PC maakt fluitend geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roroke

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 sep 2007
Hoi,
Mijn nieuwe TARGA pc maakt een licht fluitend geluid. In onbelaste toestand is de fluittoon constant, maar als hij belast is (bvb. bij het draaien van een benchmark) wijzigt de toon tussen twee frequenties. Het vreemde is dat bij het draaien van tests van de grafische kaart de toon soms helemaal wegvalt. Ik dacht dat het de processor was, maar ik zie het verschil niet tussen onbelast en de toestand tijdens de video-benchmark. In beide gevallen moet de cpu toch iets staan te doen?

Iemand een idee wat dit is en of het normaal is?

Groetjes,
Rohnny.

ik neem aan dat je het over de koeler hebt van de CPU of de grafisch kaart.
Beide kunnen geluid maken wanneer de lagertjes versleten zijn of er stof in zit.
Soms reageeert de ventilator op de warmte van de cpu of gpu, waardoor het toerental kan wijzigen.
De pc zal even open moeten.
de tweede stap is goed luisteren waar het geluid vandaan komt.
Je hoort dan wel wat de boosdoener is.
Luister ook even naar de andere koelers van de voeding en moederbord.
mvg leo

Laatst bewerkt:
iets makkelijker is zijn paneel eraf halen. pc aanzetten en vinger houden op het middenste van de fan. (zodat deze stopt). zal absurd zijn dat deze nu al geluid maakt, zal wel iets mis zijn gegaan met siliconen-olie tijdens productie ofzo.

denk dat het de grafische kaart is :cool:

Heb net alles onderzocht. Dacht eerst dat het de processor was, maar heb toen de voeding ook effe losgemaakt enwat opzij gehouden om te luisteren. Dat is dus de boosdoener. Vandaar de wisseling in toonhoogte, dat is dus als de belasting varieert. Ik heb de helpdesk van Targa gecontacteerd, aangezien de PC in garantie is veronderstel ik dat ze de voeding zullen vervangen.
Greetz,
Rohnny.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan