PC reageert nergens op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SwampMan

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2002
Berichten
54
Vreemd maar groot probleem sinds ik vandaag de PC opstartte.
Het is een Fujitsu Siemens desktop met twee harde schijven (C en D). Besturingssysteem Windows XP MediaCenter SP3. Beveiliging Norton 360.

Bij het opstarten vandaag viel al op dat het icoontje van N360 in de statusbalk niet verscheen.
Handmatig starten van N360 of het tevoorschijn halen van een menu van N360, op welke manier dan ook, lukt niet. Programma's als Internet Explorer Live messenger Total Commander en Firefox starten niet. Er komt geen foutmelding, het systeem reageert simpelweg niet. Programma's als Word, Excel en de rekenmachine werken wel. Er is wel toegang tot de map "Mijn documenten" op de C-schijf m.b.v. de koppeling op het bureaublad of het startmenu.
Als ik echter naar een andere schijf wil (D-schijf, Dvd-drive, USB-poort, cardreader) dan lukt dat niet. Het systeem komt volledig vast te zitten: alle icoontjes en de statusbalk op de desktop verdwijnen, alleen de achtergrondafbeelding is nog zichtbaar. Het systeem reageert nergens meer op, ook niet op Alt-Ctrl-Del. De enige manier om er uit te komen is dan de stroom uitschakelen. Maakt niet uit of ik het probeer via "Deze Computer" de Windows verkenner of "Mijn documenten". In de Windows verkenner staat alleen de C-schijf. Als ik in de verkenner klik op "Deze computer" gebeurt er niets. Als ik een externe schijf of USB-stick aansluit dan herkent het systeem die wel. Die krijgen dan de letter K: toegewezen, wat klopt want D t/m J zijn in gebruik. Ik heb verschillende herstelpunten geprobeerd, van een week geleden tot 3 maanden geleden, maar dat lukte niet. Er is een ADSL-verbinding aangesloten via een USB-poort en die werkt ook. Toen ik de PC vandaag opstartte en zag dat het systeem vastzat heb ik naar de status van de verbinding gekeken en die was toen up en down druk in gebruik. Bij "systeem" in het configuratiescherm staat de D-schijf wel (maar als ik daar gekeken heb doet het probleem van het vastzittende blanco bureaublad zich weer voor).

Als ik bij taakbeheer kijk dan zijn daar geen programma's actief. Bij het afsluiten via "Afsluiten" of "Opnieuw starten" verschijnen er talloze meldingen van programma's die niet reageren (o.a. ccSucHst, rundll32.exe, totalcmd).

De PC is vreemd gaan doen (o.a. vaak vastzitten) nadat ik "Externe Harde Schijf Online" van KPN had geïnstalleerd. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft, maar volledigheidshalve vermeld ik het toch. Die online harde schijf is inmiddels alweer verwijderd (ook de bijbehorende software).

Direct bij het ontdekken van het probleem heb ik de internetverbinding verbroken en draadloze adapter losgekoppeld. Als ik echter kijk bij draadloze netwerkverbindingen in de taakbalk dan zie ik daar allerlei netwerken staan die binnen bereik zijn of dat ooit waren. Ook na diverse keren de lijst te hebben vernieuwd. Zelfs als ik mijn eigen modem uitschakel dan blijft dat als actieve verbinding in de lijst staan.

Ik heb geprobeerd een andere virusscanner dan N360 vanaf een CD te starten maar dat bleef vastzitten bij het beginscherm.


Er staan veel gegevens op de D-schijf en niet overal is al een backup van. Wat ik op dit moment het belangrijkst vind is een kopie of backup maken van de gegevens op de D-schijf.

Wat kan ik doen? Heb erover gedacht Windows opnieuw te installeren met de hersteldisks, maar ik ben bang dat dan ook de D-schijf leeggemaakt wordt.

Bij voorbaat dank!
:(
 
Laatst bewerkt:
Je kunt beginnen met loskoppelen van de D-schijf, dan is die veilig gesteld.
Voor de overige backup heb je 2 opties:
1: Veilige modus starten en kijken of je alles kunt bereiken.
2: De C-schijf als 2e harddisk in een andere pc stoppen en vanuit daar een backup maken.
Vergeet niet om op dat moment een gedegen virusscan te doen.

Daarna de boel rustig formatteren / herinstalleren.

Dat je de internet verbinding hebt losgemaakt is een slimme zet :thumb:
Dan kan het nooit erger worden.
 
Thnx!

Opstarten in de veilige modus lukte ook niet.
Heb dus maar het onvermijdelijke gedaan: D-schijf loskoppelen, C-schijf formatteren en alles opnieuw installeren. Daarna gelijk C-schijf en weer aangekoppelde D-schijf gescand. Niets onregelmatigs gevonden. Een eventueel virus zat dan waarschijnlijk op de C-schijf.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan