PC schonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky1234

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Berichten
501
Hoi,

Mijn PC is interns traag.
Binnenkort zal ik een SSD-schrijf laten plaatsen.
Zover ben ik nog niet.

1.-
Andere opties?

2.-
Hoe schoon ik veilig en kosteloos mijn PC op (Windows10)?

Dank en groetjes,

Franky
 
1.-
Andere opties?
Nieuwe SSD .. ik zou een schone installatie doen, dat gaat tig keer sneller dan opschonen....
Klaar daarmee? Maak een image op een externe geschikte schijf, bijv met Aomei Backupper.
 
Laatst bewerkt:
Deze vraag is teruggekomen maar wij zijn blij dat je er bent. Vertel eens wat voor computer en processor het is, want zo één twee drie ben jij dus niet geholpen met uitdunnen of afslanken.

Doorgaans versnelt een grafische kaart de computer met de helft. Dat geldt trouwens ook voor het ontbreken van een grafische driver, dus kijk daarom bij twijfel altijd in Apparaatbeheer of er bij uitgeklapte Grafische adapters misschien een uitroepteken staat in het kleine pictogram.

Soms is het aantal processor kernen verkeerd opgegeven. Kijk wanneer je meerdere hebt (ik heb een Core 2 Quad en dus 4 processors) bij Taakbeheer - dat is via Ctrl+Alt+Del - en daar moet je bij Prestaties het juiste aantal grafieken zien en na enkele seconden de werking van de processoren of bij Apparaatbeheer in de uitgeklapte rubriek Processors kan je het juiste aantal vermeld zien staan. Ik denk dat dit te verbeteren is wanneer dat nodig is door bij Start > Uitvoeren> "msconfig" > tabblad Computer opstarten > Geavanceerde opties > het afvinkje weg te halen bij Aantal processors en opnieuw opstarten.
 
Als het eerst wel goed ging is het uitdunnen van de opstartitems het enige wat wel werkt......
Het weten van de gebruikte hardware versneld niets.
 
Mijn PC is interns traag.
Dit komt niet uit de lucht vallen. Sommige zijn nu eenmaal niet vooruit te branden.

Een oude PC kan wat minder haperen wanneer de Search service wordt uitgeschakeld zodat bestanden niet worden geïndexeerd voor (iets) snellere zoekacties. Verder geen Virus scanner gebruiken die op de achtergrond scans doet, dat is niet altijd duidelijk. Hoe je beschermd bent moet je natuurlijk zelf weten.

De computer uit zetten in slaapstand doet sneller opstarten. De updates vereisen wel vaak dat je dan opnieuw opstart.

Doe eens een scan van het bestandssysteem met chkdsk via verkenner en Eigenschappen van de schijfstations.

Stel het virtuele geheugen even hoog minimaal als maximaal in.

Er zijn programma's die systeembronnen niet vrij geven. Vaak updaters binnen programma's. Met AutoRuns van Sysinternals kan je deze en andere onnodige dingen vinden wanneer je die een lijst laat opstellen van alles wat er opstart.

Kijk ook bij Programma's en in de programmagroep Opstarten want er wil nog wel eens een programmapakket alvast in het geheugen laden en dat is ook belastend. Zo kan je wel eens iets dat niet nodig is vinden in het systeemvakje rechts op de taakbalk. Een stuurprogramma voor geluid bijvoorbeeld is overbodige luxe bij stereo geluid.

Ik ben nou wel nieuwsgierig naar over welke computer we het hier hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan