PC (of laptop) aansluiten op een TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paranoid

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jan 2010
Omdat ik zag dat er de laatste tijd nog al veel vragen voorbij kwamen over hoe je een computer aan moet sluiten aan een TV besloot ik om er maar eens een tutorial voor te maken.

Er zijn een aantal mogelijkheden om je PC aan te sluiten op je TV, dit zijn de volgende:

HDMI, dit is de beste manier om je PC aan te sluiten op je HDTV. HDMI is de meest hoogwaardige aansluiting die tot nu toe bekend is. Het is in staat om op hoge resoluties digitaal beeld door te sturen in combinatie met High Definition audio. Tegenwoordig hebben de meeste PC's/Laptop wel zo'n aansluiting erop zitten. Zo ziet de aansluiting eruit:

hdmi-kabel-15-meter.jpg

Deze kabel moet je simpelweg achterin je PC pluggen, en het andere eind in de TV. Je kiest het juiste kanaal, HDMI met een nummer erachter, soms is het even zoeken, en je hebt beeld.

VGA, VGA is de meest bekende aansluiting voor PC's en hun beeldschermen. Je kunt ze herkennen aan de blauwe aansluiting en de vele puntjes aan de uiteinden van de stekker. Niet alle TV's hebben zo'n aansluiting, als ze een VGA aansluiting hebben is dit meestal op een HDTV. Op normale TV's komt deze aansluiting zelden voor. Wanneer je je PC via deze manier aansluit op je TV heb je analoog beeld van een hoge kwaliteit. Je sluit de kabel aan op je PC of Laptop en het andere eind aan de TV. Kiest het juiste kanaal (Meestal VGA genoemd of PC) en je hebt beeld.

vga.jpg

DVI, DVI is een digitale aansluiting die dezelfde beeldkwaliteit als HDMI kan weergeven. Je sluit hem hetzelfde aan als bij VGA, DVI is op TV's een weinig voorkomende aansluiting maar hij is er wel. DVI kan geen geluid leveren, alleen beeld.

dvi-cable.jpg

S-Video
, S-Video is een in Europa weinig voorkomende beeldaansluiting. Het is de hoogste kwaliteit die een normale TV kan weergeven. Je hebt 2 verschillende vormen van S-video, 7 pins en 4 pins. 4 pins is ook te gebruiken op een 7 pins aansluiting, andersom niet.

s-video_connector.jpg

s-video_connector_7pins.jpg

Als je een S-video + Composiet naar Scart adapter gebruikt om beeld te krijgen op je TV krijg je het beeld vaak in Zwart-Wit formaat. Dit ligt aan de omzetter. Je zult de kabel dus direct op een S-video aansluiting moeten aansluiten.

scart-adapter.jpg

Dit zijn de meest voorkomende en gebruikte aansluitingen om de PC op de TV aan te sluiten. Nu ga ik uitleggen hoe je beeld krijgt op de TV. Wanneer je een normale Desktop PC aansluit op de TV of maar 1 beeldscherm gebruikt zijn deze stappen niet nodig en hoor je gelijk beeld te krijgen.

1. Doe rechtermuisknop op je bureaublad en kies Schermresolutie (Windows 7 of Vista) of Eigenschappen (Win2k of Windows XP). Ga dan naar instellingen.

2. Bij Windows 7 kun je nu zien dat je 2 schermen hebt, bij Windows Vista is dit schermpje bijna precies hetzelfde als bij 7. Selecteer scherm 2 en klik op: Deze beeldschermen uitbreiden als je 1 groot bureaublad wilt, Dupliceren voor 2 gelijke schermen of Het bureaublad alleen weergeven op 2 voor alleen beeld op 2. Er zal nu beeld verschijnen op de TV.

18fec5ad-1018-49ce-a4d8-3797bf07ee92.jpg

3. Selecteer de goede scherm resolutie voor het 2e scherm tot dat jij vind dat de verhoudingen goed zijn. Bij S-video is de maximale resolutie meestal beperkt tot 800x600.

4. Druk nu op Oke, gefeliciteerd je PC is goed geconfigureerd voor gebruik met een 2e beeldscherm!

LET OP: Soms moet je de instellingen aanpassen bij je videokaart driver Control Center. Hiervoor ga ik geen tutorial geven, maar meestal is dit bovenstaande voldoende.

Misschien dat een Mod dit topic sticky kan maken, als het tenminste een goed artikel is?

Laatst bewerkt:
bij mijn topic werd ik doorverwezen naar dit topic.

duidelijke uitleg:thumb: dank daarvoor.

mijn pc heeft in ieder geval een vga aansluiting. morgen ff kijken wat er nog meer op zit maar zeker geen hdmi. VGA lijkt mij dan het beste als ik de lijst zo zie dus ik zal een tv moeten zoeken met deze aansluiting. (iemand enig idee aan welke prijsklasse ik moet denken?)
ik had niet gedacht dat het zo simpel was. gewoon ene kwestie van de juiste tv, een kabeltje aansluiten en klaar.

Wat ik me nog wel afvraag, hoe zit het met de video kaart van de pc. zitten daar nog eisen aan? ik heb een sterk verouderde pc die ik op wat extra geheugen na niet wil upgraden. ik gebruik de pc enkel voor muziek, films en downloaden. verder gebruik ik mijn laptop.

Laatst bewerkt:
Met VGA gaat het gegarandeerd werken hoor, ongeacht hoe oud je PC is.

geweldig :thumb: dit had ik veel eerder moeten weten.

nu opzoek naar een betaalbare tv met vga aansluiting.

daarom zeg ik ook: " een betaalbare tv met vga aansluiting." ;)

ik kan ze alleen via internet nog niet zo makkelijk vinden (of gaat 200 euro kosten, dat is me wat teveel) iemand nog tips?

Ik gebruik nu een HDMI kabel maar ik heb jammergenoeg geen geluid...

Geluid op HDMI output zetten? Kan meestal wel, en anders een 3,5mm aan beide kanten en eentje in TV steken.

ik zat dus nu te denken om beide aan te sluiten aan elkaar en ik heb volgens mij geen DVI op mijn videokaart (alleen VGA), en zeker geen HDMI. Moet ik nu de VGA kabel van mijn pc naar mijn pcscherm laten gaan en dan weer van mijn beeldscherm naar mijn televisie? En dan nog een los tulpstekkertje van tv naar pc voor het geluid?

Van scherm naar nog een scherm kan niet, daar heb je een speciaal scherm voor nodig.

Maar ik bedoel volgens mij gewoon van de pc naar het tv scherm ...., leg het alleen beetje beroerd uit misschien. Doel is in ieder geval om films en streaming videos van het internet op de tv te kunnen kijken (of mijn tv als tweede scherm te gebruiken).

sos

ik heb een vga kabel maar mijn tv pakt hem niet als ik mijn tv op pc zet(ik heb een sony bravia)
wat moet ik doen?
vriendelijke groet niels

Ik heb nu een converter van pc naar tv gekocht (vga is dat denk) ik moet alleen nog 3.5mm audiokabel nog kopen. Ik heb er echter duuzend van die dingen gezien op internet terwijl ik gewoon het meest simpele kabeltje wil (want volgens mij vallen de verschillen wel mee ...)

waar koop ik dat voor weinig? En welke moet ik hebben...

groetjes!

Ik heb geen idee ... de websites die ik zag boden me allemaal ipod 3.5 mm kabels en dan weer een voor Audio - Jack, Audio - Jack - Tulp en Audio - Tulp vandaar ...

als jij denkt dat dit de juiste pc naar tv kabel is dan zal ik deze wel nemen.

Zo'n uitgang zit aan je PC, en als jij weet of er zo'n zelfde ingang op je TV zit hoort het in orde te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan