pc r.i.p na plaatsen en verwijderen geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CyberCat

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hoi allemaal

Na het bijplaatsen van nieuw geheugen kreeg ik enkel het startscherm windows (xp) en dan ging ie hangen, blauw scherm zonder iets, alleen wit pijltje van de muis dat ook niet reageerde. Het gepiep is zoals normaal bij de opstart...
Dus het nieuwe latje geheugen er terug uitgehaald en nu hij start helemaal niet meer op...geen scherm, nikske
Groen lampke op MO brandt normaal, voedingsventilator draait, ventilator CPU draait normaal, op de kast blijft wel het oranje lampje van de HD constant branden (anders flikkert dat)
MO is Asus ( integrated grafische kaart/geluid)
Cpu is AMD Athlon
Geheugen is DDR 400mhz
HD is Western Digital

Hoe kan het nu dat met een latje geheugen bijsteken en terug eruit halen de hele pc opeens niks meer doet??:evil:

Gevoelsmatig zou ik denken dat het moederbord nu gedeeltelijk de geest gegeven heeft.
Of dat gerelateerd is aan dat geheugen is niet zeker, maar het zou (bijv.) kunnen dat er nu ergens kortsluiting is ontstaan (zeker als je geen afstandhouders tot de systeemkast gebruikt(e)) of dat er ergens een breuk in (de signaalbanen op) het moederbord is ontstaan).

Als variant op wat Haaren1 al eens schreef:

Beste eens het moederbord uitbouwen, op houten tafel leggen en alleen muis + toetsenbord + beeldscherm + voeding aansluiten (dus geen geheugen etc). Voeding loskoppelen van netspanning (stekker eruit). Dan eerst de BIOS batterij 10 minuten van het moederboard halen en steek deze dan weer terug.

Steek dan de stekker van de voeding er weer aan. Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus de aan/uit knop normaal aan zit, en kortsluit die even. Nu moet je biosbeeps krijgen want er zit niets op je moederboard. Krijg je geen beep dan is je moederboard overleden.

Wel een beep dan 1 reepje geheugen terugzetten en opnieuw aanzetten; komen de goede beeps dan is dit geheugen OK. Volgende reepje en weer kijken of de goede beeps komen. [Hopelijk krijg je in dit proces ook nog wat te zien op je beeldscherm.] Observeer en concludeer.
Als alles nog werkt dan zijn deze onderdelen in orde.

Nu 1 dvd speler aansluiten. Opnieuw aanzetten en kijken of de BIOS de DVD ziet.

En zo stap voor stap componenten toevoegen. Kost allemaal wat tijd maar je komt gestructureerd bij een foute component

Onmisbaar bij al dit is natuurlijk de handleiding van het moederbord. Kijk daar dus bijv. voor waar de powerswitchpennen zitten en de BIOS batterij.

Krijg je dan nóg geen resultaat/duidelijkheid, dan is je moederbord toch echt overleden, lijkt me.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank, Tijs voor je snelle reaktie - ik vreesde er al voor dat het het MO was dat het begeven heeft :(....ik ga toch je raad opvolgen en het uitproberen. (kan wel even duren)

Veel succes, hopelijk wordt dan duidelijk wat er nu precies kapot/mis is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan