PC slaat af

Status
Niet open voor verdere reacties.

Accure

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2009
Hallo,

Ik heb al sinds langere tijd dat mijn computer zonder iets aan te geven stopt met werken (al ruim een half jaar) en blijft de groene power-LED knipperen, maar ik ben er nu pas echt mee bezig het te verhelpen. Ik kom er helaas niet zonder hulp uit. De computer komt van Alternate maar mijn garantie is al verlopen.

Mijn computer heeft de volgende specificaties:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+ (vervanger voor 3800+)
3,00 GB geheugen (2GB hiervan is er later bij gezet)
MSI K9N Neo moederbord
nVidia GeForce 7600 GS
150GB Maxtor 6V160E0 HDD
Legale Windows MCE SP3

Het ligt niet aan het bijgezet geheugen of aan de andere CPU, aangezien hij ook al deze problemen vertoonde voordat ik de hardware verving.

Core Temp 9.99.5 geeft een op het moment (idle) een temperatuur van rond de 31 (core 1) graden en 33 (core 2) graden aan. Speedfan 4.39 geeft de volgende gegevens aan:
System: 37C
CPU: 39C
AUX: 50C (?)
HD0 : 36C
Core: 9C (?)
Core: 67C (= GPU)
GPU: 67C
Ambient: OC (een foute parameter)

Hieruit volgt dat er, volgens mij, geen sprake is van overhitting (behalve misschien mijn GPU die ietswat hoog is bij idle). Enkele dagen geleden deed ik 's ochtends mijn computer aan en stopte hij na 10 seconden abrupt en ging weer uit en begon de groene powerLED weer met knipperen. Dit kan aan de temperatuur van mijn kamer liggen, maar dat lijkt mij sterk. Voordat ik de computer aanzette kreeg hij ook geen stroomtoevoer.

Het probleem ligt ook niet bij mijn OS. Het probleem heeft zich namelijk ook voorgedaan voordat Windows geladen was (in de bios dus) en het heeft zich ook voorgedaan op een linux OS.

Verder hoor ik een ruis aan de achterkant van mijn computer die pas stopt als je de knop achter omzet of als je de stroomtoevoer ervan af haalt (zelfs al staat mijn computer niet aan maar is aangesloten op stroom, geeft hij ruis). Zou het probleem misschien bij de voeding liggen? Of zou ik naar de temperatuur moeten kijken? Of is er nog een andere mogelijkheid? En zijn er mogelijkheden om het zeker te weten?

Alvast bedankt,
Bart

Laatst bewerkt:
System: 37C
CPU: 39C
AUX: 50C (?)
HD0 : 36C
Core: 9C (?)
Core: 67C (= GPU)
GPU: 67C
Ambient: OC (een foute parameter)

AUX = Voeding
Core & Core = Beide cores van je dualcore

GPU = GPU :cool:

Bekijk de temps is met PCWizard. www.cpuid.com/pcwizard.php

PCWizard zei:
Processor Temperatuur : 27 °C
Moederbord Temperatuur : 20 °C
:
Processor : Thermal Diode
Intel Core 2 Duo (Core 1) : 31 °C
Intel Core 2 Duo (Core 2) : 31 °C
:
GPU Diode : 38 °C
:
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf SAMSUNG HD642JJ : 16 °C

Zo zegt PCWizard het.

(Lekkere temps voor een CPU die overgeclockt is op 3.8 Ghz)

Overigens.. Heb je vraag nu gelezen.

Wat als je een andere voeding in deze PC probeerrt? Als het dan nog uitvalt is het NIET je voeding (Maar ik denk het wel).

Laatst bewerkt:
WELKOM OP HELPMIJ.....

Klinkt mij als een brakke voeding.....
Geen mogelijkheid om een ander te proberen??

Probleempjes heeft je al een beter alternatief voor speedfan gegeven.

Laatst bewerkt:
Welkom bij de Helpmij!
Als ik je toelichting zo lees (overigens de complimenten voor de duidelijke probleemstelling!) dam zijn er drie mogelijke oorzaken die een stapje naar voren doen:
voeding, harddisk of (een deel van het) geheugen. Ook in die volgorde waarin ik de waarschijnlijk zie. De pest met dit soort problemen is dat je er niet echt achterkomt wat het precies is tot je gaat testen.

De hdd kun je 'doorlichten' met een tool van de febarikant. Daartoe moet je diens website bezoeken en een diagnosetool dowloaden.
Voor het geheugen zal je een tool als memtest moeten downloaden en installeren.
Voor de voeding zal je naar een deskundige moeten die 'm kan doormeten.

[edit] ik was een paar minuutjes aan het typen en zag pas na plaatsing dat Frank en Probleempjes al gepost hadden [end edit]

Laatst bewerkt:
Core en GPU wist ik wel wat het was. maar de temperatuur van mijn AUX ligt wat hoog, nietwaar?

En ik heb op het moment geen losse voeding liggen. Ik zou er eentje uit een andere PC kunnen halen of een bestellen. Maar het probleem is dat het niet vaak voorkomt. soms loopt mijn computer een week zonder problemen en de andere keer gebeurt het 4 keer op een dag. Het is dus moeilijk snel te controleren of ik een nieuwe voeding nodig heb.

EDIT: bedankt voor de snelle replies. Ik zal memtest en het HDD-programma er maar eens doorheen laten lopen en de resultaten hier plaatsen.

Resultaten PC Wizard 2009
Voltage CPU: 1.42V
+3.3V Voltage: 3.26V
+12V Voltage 12.25V

Processor temp: 41C
Moederbord temp: 39C
Power/Aux temp: 50C

AMD Athlon 64 X2 (Core 1): 35.2C
AMD Athlon 64 X2 (Core 2): 35.8C

GPU Diode: 71.1C
HDD temp: 42C

Laatst bewerkt:
Je hoorde een vreemde ruis, haal de PC eens uit elkaar (De kast) en zet de PC aan. Hoor je 'vreemde' (tik) geluiden bij de hardeschijf?

Bedankt. Voor zover sluit ik overhitting uit. Ik laat nu SeaTools for Windows een Long DST (lange HDD test) draaien. Als hij geen errors vindt, zal ik de kast even uit elkaar halen en luisteren of de HDD 'tikt' (en zo niet waar het dan vandaan komt, dat mijn voeding waarschijnlijk wel zal zijn).

De HDD test is niet volledig doorlopen: het systeem is weer eens uitgevallen. Dit betekent dus dat mijn HDD kapot is of het is toeval. Ik ben van plan nog eens de test door te lopen. Als hij nu wéér (rond hetzelfde moment) het begeeft ga ik eens kijken naar een goedkope vervangende HDD, die zijn niet heel duur geloof ik.

@Probleempjes: Ik hoorde (door de kast heen) inderdaad geluiden, voornamelijk bij het opstarten en korte geluiden bij het openen van Deze computer enzo. Het geluid wordt duidelijker als ik bijvoorbeeld de hardeschijf doorzoek met windows' zoekfunctie. Maar is dat niet normaal voor een HDD, dat hij geluid maakt bij het lezen/schrijven?

EDIT: Memtest ook doorlopen en geen fouten hierbij gevonden.

EDIT: Ik heb vervolgens eens een Short Generic Test gedaan met SeaTools for Windows. Hierbij crashte mijn PC ook. Na mijn PC opnieuw te hebben opgestart heb ik nog een een Short Generic Test gedaan en die verliep succesvol. Ik ben nu bezig met nog een Long Drive Self Test. Als hij deze wel goed aflegt betekent het dan dat het níet mijn HDD is?

Laatst bewerkt:
Hij slaat nog steeds af. Even ter opheldering: mijn HDD kabel is kapot, de "mond" van de kabel is gedeeltelijk afgebroken en hangt met plakband aan de HDD. dit zou echter niet het plotselinge stoppen van mijn PC moeten betekenen, aangezien ik de problemen al had voor het kapotgaan van de kabel. (Als ik een nieuwe voeding (of HDD) bestel (ligt er aan welke falend is), zal ik ook gelijk een S-ATA HDD>Moederbord-kabel kopen).

Mijn HDD tikt niet. Ik heb daarom het idee dat het niet mijn HDD is die de oorzaak is. Als mijn computer namelijk uitstaat komt er een sisgeluid uit mijn voeding. Betekent dit dat mijn PSU aan het falen is? En zo ja, kan ik mijn PSU vervangen met elke andere willekeurige PSU of moet ik specifiek gaan zoeken?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan