PC sloot af + brandlucht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Milenko

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Hallo,
mijn PC stond 2 uurtjes geleden nog lekker te draaien en ik was even weg. Toen ik terug kwam rook het erg naar gesmolten plastic o.i.d.. De stroom was dus uitgegaan en mijn pc dus ook. Toen ik hem weer opstartte, kreeg ik de keus uit opstartherstel en normaal opstarten. Ik heb hem toen maar normaal opgestart en alles deed het weer. nu heb ik even de situatie nagebootst van hoe het was vóórdat mijn pc afsloot. Kijk maar op het plaatje.

Zoals op het plaatje hierboven staat dat ik bijna 2000MHz gebruik. Dit loopt ook wel eens op tot 2500 tot 3000MHz. Wat gebeurt er precies als hij over het maximum heengaat? Verder verandert de temperatuur van de CPU erg vaak. Soms wel van 16 naar 96 graden in 3-4 seconden.

Nog een vraag: kan hierdoor een klein brandje (volgens mij niet schadelijk) ontstaan? Het rook namelijk niet goed toen ik thuis kwam.

Zou degene die reageert misschien ook even willen aangeven onder welke temperatuur alles moet blijven? Dan weet ik wanneer ik moet gaan oppassen.

Milenko

Laatst bewerkt:
het lijkt erop dat jou laptop er van houd om te overclocken
verder is een normale tempratuur voor cpu in de laptop 45 idle en rond de 55 load
als deze hoger komt dan 60 uit zetten en uit laten
heb je nog garantie? ga dan terug naar de winkel en vraag rma aan
lol een laptop hoort niet te smelten dat kan zelfs gevaarlijk zijn

Ik heb geen laptop, maar een gewone pc. En over dat overclocken heb ik wel iets gelezen. Maar dat moet je toch zelf instellen? Ik heb namelijk nooit iets aan overclocking gedaan. Zou je misschien nog even een korte beschrijving kunnen geven van rma? Wat het inhoud en zo.

Verder is het nog zo dat het hoge CPU gebruik wel klopt... ik heb meestal 3 of 4 RPG's aanstaan en soms daarnaast nog een shooter. Maar dat is meestal maar 2-3 uur. Normaal gesproken staan er 3 of 4 RPG's aan en dan doe ik niks. Dan staat het scherm ook stand-by.

Milenko

Laatst bewerkt door een moderator:
werkt cpu koeler wel

sommige cpu hebben een koelpad in plastiek in plaats van koelpasta
dat zou de geur kunnen verklaren
ik zou in bios instellen als cpu meer heeft dan 75° dat pc uitvalt

ik heb het nu zelf al opgelost door mn PC op energiebesparend te zetten i.p.v. hogeprestaties.

Ik heb nu nog 1 probleem over... Mijn GFX temperatuur ligt telkens rond de 70-80 als ik bezig ben. Als ik niet bezig ligt hij rond de 40-50 graden. Mijn vraag is nu: Wat is GFX? en is 70-80 graden normaal? (bij 3 mmorpgs en soms 1 shooter) zo niet, wat kan ik hieraan doen?

Milenko

gfx is je grafische kaart chip wellicht een iets te hoger temperatuur tijdens gamen maar bij idle is ie goed

even over je processorkoeler kijk eens in je casing of het een stocking koeler is met andere woorden de koeler die erin zit als je je pc gekocht er staat dan meestal intel op deze koelers zijn niet zo goed als dit het geval is zou ik je aanraden een betere te kopen

Mod edit

@09idrismaster:Gaarne gebruik maken van leestekens op dit forum.
Zo is het lastig lezen.

Ik heb de pc nu (open) voor me liggen. En ik weet niet zo goed welke van de twee ik moet hebben. Er zit een wat kleiner plaatje in met van die ijzeren plaatjes naar boven als je snapt wat ik bedoel. En er zit nog een wat grotere plaat in met ook van die omhoogstekende ijzeren platen in een cirkel vorm met daarop nog is een keer een ventilator. Deze is van het merk AWI

Kan je hier iets mee?

Op die 2de foto zie ik al de nodige stof zitten;)

Denk dat je eerst daarmee maar eens aan de gang moet gaan.Evt met een busje perslucht.Verkrijgbaar bij elke pc boer.

Laatst bewerkt:
Is dat denk je het enige probleem dat de grote hitte veroorzaakt? Of moet er nog iets mis zijn?

Kijk dus ook de fan van je graka en voeding na...

ik kan niet IN de koelribben kijken op die foto maar ik zie al stof aan de rand zitten.Het is dus aan jou om te beoordelen hoeveel stof er in zit in dat koelblok;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan