pc overnemen op afstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
ik doe regelmatig een beetje beheer en onderhoud aan pc's van vrienden en bekenden. Niet iedereen is even bekwaam (zeg eigenlijk maar gerust knap onhandig) in het gebruik van computers, wat tot gevolg heeft dat er nogal eens een kleinigheidje aan de hand is, wat meestal heel eenvoudig is op te lossen. Punt dat ik dan voor ieder wissewasje speciaal naar de betreffende pc toe moet, om het probleem op te lossen. Dat moet gemakkelijker kunnen...

ben eens even wat aan het zoeken gegaan, en dan kom je al snel op Remote Desktop van Microsoft of TeamViewer terecht. Wat ik begrijp van Remote Desktop, is dat het eigenlijk alleen geschikt is voor netwerken (met domeinnamen etc).
Het lijkt erop dat TeamViewer ook werkt tussen particuliere pc's met een "gelegeheids" inlog en wachtwoord die men aan elkaar moet doorgeven om de verbinding tot stand te krijgen. Werkt het inderdaad zo gemakkelijk als het lijkt? Dus gewoon codes uitwisselen en ik kan de betreffende pc overnemen???
Zitten er verder nog haken en ogen aan?

Ja Team Viewer is zo gemakkelijk als je het zelf al beschrijft. Sterker nog, je kan het als service instellen, zodat je altijd zeker weet dat de betreffende PC werkelijk beschikbaar is als je iemand wilt ondersteunen.

--

Als je Team Viewer actief gebruikt, kan je het overwegen om een account bij Team Viewer aan te maken, dit maakt 't nog makkelijker om naar 'clients' te verbinden. Zodra je ingelogd bent binnen het programma, krijg je een lijstje te zien met computers die je handmatig toevoegd, maar later wel met 2x klikken naar kan verbinden.

In de instellingen van de PC (waar naar jij verbind, of je eigen) kan je diverse dingen instellen. O.a. of er een 'standaard' wachtwoord is die altijd gebruikt kan worden, zonder dat er een nieuwe gegenereerd word.

Laatst bewerkt:
Ik heb het even snel geprobeerd met 2 laptops naast elkaar op tafel.
Het is werkelijk geniaal, en kinderlijk eenvoudig. Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn...?!

Vind het wel een beetje bedenkelijk dat je met een account zomaar "superuser" zou kunnen worden en zonder explicite toestemming verbinding kan maken. Ik zou toch zelf graag willen kunnen bepalen óf en wannéér iemand toegang krijgt.
Natuurlijk is het handig, maar wat betreft privacy moet degene die toestemming geeft om zijn pc te laten bekijken wel héél goed realiseren waar hij/zij toestemming voor geeft. Hulp is prima, maar ongelimiteerde toegang tot je computer..?

Maakt diegene toch zelf uit of hij dat wil?
En als je hulp bied gaat dat toch ook in vertrouwen lijkt mij en je moet ook wel overal in kunnen om te kunnen helpen.

Gisteren heb ik het programma ook werkelijk in de praktijk gebruikt, ik ben al overtuigd. Dit is wel héél erg handig zeg!

Natuurlijk is het een kwestie van vertrouwen, maar ik maakte me een beetje zorgen over dat er zonder medeweten in de computer gesnuffeld kon worden. De sessie is echter duidelijk zichtbaar, dus je kan hem altijd afbreken.
Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat er onbedoeld en onzichtbaar van die "hulpsessies" gestart worden. Ik stel me bijvoorbeeld zo voor dat studenten in een onbewaakt ogenblik de pc van een medestudent even snel koppelen om er later vervolgens lekker op los te prusten ofzo, maar dat is toch wel goed afgetimmerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan