PC sluit niet meer af na commando

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Mijn PC sluit niet meer af (zonder tussenkomst van mij) na het commando: Afsluiten.
Is daar een remedie voor, anders dat de stekker er uit trekken? 🤪
Met vriendelijke groet
Dukkel

Gaat hij wel uit via cmd?
To shut down your Windows 10 PC using Command Prompt, open a Command Prompt Window, then type "shutdown /s" into the window and hit enter.

Werkt het wel via SlideToShutDown.exe ?

Ja, met het commando: "shutdown /s" werkt het wel, al is het heel traag
Dus ik zal er wel mee moeten leven
Dank je wel

Hoezo ermee leren leven? Er zijn vast wel oplossingen voor om het probleem te fixxen.

Niet downloaden, maar even goed lezen en SFC uitvoeren, en daarna DISM.

Deze programma's zitten verwerkt in FixWin 11
Goed idee, ga ik direct doen.

beter is :
shutdown /s /f /t 1

/s shutdown
/f force, sluit eventueel nog geopende toepassingen geforceerd
/t 1 1 seconde wachten i.p.v. de standaard 30

Als je de gewone knoppen bediend. Sluit de computer helemaal nooit af, of duurt het heel erg lang?

%windir%\System32\shutdown.exe -s -t 00
Heb een snelkoppeling met deze opdracht maar meestal sluit ik gewoon af door de power on knop even in te drukken......

Ik maak gebruik van Winstep Nexus en heb de rode knop aan de rechterkant er in gemaakt.
Deze voert een bat bestand uit waarin dit staat:
Code:
@Echo Off
shutdown /s /f /t 0
Winstep.png

Maak een snelkoppeling (naam Uitschakelen) en plaats deze in de taakbalk.
Pictogram in SHELL32.dll (rode knop)
C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /f /t 00

Misschien is het probleem de slaapstand of "snel starten." De laatste laat toepassingen na herstart weer geopend zijn en dat kan meer werk betekenen voor de computer, programma's kunnen er wel eens moeilijk over doen én fouten kunnen blijven bestaan. Geef eens de opdracht om alle slaapstanden uit te schakelen met powercfg.exe /hibernate off en de eerste keer wordt het grote hibernate bestand verwijderd. Na twee keer zou u dan verbetering kunnen bemerken. Als u de opdracht powercfg.exe /hibernate on geeft, dan wordt slaapstand weer ingeschakeld.

Het kan natuurlijk zijn dat er grote programma pakketten opstarten, om alvast in het geheugen te kunnen staan, of dat de computer bronnen te veel worden belast met achtergrond processen.

Wat ik in ieder geval meteen zou doen dat is bij Windows Update en Geschiedenis van updates kijken of een update terug komt in de lijst en ik zou Schijfopruiming intoetsen bij Zoeken en daar afvinken de onderdelen die weg kunnen, zoals tijdelijke bestanden van Windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan