wat flash filmpjes gekeken enz. Is het een goed idee om nog een paar testjes uit te voeren om te checken of de hardware in orde is? En zoja welke?

SPECS
CPU: I5 750 @2.67 GHZ (eerste generatie)
RAM: 4GB (kingston valueram)
MOBO: P55-UD3
GPU: AMD RADEON 5670 (backup kaart)
PSU: Antec Earthwatts EA 650

Ik hoor graag suggesties :D

Laatst bewerkt:
In jouw geval vermoed ik dat je gpu een keertje te heet is geweest. Dit soort fratsen komen voor als je gpu aan het overlijden is.
De tmpgrens wordt naar mate steeds lager waardoor je sneller die artifacts te zien krijgt.

Klopt ja, mijn primaire kaart is idd dood (560ti) maar met mijn backup kaart heb ik geen artifacten meer. Alleen is mijn systeem nu wel een keer vastgelopen, terwijl ik die AMD kaart erin had. Dus ben ik nu bang dat er misschien andere onderdelen zijn beschadigd.. kan zoiets voorkomen?

Laatst bewerkt door een moderator:
had je wel de oude drivers van de oude kaart fatsoenlijk verwijderd of alleen zo maar even alleen de kaart veranderd.

Ja dat had ik gedaan. Eerst gewoon via de configuratie scherm de nvidia drivers verwijderen, daarna in safe mode driver sweeper gedraaid en alle nvidia gerelateerde zaken gewist. Gisteren had ik ook memtest een nachtje laten draaien, geen error's, dus met de cpu en ram zou het ook in orde moeten zijn.. :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan