pc opstarten via keybord

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Ik heb net een nieuwe pc.Heb deze nu ingebouwd in een bureau en kan nu niet zo goed meer aan de power-button.

Nu heb ik horen vertellen dat met de nieuwe moederborden het mogelijk is van de pc via het klavier in slaapstand te zetten en daarna via het klavier de pc terug op te starten.

Weet iemand hier meer over ?

Mijn moederbord is Aopen AK86-L

je zou dit in de bios van je pc moeten kunnen aangeven.
Dat heet dan iets van wake on Keybord of iets in die richting.
Ik wil uiteraard kijken maar dan moet ik de pc starten en dat wordt nu even lastig.
Maar je zult het in de bios moeten zoeken want daar moet je het instellen.

Je zal dan in "power management" moeten kijken of jij die optie ook in je Bios hebt.
De volgende opties kon ik in m'n twee pc's vinden:
Hot key

Bij de andere pc:
Power on by keyboard
(keyboard 98)

Beide hebben een Award Bios.

Ik vind er iets van terug in mijn bios.Is een Aopen AK86-L.

Wanneer ik hem nu standby zet kan ik hem starten via het keyboard maar in de slaapstand lukt het niet.

Slaapstand zou zo moeten lukken zonder dat je daarvoor in de bios gaat. De slaapstand wordt door Windows geregeld, de pc zou weer 'wakker' moeten worden door iedere willekeurig toetsaanslag, nou zijn er veel pc's die problemen hebben met de slaapstand en niet goed 'wakker' willen worden.

Nou Maestro12, ben het gedeeltelijk met je eens, mijn moeder heeft een dell machine wel opstart met toetsenbord maar de slaap stand is alleen te wekken als je op de power knop drukt.
Hoe gek ook, nou moet ik zeggen, ik weet niet of je binnen in windows een knop kunt aangeven waarmee je de slaaptstand kan deactiveren hoor, ik verdiep me nooit in slaaptstanden met dezelfde reden als dat je al aangeeft.
Het werkt vaak niet lekker.
Zie ook het nut er niet van in.
Behalvde als vertegenwoordiger langs de wegkant.

Natuurlijk, er bestaan ook pc's waarbij je in de bios kan aangeven wat er moet gebeuren als er kortstondig op de powerknop gedrukt wordt (power off, standby of slaapstand) maar de slaapstand functie vanuit windows zou daarvan onafhankelijk moeten werken.

P.S. ook hier staat een Dell en werkt ook zoals ik omschrijf.

Wat is er eigenlijk actief nog in de slaapstand tegenover de standby functie ?

helemaal niets eigenlijk, het enige wat er aan verschil is is dat open aplicaties zoals ik noem maar een email prgramma of wat dan ook niet echt worden afgelsoten maar worden bewaard in de status zoals jij ze laat staan, of te wel, als je de pc wakker maakt dan komt alles weer zo op je scherm als dat je hem in slaap hebt gezongen.
Voor de meeste thuis pc's is dit dus niet nodig.
Het is bedacht voor lapotps zoals ik al zei voor buitendienst medewerkers die veel in de auto zitten en niet altijd dingen mogen afsluiten of storings monteurs die van klus naar klus rijden en bij de kus redelijk snel het prgramma wat ze gebruiken weer nodig hebben.

Opgelost, heb een jumper moeten versteken, kan hem nu opstarten met klavier als hij helemaal uitstaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan