PC maakt een raar geluid!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marnixo

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2008
Goed mensen ik heb een Dell Dimension computer (4800) hij is een paar jaar oud!

Maar wat ik steeds meer begin te horen is een soort ruis die uit de ven komt? Dit geluid is alleen hoorbaar of in meerdere mate op dit soort dagen (warme dagen). Voor zover ik weet maakt hij in de winter geen geluid..

Ik heb gisteren de computer opengemaakt en hem helemaal uitgezogen, maar dat hielp niet. Vandaag heb ik hem weggebracht en toen zeiden ze daar van het is niet nodig om je ven te vervangen maar hij schijnt helemaal schoont te zijn gemaakt..

Er werd me ook gezegt dat het geluid veel minder zou zijn alleen merk ik daar niet echt veel van eerlijk gezegt.

Ik heb dus nu echt geen idee wat ik moet doen, ik ben best handig met computers maar als het om computers openen gaat dan stel ik niets voor. Op andere fora heb ik al een aantal tips gekregen maar die kan ik sowieso niet uitvoeren (zelf).

Herkent iemand dit geluid of weet diegene wat ik het best kan doen? Ik las net ook gewoon van iemand dat het gewoon bij oudere pc's hoort dat ze meer geluid maken naarmate de temperatuur stijgt..

Wanneer je de zijkant van de kast demonteert, zit hij dan recht vooruit op je moederbord geschroefd, of zit hij tegen je kast geschroefd?
Of zit hij in het "kastje" waar alle kabels uitkomen?(voeding)

Weet je niet hoe de zijkant eraf moet?
Meestal 2 schroefjes, en dan schuif je hem eraf.

Normaal gesproken zit daar een casefan, echter kan het ook zijn dat er geen fan direct tegenaan zit, en dat je de fan van de CPU hoort.

Welkom op Helpmij.:)

Ik heb de afbeeelding aangepast en klikbaar gemaakt. Nu blijft de pagina lay-out normaal. Wil je weten hoe ik dat gedaan heb, dan moet je even op "Aanpassen" klikken bij je eigen bericht.

Waar jij op wijst, dat is een simpele kastkoeler: Een lampje verwisselen is in sommige lampen nog ingewikkelder dan het verwisselen van deze koeler.
Weet jij zeker dat het dit koelertje is?

Om het zeker te weten?
1. Computer uit
2. Ontlaad je zelf door even iets metaals aan te raken: bijv een ongeverfde cv-leiding
3. maak de kast open.
4. Kijk naar het koelertje wat je met het plaatje had aangegeven: Als het goed is zit deze met 2-4 schroefjes direct vast aan de kast. Van deze koeler loopt 1 dun kabeltje weg.
Volg dit kabeltje en trek die kabeltje voorzichtig bij het einde los (kabel kan vast zitten aan de voeding (meestal), of aan het moederbord)
5. start de pc op. Is het irritante geluid weg?

Simpeler (stap 1 tm 3 hetzelfde):
4. Zoek het koelertje. Houdt de bladen voorzichtig vast, zodat ze niet kunnen gaan draaien.
5. start de pc op: is het geluid weg?
6. laat koeler los: de koeler gaat gelijk draaien: geluid weer terug?

Als je dus zeker bent dat het dit kleine koelertje is, dan moet je hier even een nieuwe voor kopen:
Eerst even de koeler op meten: waarschijnlijk 8 cm, anders 4 of 12 cm...
http://www.alternate.nl/html/produc...HARDWARE&l1=Koeling&l2=Behuizing&l3=Standaard
Dit is een 8cm koeler.
Koop een dergelijke.

Maak de voedingskabel van het koelertje los en draai de 4 schroefjes los.
Zet de nieuwe in de plaats. Sluit het kabeltje weer aan en maak de kast dicht.

Probleem opgelost.

ehmm... het is bijna 30 graden, dus zo vreemd is het niet dat een fannetje iets harder moet draaien en daarbij wat ruis produceert... Elke fan ruist toch wel wat (luchtturbulentie) als die harder draait?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan