PC slaat uit na gewoon normaal afsluiten. HELP

Status
Niet open voor verdere reacties.

gillded

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2007
Beste Helpmijers,

Allereerste de beste wensen alvast.

Ten tweede kom ik hier met mijn probleem. De computer van mijn ouders ( ongeveer 3 jaartjes jong ). vond het grappig om op 31 december spontaan niet meer aan te gaan na netjes afgesloten te zijn volgens normale methode. ( Windows afsluiten ). Zelf beetje rond geneusd en tot de conclusie gekomen dat de voeding kapot is. Iemand die me dit kan beamen of die mij kan helpen uitsluiten of het wel of niet de voeding is die defect is voordat ik een nieuwe aanschaf voor ze en er de dag later weer mee terug kan omdat het toch niet het probleem was.

Alvast bedankt.

Sjoerd

Hoi,
Als je op de aan-knop drukt, hoor je dan wel iets? Draaiende fans ofzo? Of gewoon doodse stilte en ook geen lampjes die branden?

Hij doet helemaal niets, geen lampjes, geen fans, geen eens een vonkje.

Heb hem net al helemaal los gehad en opnieuw aangesloten. Begin toch te geloven dat het over is met de voeding. Hoop alleen dat de rest het dan nog wel doet :P

Iemand nog ideeën wat het kan zijn behalve de voeding ?

Hallo

"uitsluiten of het wel of niet de voeding is die defect is voordat ik een nieuwe aanschaf voor ze en er de dag later weer mee terug kan omdat het toch niet het probleem was."

Je kunt eventueel ook de voeding proberen op te starten zonder de p.c.

Je dient hiervoor pin 16 (p.s. on) te verbinden met pin 17 (massa).

De voeding dient dan op te starten ... je kunt dan eventueel de voedingsspanningen controleren d.m.v. een multimeter.

Dit is de pinout van de voedingsconnector:

http://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml

Dit :

"De computer van mijn ouders ( ongeveer 3 jaartjes jong )"

Is weinig info ... vermelding merk/typenr , etc... is nuttige info , zeker omdat dit toch snel is om nu al te sneuvelen...

Peter

Laatst bewerkt:
Beste,

Heb de gok genomen en ben naar de mediamarkt gegaan, wel eerst even gevraagt mocht het niet het probleem zijn of ik hem terug mocht brengen en dit was geen probleem ( kudo's voor de normaal niet zo hele fijne service van mediamarkt ). Voeding vervangen met een mooi 550Watt exmplaar van Eminemt ( 30 euro ). En er kwamen weer lampjes. Nog steeds geen reactie van de computer zelf dus waarschijnlijk ook het moederbord kapot, deze word morgen vervangen.

Iedereen bedankt voor de hulp en het topic gaat opslot.

een 550watts voeding van 30 euro is geen goede keuzen

bij voedingen geld de regel goedkoop is duurkoop en Eminent voedingen zijn zeer slecht die wil je niet in je systeem hebben
dus bespaar niet op de voeding en kies een goed merk (a.o Corsair, XFX, Antec, Seasonic)
een degelijke 550watts voeding kost normaal zo rond de 50/60 euro bijna het dubbele

heb je het systeem trouwens ook zo kaal mogelijk proberen te booten?

dus alleen met moederbord, 1 ram dim en de processor erin?

Vervang alsjeblieft het moederbord nu niet, je hebt ws. een zeer slechte misschien wel deels DOA voeding bij een waardeloze zaak die eigenlijk helemaal geen hardware behoort te verkopen. Je kan beter bij een computerzaak een goede 500 - 550 watt voeding kopen zoals deze: http://azerty.nl/8-1073-398419/xfx-core-edition-pro550w-voe.html
Die voeding heb ik ook, tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Beste Stormbreaker, wat bedoel je precies ? Ik heb de voeding van mediamarkt gekocht en die gaf weer een LED zoals het hoort te zijn maar verder geen draaiende Fans of schijven te horen. Moederbord is ondertussen al vervangen door een http://tweakers.net/pricewatch/318118/gigabyte-ga-78lmt-usb3.html Probleem blijft nog steeds aanwezig dat er niks gebeurd, maar dit komt ook omdat mijn vader de aan/uit knop los gebroken heeft ( de bekabeling die hier op zit ).

Graag een advies wat ik nou moet doen want ik begin het draad een beetje kwijt te raken.

De aan/uit knop kan je omzeilen door de draden rechtstreeks contact te laten maken, de voeding vervangen want dat is het probleem. Het moederbord vervangen was totaal onnodig, direct terug brengen en oud moederbord er weer inzetten.

Hebben we geprobeerd maar dit wou nog niet helemaal werken. Waarom als de voeding kapot is gaan de ledjes wel aan ? Zal je dat kunnen uitleggen ?

Hoor je de processor ratelen? Branden de lampjes op het moederbord? Draaien de fans van de videokaart? Ik denk dat de voeding de spanning voor de rest niet meer aan kan en dat hij geen stroom kan leveren voor alle andere componenten. Het enige wat ik je kan vertellen dat je een hele slechte voeding hebt die zeker een probleem is. Of er nog meer componenten kapot zijn kan ik hier van afstand niet inschatten vandaar ook mijn vragen in het begin van deze post.

Voeding is dus 2x het probleem geweest ? :shocked: Zoals ik toenet ook duidelijk heb proberen te maken hoor ik letterlijk niks, geen gezoem geen geratel geen schijven helemaal niets nopes nada. Bij de oude voeding kwam er totaal geen reactie, bij deze voeding komt er nog niets van een reactie door middel van lampjes. Vandaar dat ik als conclusie had genomen dat het moederbord ook kapot was. Ik ben nu absoluut radeloos. Vader gaat morgen bezig met de kabeltjes op nieuw verbinden en dan zullen we kijken wat er gaat gebeuren, mocht die weer niets uithalen gaat de voeding terug naar de mediamarkt.

Beste Stormbreaker en de rest van de lezers,

Na het vervangen van de aan/uit knop werkte de computer nog steeds niet. Toch maar als last resource mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en een andere voeding besteld ( een mooie cooler master 450W met brons certificaat ).

Na deze aangesloten te hebben tot mijn verbazing allemaal draaiende fans en brandende LED lampjes, voor wie het ontgaan is, de computer doet het nu dus weer.

Mega bedankt voor alle hulp, en deze vraag gaat op opgelost.

Dit valt zeker te beamen. Bij computers geld blijkbaar dus altijd goedkoop is duurkoop, dacht dat er uitzonderingen waren op de regel maar dat valt dus mooi tegen:).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan