Pc start niet door en geen beeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

njgv

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
221
pc: pentium 3, 550 mhz
Win 98

Probleem: Als de pc wordt aangezet, start hij op, (1 beep), vindt de cd rom stations, maar start vervolgens niet door (harde schijf lampje dooft).
Tevens geen beeld.
Na een aantal malen resetten, start zowel de pc als het beeldscherm wel op.
Detail: de aan/uit schakelaar reageert in dit stadium niet, alleen de resetknop.
Als de pc draait, kan ik veelal probleemloos opnieuw opstarten en doen er zich geen problemen en/of foutmeldingen voor.
Het probleem doet zich voornamelijk voor als de pc enkele uren uitgeschakeld is geweest.
(koude start).
Bij het aanzetten werkt de aan/uit knop goed.
Om dit probleem te voorkomen laat ik de pc nu continue aanstaan.
Iemand suggesties?
Niek.
 
Hoi :)

Zit de voeding van het beeldscherm ook gekoppeld aan de voeding van de pc of apart in een stopcontact?

ED
 
re

De voeding van het beeldscherm is aan gesloten op een apart stopcontact.
 
Er zou een probleem met de voeding kunnen zijn. Die niet snel genoeg op spanning komt
Maar mogelijk ook met de cmos batterij, wanneer die opraakt krijg je ook wel eens opstart problemen.
Een symptoom daarvan is dat de pc de tijd vergeet, wanneer deze een tijdje uit heeft gestaan.
Maakt de harde schijf nog andere geluiden (tikken)?
Uitzetten met de aan en uitknop werkt ook niet wanneer je deze 4sec ingedrukt houdt?

mvg leo
 
De pc start aanvankelijk gewoon op, doch ik hoor de harde schijf niet draaien/tikken. Het lampje hiervan dooft ook na korte tijd. Mbt het langer ingedrukt houden van de aan/uitknop, dit heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb ook al gedacht aan de Cmos batterij, maar ik heb de melding van het leegraken hiervan nog niet waargenomen bij de opstart.
Kan dus gesteld worden dat indien de batterij leeg is, de pc niet meer doorstart?

Het zou kunnen hoor, want de machine is al zo'n 8 jaar oud.

Het lijkt wel of de pc in slaap valt:D
Niek
 
Had exact dezelfde snelle diagnose als leofact.

Haal het batterijtje er gewoon eens uit en start dan eens op en kijk wat ie doet.

Ondertussen even met de tong "proeven" of ie leeg is :p

Sowieso vervangen is het beste natuurlijk..:)

Dan is dat ondervangen en gaat het dan nog niet goed dan zou het eventueel een niet meer goed functionerende voeding kunnen zijn.

Succes , ED
 
Dus de pc zou ook moeten kunnen opstarten zonder batterij?
Hebben die batterijen nog een bepaalde vaste waarde, of is dit per machine verschillend?
Ik heb nog zo'n varta batterij liggen van 3 V. Anders kijk ik wel even op de orginele batterij.
Ik denk dat vervangen inderdaad de beste optie is. Is het probleem niet opgelost dan zou de voeding de veroorzaker moeten zijn.
Ik ga dat batterijtje vervangen. Is het probleem niet opgelost, kom ik weer op de draad.
Alvast bedankt voor de snelle reakties.
mvr gr. Niek
 
Het zijn meestal dezelfde batterijen, inderdaad 3v
Type staat er wel op of in het boekje.
We wachten even af
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer!
Het heeft even geduurd, maar ik heb de batterij vervangen.
Heel vreemd is dat de pc nu bij het starten 3 piepjes geeft, waarvan de laatste hoog /laag,
De pc start niet op.
Alleen als ik enkele malen de stroom eraf haal en weer erop zet start hij wel op.
Ik heb de grafische kaart en de geheugen modules gecontroleerd en alles zat goed.
Als de pc draait loop hij perfect. Opnieuw opstarten gaat ook probleemloos!

Heeft iemand een idee?

(En wat zijn bij benadering de stroomverbruikskosten als de pc continue aanblijft, want dat is nu het geval?)
Pent III 550 Mhz
 
Stroomkosten hangt af van de energie-instellingen...en het scherm verbruikt ook veel meer als deze gewoon aan is. Kan allemaal tussen de 100 en 200 watt zitten..met name bij oudere apparatuur.

Kun je ook eens in de pc alle stekkers m.b.t. de voeding er af halen en weer goed er op doen..... misschien maakt er 1 wat slecht kontakt of zo.

Verder zou het dus nog steeds de voeding op zich kunnen zijn die in het begin (koud) niet voldoende stroom levert om op te starten.

ED
 
Ed,
Ik heb ook het idee dat de voeding in 1e aanleg te weinig spanning afgeeft, maar wat ik zo vreemd vind dat de pc wel gewoon te herstarten is. Zou de voeding dan die stroom enige tijd vasthouden oid? En de piepjes zijn gekomen nadat ik de batterij had vervangen. Wat opvalt is een van de beepjes met een hoog/laag geluid, Wat dat inhoudt kan ik op geen enkele "bios beep site" terug vinden.
Ik heb in ieder geval een andere voeding stand by liggen, want ik wil van dit probleem af.
De grafische kaart kan het in ieder geval niet zijn want dan zou ik helemaal geen beeld krijgen. Als de pc eenmaal draait, loop deze nagenoeg perfect. Geen foutmelding.
Wel blijft soms wel eens een programma hangen. Is dit mogelijk ook een indicatie voor de voeding? (Bijv internetpag die niet meer af te sluiten zijn enz)
Ik hoor het wel
Niek
 
P3 start ook niet door

Hallo
Sorry voor mijn late inmenging.Ik was wel benieuwd naar de oplossing omdat mijn vrouw haar PC exact de zelfde problemen had. Alles heb ik bijna vernieuwd op het moederbord en de processor na een het batterijtje. Ik ben er van uitgegaan dat of het moederbord,ook een P3 bord of de CPU De boosdoeners waren en die had ik niet meer liggen.

Groet henk
 
Henk,
De processor van de pc liet bij de opstartgegevens zien dat hij ipv 550 Mhz slechts 250 Mhz draaide. Ik heb het idee dat mij processor aan het overlijden was, of het moederbord aan het opbranden was.
Dit verklaart achteraf ook de piepjes.
Verder net zo als jij alles nagelopen en vervangen, maar dit mocht helaas niet meer baten.
Ik heb de pc afgekoppeld en de hd's overgehangen naar een reserven pc, teneinde mijn bestanden veilig te stellen. Ik bewaar de pc wel, mogelijk kom ik hier en daar nog wat tegen wat ik kan gebruiken. Tís toch een sport om die oude jongens weer operationeel te krijgen.
Greetz,
Niek
 
Hoi Niek,

Zo denk ik er ook over. Hij staat onder het buro voor onderdelen en misschien loop ik nog eens tegen een moederbord aan. Nog bedankt voor het meedenken

Groet Henk :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan