PC samenstellen, Excel macro`s

Status
Niet open voor verdere reacties.

swen1997

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2012
Hallo allemaal,

Ik stel soms voor mensen pc`s samen, ik kreeg van een kennis het verzoek om advies over zijn configuratie te geven, ik heb echter geen idee hoeveel vereist is voor excel macro`s.

Dit is wat hij mij stuurde:

Hallo Swen,

Je was gisteren zo vriendelijk om aan te bieden mee te willen denken welke computer ik het best zou kunnen kopen.

Ik wil een snelle computer waarop ik macro's in excel-files wil draaien. Die files bestaan per stuk uit 100 datasheets en 50 grafieken. Een grote file dus (~ 60Kb).

Nadat ik een dagje rondkeek op internet leek me de onderstaande configuratie wel erg mooi. Graag jouw mening.

· Cooler Master Silencio 550

· 700 Watt Cooler Master voeding

· Intel Core i7-3820 3.60 GHz

· Game PC MAX Koeling

· Asus 2011 P9X79 moederbord

· 7.1 Geluidskaart

· Kingston HyperX 16GB DDR3-1600 Geheugen

· SSD Samsung 840 Series 500GB Harde schijf 1

· 1000 GB SataIII Hardeschijf Harde schijf 2

· DVD Brander

· Nvidia GTX 760 2GB Grafische kaart

· TP-Link 450Mbps Wifi kaart Netwerkkaart

· Hauppauge WinTV HVR 1700 TV Kaart

· 23 Inch LG 23EA63V-P Full-HD IPS LED monitor

· Windows 8 Pro NL (????) Besturingssysteem

Ik denk dat hij met 60Kb, 60Mb bedoelde, hierover heb ik heb gemailed.

Wat denken jullie van deze configuratie, hij lijkt mij onnodig zwaar.

Alvast bedankt!

geweldig :D

Laat je niet gek maken, je kan met een een Pentium 3 op 500Mhz al een excel macro maken.
Al zou het slecht werken denk ik met Office 2007 of hoger. Office 2003 voldoet.

Pak gewoon een I3 4de generatie of de A8-6600K. (Is grafisch weer wat krachtiger en is een fysieke qaudcore)
Zal denk ik iets beter werken. (FX-6300 zou het beste zijn in deze prijsklasse, zie test bovenstaand)

http://tweakers.net/pricewatch/335933/amd-a8-6600k-boxed.html

Maar over wat voor macro's hebben we het?
Een macro in Excel schrijven of een macro in CC+, waar er gebruik word gemaakt van Excel, dan hebben we ook nog Acces of een combinatie van alle 3?

Laatst bewerkt:
Als het puur gaat om files bewerken is de processor niet zo interessant.

Grote files laden en opslaan -> SSD
Lange moeilijke macro's draaien -> voldoende geheugen
verwerking -> cpu van een paar tientjes.
VBA is trouwens singlethreaded, dus een 3820 is volledig weggegooid geld. Voor bijna alle "normale" zaken is een 3820 trouwens overkill. Elke i7 is voor de meeste applicaties overkill.

ik denk dat je met een simpele Celeron of Intel Pentium G2000 serie cpu al klaar bent

dat systeem is een game pc daar kun je natuurlijk prima macro's mee maken maar is echt totale overkill voor het geen wat jij er mee wilt gaan doen

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal,
Ik heb met hem overlegd, en zelf wat van zijn macro`s getest.
Zoals verwacht word de GPU helemaal niet gebruikt, dus die laten we eruit.
Er komt een SSD van 256GB in.
De processor zal een 3770K worden.

@fires0rm
Een celeron op Pentium G2000 lijkt mij iets te zwak, ik had verwacht dat het met minder kon maar mijn pc had er moeite mee (i5-3570K op 4.2Ghz).

Iedereen heel erg bedankt voor de feedback!

dat lijkt me onwaarschijnlijk als je i5 3570k er moeite mee heeft dan is er iets anders mis met je setup
wellicht een virus of iets anders een i5 3570k zou excel macros met twee vingers in de neus moeten kunnen draaien

VBA is totaal niet zwaar en ook niet multithreaded dus zie het nut ook niet echt waarom je een i7 koopt sinds je toch maar 1 core kunt gebruiken en dat nou juist net het enige verschil is tussen I7 en een I5 cpu.
Een i7 cpu heeft hyperthreading support hiermee kun je meerdere taken verdelen over 1 core echter ondersteund VBA dat niet en heb je er dus niks aan voor de rest zijn ze even snel...

Laatst bewerkt:
Ik weet dat het geen multithreading ondersteund, toch draaide het programma bij mij op alle 4 de core`s.
Normaal zijn macro`s niet zo zwaar, maar het bestand wat ik ontvangen heb was 250MB, het ging om +-200 sheets met data en +-75 grafieken.
Ik heb geen idee wat hij voor werk doet, maar het zijn zware excel bestanden.
(met moeite bedoel ik dat hij voor een minuut op 75% werkt)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan