Pc reageert niet en scherm wordt zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

gtest

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Berichten
124
Ik heb een nieuwe pc van ongeveer 1 maand oud, nu sedert dit weekend komt het voor dat tijdens de eerste minuten het scherm zwart wordt en de pc totaal niet meer reageert! De omstandigheden waarin dit gebeurt is steeds anders, dus niet tijdens het draaien van bepaalde programma's of toepassingen, het gebeurt dus totaal onverwacht!
Na het uitschakelen en terug booten blijft de machine voor de rest van de dag perfect werken.
Ik heb intern eens alle aansluitingen en ventilatoren nagezien maar alles ziet er goed uit.
Tijdens het uitvallen blijven voeding en controlelampen branden, ook hoor ik GEEN piep of ander geluiden , ook zie ik geen reaktie meer van de HD (enkel de ventilators blijven draaien).
Wat kan de oorzaak zijn? Hardware of software?
(ik draai win xp)
Ik heb ook de pc nagezien op virussen, spy-ware en ik heb als test Norton systmworks 2004 alle zogezegde problemen laten oplossen...
 
"Deduction dear Watson"

Een bekende uitspraak van Sherlock Holmes.

In computerkwesties zoals de jouwe is het een wijze les, het betekend dat je beter kunt uitsluiten wat het niets is, in plaats van blijven zoeken wat het wel is.

Druk eerst eens alle hardware aan. Zat er ergens een speling van een halve milimeter, dan heb je vaak beet.

Let er wel op dat de netspanning er af is, niet voor jouw veiligheid, maar die van de pc.

Mogelijk zijn de instellingen van het geheugen, in de bios verkeerd gekozen. Kies in de BIOS de optie "fail safe Settings" of ook wel "default". Blijft het probleem, zet dan de instellingen gerust terug (eerst opschrijven)

Nieuw geheugen wil ook wel eens fouten hebben (je hebt er garantie op). Zijn er meerdere modulen, haal er dan 1 uit, test, plaats terug, andere eruit, test etc.
Dit is omslachtig, maar treedt het probleem op met een onderdeel eruit, dan kun je voor 100% zekerheid stellen dat daar het probleem niet in zit. Als je de tijd en het geduld hebt, kun je dit met vrijwel alle niet essentiele hardware doen.

Zoek eens via http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=memtest&lr=

Er is software die op een cd of floppy past en je geheugen modulen test.

Als dit alles geen resultaat heeft, kun je windows proberen te herstellen/installeren.

Als dit geen oplossing biedt moet je het mortherboard gaan verdenken (die kon je er tenslotte niet uithalen)

vr gr

imre
 
Bedankt voor de snelle respons. Ben vandaag begonnen met diepergaande testen. Ik ben nu zeker dat het van de hardware komt omdat ik een dual boot systeem heb met Win xp PRO 64bit en ook daar is hij na enkele minuten 'uitgeschakeld'! Nadien heb ik op bovenstaande advies zaken beginnen losleggen, als eerste de dvd en dvdrw. Nadien terug uitgeschakeld. Tweede test was zonder het dislettestation , terug nadien uitgeschakeld. Als laatste heb ik twee kaarten eruit gehaald die ik niet nodig heb, het WLAN-kaartje en de modem, maar nu bleef het systeem wel werken. Maar ik denk dat het komt omdat ik al een paar keren had opgestart en het is zo dat als het systeem wat gedraaid heeft (=opgewarmd) hij het niet meer doet! Dus morgen probeer ik verder.... Mijn vermoeden gaat echter uit naar eerst het moederbord, dan de voeding en misschien het geheugen (maar dit had ik al getest met een memorytester en daar kwam er geen fout te voorschijn.
 
Heel mooi dat het opgelost is. Heel soms treedt er toch nog een conflict op in xp. Vaak als er sprake is van een driver die geen goedkeuring draagt

Er kunnen dan van dit soort dingen gebeuren.

imre
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan