PC start dan wel dan niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Beste,

Ik heb voor weinig een Medion pc overgenomen welke ik wil gaan gebruiken als media pc, aangezien deze beschikt over o.a. HDMI, scart en optical audio.
In deze pc zit echter een storing. De ene keer zet ik de pc aan en start deze probleemloos op maar valt na verloop van tijd zomaar uit en herstart. De andere keer komt de monitor niet uit slaapstand.
Ik heb ook al enkele keren meegemaakt dat de pc tijdens het opstarten van Windows 7 blijft hangen.

Wat tevens vreemd is, is dat de pc soms bij aanzetten, even uit gaat om vervolgens weer zelf aan te gaan en dan gewoon opstart......

Ik heb de koeler van de processor gehaald en de compoundpasta vervangen voor nieuwe en alles weer juist terug geplaatst maar dat heeft de storing niet weggenomen.
Ook heb ik de bios instellingen terug gezet naar basis instelling maar ook dit heeft de storing niet verholpen.

Wat mij opvalt is dat als ik de pc s'ochtends aan zet dat ie dan probleemloos functioneert, terwijl zodra ik em na dat ie uitgevallen is weer opstart hij problemen vertoont.

Heeft iemand een diee wat de oorzaak van de storing kan zijn? Moet ik vrezen voor het moederbord?

Alvast bedankt voor uw reactie \ advies.

Mvrgr. Mark

De CR2032 kan ook op zijn eind lopen, hoe oud is de machine en weet je of het batterijtje al een keer vervangen is? (Na een jaar of 4 a 5 mag het wel een keer).
Natuurlijk blijven daar ook de inkoppertjes als geheugen probleempjes en / of een ouder en slechter wordende voeding.

probeer anders de pc terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Bedankt voor jullie snelle reacties !!

de jean: Ik heb de machine reeds terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dat heeft (helaas) niet mogen baten.

gast0225: Ik heb net geprobeert om de machine met een andere voeding op te starten. Dit zonder succes. Zodra ik de powerknop in druk blijft het scherm in slaapstand.
Ook heb ik zojuist ander geheugen in de pc geplaatst maar ook dit hielp niet.

En o ja.. ik heb net tevens de knoopcel vervangen door een nieuwe... helaas... weer zonder positief resultaat.

Wat kan het nog meer zijn....

Wat is het type van die Medion?

Indien ook een onboard video naast de insteekkaart, de laatste eruit halen en de monitor op de onboard plaatsen.

En ook al het moederbord nagekeken op bolstaande of lekkende elco's?
Komt nog weinig voor maar toch.

Er zit 1 HDD in de machine. (maar ook al zou deze niet functioneren dan zou de pc toch in ieder geval de BOIS op moeten starten toch?)

Het moederbord type MS-7091 ver:10
Het moederbord beschikt niet over een onboard videokaart. Er zit alleen een losse Medion Geforce 6610XL ver. 1.1A (PCIE / bruin slot) videokaart in het systeem, maar hieraan is ook niks bijzonders te zien. (geen opgeblazen of lekkende elco's)
Ik heb het moederbord gecontroleerd op lekkende of opgeblazen elco's maar heb geen van beide aangetroffen.

Er hangt ook geen brand of schroeilucht in het systeem dus ga er ook niet vanuit dat er electronica componenten opgeblazen zijn ofzo.

Laatst bewerkt:
Reden dat ik het vroeg (aantal hdd's) is om bij meerdere, de huidige Windowsschijf middels de CD van Windows te formatteren en Windows op de andere hdd te installeren. (Om zodoende een sluimerend defect en mogelijk naderend einde van de huidige Win disk uit te sluiten)
Daar er maar 1 hdd inzit, heb je nog de optie een frisse installatie vanaf 0 te doen............ Het is even wat werk (althans, dat kán even wat werk opleveren, zeker met alle overige software en sputterende drivers van andere hardware, zoals bij mij meestal het geval is) maar stel dat het dé oplossing zou zijn, dan ben je van het geneuzel af. Nee heb je en een heleboel andere mogelijke oorzaken heb je al geëlimineerd.

edit : warmte -> ernstige (stof) vervuiling ook al uitgesloten?

Laatst bewerkt:
Indien de PC wel opstart al in de logboeken via start, zoeken en eventvwr.msc gekeken of je er iets over kunt vinden bij system?

Indien meerdere geheugenreepjes, geprobeerd met 1 geheugenreepje en deze gewisseld?

Je hebt dus al ander geheugen geplaatst,maar heb je ook al slot per slot geprobeerd?

Bedankt weer voor jullie reacties.
gast0225: Ik denk niet dat 't 'm in de software zit maar meer in de hardware. Ik krijg nl. geen beeld zodra ik de pc aan zet. Dus niet eens de BOIS opstart te zien. Dus denk niet dat ik de oplossing bij een frisse installatie van Windows moet zoeken.
Ik heb ook al meerdere geheugenreepjes gebruikt en deze in diverse slots geplaatst. Dit alles zonder succes.

O ja.. ik had overigens vooraf al het weinige stof wat in de CPU fan en koelblok zat, verwijderd.

Ik neig steeds meer naar een defect in de videokaart. Want bij aanzetten van het systeem krijg ik al geen beeld (voorheen af en toe nog wel, en nu helemaal niet meer)
Ook is een defecte (of geen aanwezige) videokaart een reden voor het systeem om niet op te starten.

Aangezien ik geen PCIE videokaart hier voorhanden heb (alleen maar AGP) denk ik dat ik eerst zo'n kaartje ergens op de kop moeten zien te tikken en dan nog eens proberen of het systeem dan wel op wil starten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan