PC pakt niet al het werkgeheugen (uitbreiding van 1gig naar 2gig)

Status
Niet open voor verdere reacties.

AtodaZ

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2008
Beste mensen,

Ik heb een packard bell desktop met 1 gyg werkgeheugen en dat wou ik graag uitbreiden naar 2gyg.

Ik heb 2 sleufjes in de moederbord voor het werkgeheugen. De 1gig die origineel inzat is 1gig DDR2 667mhz, 5300
Ik heb een extra 1gig bijgekocht van precies hetzelfde specifiekaties. Die stop ik in de moederbord en als ik de pc start gebeurt er iets vreemds.

Als ik onder eigenschappen van deze computer kijk, zie ik dat ik nog steeds 768 mb werkgeheugen heb. ( 256mb shared video kaart)
Als ik onder taakbeheer bij prestaties kijk, zie ik dat ik nog steeds 768mb heb.

Echter als ik in de bios kijk staat er 1768 mb. En het programma CPUZ geeft 2048mb aan.

Is dit normaal? Ik neem aan van niet, want mijn pc is er niet sneller door geworden. Hoe kan ik dit fixen?

Al het hulp is welkom!

Alvast bedankt.

Al geprobeerd met alleen het nieuwe geheugens

yess, ik heb al van alles geprobeert.

Alleen het nieuwe geheugen erin, werkt prima. Geheugen bankjes in verschillende slotjes in de moederbord gedaan, werkt ook maar blijft 768mb. Het blijft met alles hetzelfde.

Dus met de nieuwe geheuigens wordt alles goed bijgeteld.?
Dan heeft het een conflict met het oude geheugen.

Nee sorry, ik zal het ff beter uitleggen.

Op mijn pc heb ik 2 slotjes voor het werkgeheugen. Er zat origineel één geheugen bankje in van 1gig. Het is een DDR2, 667Mhz.
Daarmee had ik 768mb werkgeheugen, want 256mb ervan wordt voor het grafisch geheugen gebruikt.

Ik heb gisteren nog een geheugen van 1gig gekocht met precies hetzelfde specificaties. Als ik die in de tweede slot van mijn moederbord doe, dan blijft mijn werkgeheugen 768mb. Tenminste als ik onder het taakbeheer bij prestaties kijk.
Als ik bij het bios kijk, staat er 1768mb en een andere programma geeft ook 2gig aan.

Alleeen onder eigenschappen van 'deze computer' en prestaties onder taakbeheer verandert er niets.

Wat ik tot nu toe aan gedaan om het te verhelpen is het volgende.

- alléén het nieuwe geheugenbank in gedaan en kijken wat de pc doet. Het werkt prima in bijde slotjes in de moederbord. Dus aan het nieuwe geheugen kan het niet liggen.

- ik heb de geheugenbankjes (oude en de nieuwe natuurlijk) van slot verandert. Dus de éne op de plek van de andere gedaan. Het blijft nog steeds 768mb.

Ik heb het idee dat als ik een recovery doe van windows, dat windows het herkent.

Nogmaals, ik hoop dat ik je zo genoeg geinformeerd heb.

Laatst bewerkt:
Zie je hem wel bijtellen tijdens het opstarten.
Kan zijn dat je de recovery cd moet gebruiken om het geheugen in windows bij te laten tellen.
Zou even bij Packerd Bell op de site rond neuzen.

Laatst bewerkt:
Het vreemde is, ik zie helemaal niet een scherm bij het opstarten waarbij het geheugen geteld wordt.

Ik heb Windows Vista Home Premium. Zou het daaraan kunnen liggen?

Of heeft dat misschien met 'quick boot option' van het BIOS te maken, waarbij sommige tests overgeslagen worden om sneller op te kunnen starten. De 'quick boot option' staat nu namelijk bij het BIOS wel enable.

zet hem eens disable test die het gehele geheugen.

Prima, doe ik nu ff. Ik reply over 5 minutjes met de uitslag.

Nog steeds geen scherm bij het opstarten voor geheugentest. Ik krijg alleen een zwart scherm aan het begin bij het opstarten, totdat windows met opstarten begint.

Kan niemand mij helpen? :confused:

Het probleem is dus. Windows herkent nieuwe werkgeheugen niet.

Al gekeken bij Packerd Bell op de site of het geen bios bug is en er een nieuwe bios versie bescikbaar is?

Ik heb nieuwe bios software al reeds geinstalleert en packard bell website zegt hier niks over.

Het probleem is, windows wil het geheugen niet pakken.

Download Everest eens wat die aan geeft.
Heb je nog gekeken bij packerd bell op de site wat voor type geheugen geschikt is voor jou pc ,dual channel of single?
Misschien verkeerd type geplaats dual channel o

Laatst bewerkt:
Dit geeft Everest aan als ik onder geheugen kjik.

image1ym9.jpg

image2en4.jpg

Ik zie maar 1 ddr 2 geheugen vermoedelijk heb je verkeerd geheugen, je had even op de site van P.B. de ..... moeten kijken wat er mogelijk is voor jou pc.

Verkeerd geheugen kan het volgens mij niet zijn. Want als ik alléén het nieuwe geheugen reepje in de moederbord doe, dan werkt hij ook prima. Heb ik gewoon 768mb werkgeheugen. Dus verkeerd kan het niet zijn neem ik aan.

Het zijn allebei DDR2, 667 Mhz, PC 5300 reepjes

Maar als ik het oude en nieuwe bij elkaar doe. Dan heb ik nog steeds 1 gig. Ik word helemaal niet goed van dit :confused:

Dit zijn de specificaties van mijn computer.

Kern

Moederbord RC415ST
Naam: RC415ST
Type: µATX-moederbord
Fabrikant: ECS
30-01-2007

CPU

Intel Pentium D model 915

En ik heb een Geil 1024mb, DDR2 Dimm, 667Mhz, pc 5300 gekocht.

Dit kwam ik tegen in een andere post van iemand die een soortgelijke probleem als mij heeft. Kan iemand misschien uitleggen hoe ik dit precies moet uitvoeren?

Zet eerst in de bios met het oude geheugen of 1 reepje van de nieuwe alle timings zo slap mogelijk en de SPD op disabled en zet die waarden handmatig erin, de hoogste waarden in getal dus, en probeer het nogmaals.

Zal een kwestie worden van de juiste instellingen vinden.

En een andere vraag. Kan het misschien aan liggen dat 2 reepjes niet op zelfde snelheid draaien? Hoe kan ik die snelheden wijzigen? De oude draaide op 333MHZ

Geheugen type zou moeten werken.

Systeemgeheugen
2 banken.
DDR2 400/DDR2 533/DDR2 667 DIMMs.
Ondersteuning voor maximaal 2 GB systeemgeheugen.

Denk alleen dat de keuze van het merk je deze problemen geeft.
Schaf een kaartje aan van het zelfde merk wat er nu al standaard inzit, of schaf een KINGSTON geheugenkaartje aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan