pc slaat uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

gizzy77

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2010
goede morgen
mijn pc slaat vaak uit doordat de cpu te warm wordt
de cooler schoon gemaakt (zalman zo dikke koperen)
ging 2 dagen goed en de pc slaat weer uit door dat de cpu te warm wordt

de kast staat open voor extra koeling
probleem begonnen na een paar meldingen van windows dat het systeem is hersteld van een ernstige fout weet niet of het er iets mee te maken heeft

windows opnieuw geïnstalleerd en nieuwe koelpasta onder de fan gedaan
in de bios wordt de cpu al bijna 60 graden (normaal was dat rond de 42)

cpu zijn beste tijd gehad ?
is een intel p4 single core 3200mhz

bedankt voor evt reacties

Vraag me af of er voldoende (maar ook weer niet teveel) koelpasta opzit en of de koeler goed vlak op de processor staat

Ron

koelpasta ter grote van een rijstkorrel toch?
om lekken te voorkomen op het moederbord is me verteld dus heb er maar een drup op gegooid
of moet er wat meer op

de schroeven wouden niet vaster dus neem aan dat het blok goed aan sluit op de cpu

Laatst bewerkt:
Schroeven? Welke type moederbord en welke Zalman koeler heb je dan. Ik kan niet anders dan klem verbindingen; geen schroevedraaier nodig

Ron

moderbord is een msi pm8pm-v socket 775 en de zalman is een CNPS9700 NT msi (ik heb de koperen uitvoering ) op het moederbord moet iets gemonteerd boven de socket een plastic brug of zoiets weet niet hoe het precies heet worden waar de koeler op gemonteerd kan worden met 2 schroeven (intel systeem he )

Ok, zie hier hoe het moet werken, filmpje is duidelijk. Enige wat ik me kan bedenken is een tekort aan koelpasta. Je noemde een rijstkorrel; in het installatie filmpje wordt het aan twee kanten uitgesmeerd.

Ron

Een druppel is doorgaans meer dan genoeg, het is bedoeld om oneffenheden in het koelblok (het stuk dat tegen de cpu aan zit) weg te werken.

Zalman smeert het in het filmpje alleen uit omdat hun koelpasta er op gesmeerd moet worden met een kwastje. Als het een tube of een soort injectienaald is (zoals bij arctic silver 5 of iets dergelijks), is een druppel in het midden genoeg, het aandrukken van de koeler zorgt er vanzelf voor dat de pasta goed verspreid wordt.

Maar even on-topic: blokkeert niets de luchtstroom in je kast, zoals kabels of een videokaart en dergelijken?
En je zegt dat je je ventilator er af hebt gehaald; wel weer goed gemonteerd? Het kunnen soms behoorlijk ***lige dingen zijn.

Heb een keer hetzelfde gehad; bij mijn cpu koeler (scythe kama cross) kan ik namelijk de ventilator vervangen, ik had hem alleen met m'n stomme kop omgedraaid zodat ie lucht omhoog blies in plaats van richting de processor. Dat scheelt al zo'n 10 graden zeg maar... :o

het probleem is opgelost
lag niet aan de cpu zelf maar aan de VOEDING
tja daar zoek je niet 123 he
ander voeding blok er in (had er nog 1tje liggen :o)
en nu blijft de cpu rond de 42 graden en in vol bedrijf maar 59 graden
waarschijnlijk verkeerde voedingsbron bij de cpu zou het anders niet weten

bedankt voor de reacties :thumb:

(slotje)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan