pc start een aantal malen opnieuw op

Status
Niet open voor verdere reacties.

joey13

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2000
Hallo,

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag.

Ik heb hier een oude PC-tje (1 ghz) staan van een collega met een vreemd probleem: Nadat ik hem (koud) aangezet heb start hij eerst een keer of 5 op, voordat hij doorstart. Als de PC eenmaal warm is (na een minuut of 5) gaat het allemaal goed. Als ik hem dan opnieuw opstart, start hij wel gewoon door.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- schone xp installatie na format (met alle updates)
- ander geheugen
- andere videokaart (pci ipv agp)
- geluidskaart eruit
- verder zitten er geen kaarten in

Dit maakte allemaal niks uit. Dan blijft er nog maar weinig over:
- processor (lijkt me niet waarschijnlijk als hij het niet doet als hij koud is, de fan draait gewoon)
- voeding: moet misschien op temperatuur komen? In de bios geeft hij de juiste waarden aan in volts
- harddisk aan het afsterven?
- moederbord: lijkt me het meest waarschijnlijk. Zou dit kunnen komen door een condensator ofzo die opgeladen moet worden, en geen spanning meer vasthoudt?

Heb jij nog suggesties? Alvast thnx

Johan

Tja, losse soldeerpunten die geen contact maken bij een koude omgeving, en wel bij een warme door uitzetting, is het meest waarschijnlijke.

Ik zou eerst een andere voeding proberen, en als dat niet werkt de sodeerpunten op het moederbord nalopen.

Hoe zien de condensatoren op het moederbord eruit? geen bolling of lekkage?

Tja, losse soldeerpunten die geen contact maken bij een koude omgeving, en wel bij een warme door uitzetting, is het meest waarschijnlijke.

Ik zou eerst een andere voeding proberen, en als dat niet werkt de sodeerpunten op het moederbord nalopen.

Hoe zien de condensatoren op het moederbord eruit? geen bolling of lekkage?

Dank voor je reactie, klink aannemelijk, ik zal eens gaan prutsen,

groet,

Johan

Mmm, andere voeding geprobeerd, maar hielp ook niet: dezelfde kuren.

Aan het moederbord was verder weinig te zien, optisch lijkt alles in orde.
Maar dat is dan waarschijnlijk toch de boosdoener?

Kan ik hier nog iets aan testen op een andere manier?

Johan

Toch die soldeerpunten nalopen, indien je een 15 watt soldeerboutje hebt, kun je ze ook nog daarmee nalopen, en dan vooral de spnningsregelaars, dat zijn kleine zwarte vierkante transsistorachtige gevalletjes, met 3 pootjes, waarvan er vaak maar 2 zijn gesoldeerd.

Je kunt er ook spuitbusjes in de betere electronicawinkel voor krijgen, maar om er nu nog geld aan dat bord te spenderen.

Toch die soldeerpunten nalopen, indien je een 15 watt soldeerboutje hebt, kun je ze ook nog daarmee nalopen, en dan vooral de spnningsregelaars, dat zijn kleine zwarte vierkante transsistorachtige gevalletjes, met 3 pootjes, waarvan er vaak maar 2 zijn gesoldeerd.

Je kunt er ook spuitbusjes in de betere electronicawinkel voor krijgen, maar om er nu nog geld aan dat bord te spenderen.

Bedankt Lange Pier voor je antwoord. Bedoel je met spuitbusjes contactspray? want dat heb ik nog staan.

Verder zal ik het bordje er eens uit halen als ik wat meer tijd heb, en eens lekker stoken met mijn soldeerboutje. Wil het ding toch graag aan de gang krijgen voor mijn collega, dan kan zijn kleine weer spelletjes doen.... enne.... ben van het vasthoudende (lees: eigenwijze type) ;-)))

Groetjes,

Johan

Nog behoorlijk wat zitten prutsen. Maar het lijkt slechter geworden. Computer start nu steeds opnieuw op, van de ene op de andere seconde. Vaak haalt hij de opstartprocedure niet eens. Ook veilige modus helpt niet. Window logboeken geven geen fouten aan.

Inmiddels XP vervangen door ME, maakt niet veel uit: hij lijkt er iets minder vaak uit te knallen.

Ik twijfel of het aan het moederbord of aan de processor ligt. De fan draait gewoon en temperatuur is volgens bios goed.

Is er ergens software te downloaden waarmee ik moederbord en/of processor kan downloaden?

Johan

Een memtest al gedaan? of andere reepjes erin gedaan?

Overigens bedoelde ik geen contactspray, maar spray voor het ondekken van printbaanbreuken, ook geschikt voor soldeerpunten, een soort bevriesspray.

Nog behoorlijk wat zitten prutsen. Maar het lijkt slechter geworden. Computer start nu steeds opnieuw op, van de ene op de andere seconde. Vaak haalt hij de opstartprocedure niet eens. Ook veilige modus helpt niet. Window logboeken geven geen fouten aan.

Inmiddels XP vervangen door ME, maakt niet veel uit: hij lijkt er iets minder vaak uit te knallen.

Ik twijfel of het aan het moederbord of aan de processor ligt. De fan draait gewoon en temperatuur is volgens bios goed.

Is er ergens software te downloaden waarmee ik moederbord en/of processor kan downloaden?

Johan

........ik moederbord en/of computer kan TESTEN. (ik was zelf ook opnieuw opgestart, denk ik ;-)))

vwb geheugen, zal ik proberen, maar was een van mijn eerste gedachten, dus al eens vervangen (van 2x128 naar 256 en 64). heb nog wat andere kleinere reepjes liggen, kan dat nog eens proberen (3x64).....

Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan