pc sluit automatisch af???

Status
Niet open voor verdere reacties.

robert-H06

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
beste allemaal, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Sinds een paar dagen sluit mijn pc zomaar af, soms tijdens het opstarten, en het berekenen van de harde schijven etc. , soms als ik net windows xp pro heb aangemeld, en soms pas na 3 uur.
in ieder geval elke keer als ik opstart tussen de 1 seconde en ong 3 uur.

Hij geeft ook verder geen enkele melding, het lijkt wel of iemand de stekker uit het stopcontact trekt ofzo???

mischien een beetje een warrig verhaal, maar hoop dat er een oplossing voor is.

oh wat ik nog vergeten was, het is allemaal begonnen sinds we hier een stroomuitval hebben gehad. mischien heeft het er mee te maken?

groeten,
Me!
oh ja spec: (tis al vrij oud)

amd athlon 1000+ cpu
koeler?
msi k7? moederbord
2X 200 GB harde schijf
512 mb mem
ATI 128mb rage pro grafische kaart

Laatst bewerkt:
kijk eens of de cpu fan en power supply fan het nog doen, na stroom uitval kan nog wel eens de machine daarna een stroom piekje krijgen. als een van beide het niet doet terwijl machine aanstaat word het vervangen geblazen.

de powerfan doet het...de cpu fan doet het ook volgens mij, het enige wat er wel gebeurd is dat als de computer weer "uitvalt" hoor ik een soort hoge pieptoon uit de richting van me cpu/cpukoeler vandaankomen.

ook net de temperatuur gechecked maar hoger als 44 graden komt ie niet, dat was namelijk het laatste wat ik kon lezen toen die weer uitviel.

nog wat extra info:
als ik dan na die uitgevallen is de pc weer opnieuw op wil starten reageert ie niet op het aan/uitknopje. dan moet ik eerst 1 minuut wachten ofzo voordat de pc weer wat wil gaan doen.

Laatst bewerkt:
krijg je nog een foutmelding als het gebeurt of als je weer opstart na een uitval?

probeer ook eens die pieptoon de localiseren, een pieptoon is nooit goed.

nee geen foutmelding helemaal niks, eigenlijk zoals ik al zei, het zelfde effect als je de stekker uit het stopcontact haalt, de pc gaat gewoon in een keer uit.

de pieptoon kan ik niet verder localiseren als dat hij uit de richting van de cpu vandaan komt, (of de koeler) of iets wat in de buurt daarvan zit. het klinkt een beetje als het opstartpiepje, wanneer een pc net de memory en schijven gechecked heeft.

piepje klinkt toc verdacht, hou het gewoon in de gaten. soms kan het zijn dat windows de fout veroorzaakt na een stroom uitval. als je net bezig was ( computer stond aan) tijdens een stroom uitval, dan wel een bestandje nog wel eens beschadigd raken, het kan zijn dat er een belangrijk bestandje beschadigd is. als je zelf het idee hebt dat het niet echt hardware zou kunnen zijn zou ik zeggen probeer een een her instalatie en kijk eens wat daar het resultaat van is.

SLUIT de PC AF of VALT de PC UIT?

Daar zit een groot verschil tussen! Als ik het zo lees zou ik zeggen dat 'ie uitvalt.

Klik rechts op deze computer.
Eigenschappen.
Tabblad geavanceerd.
De onderste button instellingen.
Vinkje weghalen voor: "De computer automatisch opnieuw opstarten".
Dit zorgt ervoor dat je voortaan een foutcode te zien krijgt ipv een zwart scherm en een reboot. Deze code kun je hier gebruiken of bij een eventuele helpdesk.

De computer stond uit, tijdens de stroomuitval, maar hoe moet ik alles opnieuw installeren als de computer al naar een paar seconden/minuten weer uitvalt.

ik denk dat het een verloren zaak voor mij is... tenzij er nog een andere oplossing is.?

oke ik heb t vinkje weggehaald, maar nu blijft hij uitvallen.

Ook voor dat ik het vinkje weghaalde starte hij trouwens niet automatisch op. dan deed de pc helemaal niks meer. er komt ook geen foutcode of iets van die aard.

soms als het een software matige fout (lees windows) is, dan lijkt het of een het weg zonder einde is, maar een herinstalatie kan dan wel het verschil zijn. probeer het nou maar, je het nee je kan ja krijgen ;)

Ok, echt uit uit dus..

Als de PC net opgestart is; je doet er niets mee. Druk eens op CTRL+ALT+DEL. Ga naar het tabblad prestaties.

Houd je CPU gebruik even in de gaten. Stijgt het vlak voor het uitvallen?

ik heb nu een paar keer opnieuw opgestart (tenminste geprobeerd) en omdat ie nu al niet eens verder komt als "verifiefing dmi data......." heb ik n paar keer maar in de bios gekeken bij pc health status en eigenlijk blijft de temp van cpu altijd steken bij 44 graden, de ene keer 40 of 41 maar vaak 44 graden en veranderd er niks.

Ik heb hier eigenlijk niets te zoeken,want ik weet er neit echt veel van, maar het lijkt me slim om eens een radio ofzo op dat stopcontact aan te sluiten en te zien of die dan ook uitvalt :)
en je zou misschien ook eens kunnen checken of je scherm of printer ofzo ook uitvalt.(ik veronderstel dat dezen naar 1 stopcontact gaan via , wat ik noem, een kattenkop (zo'n ding dat de stroom van 1 stopcontact opdeelt in meerdere stopcontacten ))

hehe, wat een uitleg, dus >> is het niet gewoon de stroom die uitvalt? :rolleyes:

maar het lijkt me slim om eens een radio ofzo op dat stopcontact aan te sluiten en te zien of die dan ook uitvalt
gedaan, valt niet uit.

checken of je scherm of printer ofzo ook uitvalt
valt niet uit.

is het niet gewoon de stroom die uitvalt
NEE!

heb wel in tussen een andere oplossing, want ben naar de computerhandelaar gegaan, en moederbord was doorgebrand, dus maar nieuw moederbord+cpu+voeding+koeler+mem gekocht, probleem is nu verholpen :D:D

Haha, ja als je maar geld hebt is alles gemakkelijk op te lossen :D

Veel plezier dermee,

MVG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan