PC start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tha Devil

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
1 sep 2002
Berichten
16.493
Besturingssysteem
macOS Sonoma
Beste HM-ers,

Een kennis van ons heeft problemen met zijn computer, het ding wil niet meer opstarten.

Bij het inschakelen van de computer doorstaat hij de memory check en de apparaat controle. Vervolgens komt normaal het Windows XP scherm dat aan het laden is, niet dus.
Er komt een scherm waarbij ik de volgende opties van kiezen:
- Opstarten in Veilige Modus
- Opstarten in Veilige Modus met netwerkmogelijkheden
- Opstarten in de laatst werkende configuratie
- Windows Normaal opstarten

Wat ik ook kies, hij gaat even verder en blijft dat haken met linksboven een knipperende _

Nu dacht ik, sja dat ligt aan de harde schijf dus ik die harde schijf mee naar huis. Hier in de computer gezet, kon hem gewoon bereiken. Even een backup van de documenten gemaakt en vervolgens overgegaan op de Windows installatie. De schijf geformateerd en de setup ging mooi bezig. Nadat de setup klaar was en je restart om de setup in windows omgeving voort te zetten ging hij dus niet verder en kreeg ik een Blue Screen Of Death... Ha dacht ik, harde schijf kapot...

Gelukkig had ik hier nog een soortgelijke schijf liggen dus die geformateerd, Windows geinstalleerd, Office en Anti-virus programma erop. Hier getest of hij wilde booten, ging prima.

Dus ik vol goede moed naar de kennis met de gedachte; simpel klusje harde schijf erin, opstarten, even wat wijzigingen aanbrengen en wat stuurprogramma's installeren en klaar. Niet dus, krijg meteen weer hetzelfde euvel. Opstarten in veilige modus enz...

Harde schijf kabel in de andere poort gedrukt, geen resultaat.
Jumper gewijzigd, geen resultaat.
CD-drives eruitgehaald, geen resultaat.

Mijn gevoel zegt dat het iets met het moederbord is, maar dit zou toch raar zijn aangezien hij wel de memory test e.d doet?

Weet iemand wat voor dingen ik nog meer kan proberen, het probleem ligt dus niet bij de harde schijf...

Specs pc:
Intel P3 550 Mhz
256MB Geheugen
 
zo ver ik weet kan je xp niet zo maar over zeten op een andere pc wat met win98 wel kon.
 
Wat bedoel je daarmee? Ik heb op de harde schijf die ik hier had liggen een schone XP installatie gedaan, deze vervolgens in de betreffende computer geprobeerd op te starten.
 
Wat je nu gedaan hebt, kan inderdaad niet meer met Xp. Je moet de schone installatie op de pc doen, waar de hardeschijf in hoort. Dit omdat je met totaal andere hardware zit.
 
Pff lekker, ben ik daar een avond mee bezig geweest...

Goed ga ik dat proberen...
 
Je kan idd windows XP niet op een computer installeren & dan de harde schijf in een andere computer hangen & daarna de hardware laten detecteren zoals win98 dat kon..
Omdat windows XP al tijdens het opstarten drivers inlaad voor het systeem kan hij niet op een ander systeem worden opgestart.(dan geeft ie meestal een blauw scherm dat je hardware gewijzigd is & dat je windows opnieuw moet installeren.)
Je kan het beste op de desbetreffende pc de windows installatie uitvoeren zodat ie alles gelijk op dat systeem basseerd & instelt.
als dat niet lukt dan zou ik adviseren het geheugen te testen met memtest86 of evt als dat niet lukt MoBo na te laten kijken of er hier nix aan mankeert.
 
Oke, probleem opgelost.

Het lag inderdaad nu aan de installatie, doordat ik die op mijn pc had uitgevoerd deed hij het niet. Dus de HDD daar geformateerd en XP opnieuw geinstalleerd en hij deed het..

Bedankt voor de eye-opener :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan