PC start niet meer op, BIOS scherm blijft staan

Status
Niet open voor verdere reacties.

B1enB2

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Ik heb een Dell Inspiron 530 uit 2007. Sinds vandaag start-ie niet meer, het zwarte scherm met grote blauwe DELL logo en vermelding van BIOS Revision 1.0.3 blijft op mijn beeldscherm staan. Ook F2 en F12 werken niet. Hoe krijg ik de PC weer opgestart?

Dat kan door verschillende dingen veroorzaakt worden.
Probeer het eens op netstroom met de batterij helemaal eruit. Als ie dan wel start is de batterij kapot.
Als het dat niet is dan vrees ik dat het wel eens het moederbord kan zijn en dat is niet zo maar te repareren en als dat al kan is de reparatie bijna zo duur als een nieuwe laptop.
Ik begrijp dat u ook niet in de BIOS kunt komen met f2, want anders zou u kunnen zien of de HD nog herkend wordt, maar als de HD kapot is zou er toch wel een boodschap komen dat ie geen HD kan vinden.
Goed,probeer eerst die batterij maar eens.

Bedankt voor je antwoord! Je bedoelt de batterij van het moederbord? ps het is geen laptop maar een desktop

Ik heb de batterij verwijderd, opnieuw gestart en krijg nu een volgend scherm :-) Wel met de volgende (fout)melding:
Diskette drive 0 seek failure
CMOS checksum error - Defaults loaded
Press F1 to continue, F2 to enter SETUP

Oh, ik dacht dat het een laptop betrof, sorry. Schrap dan dat verhaal over de batterij maar.
Maar nu je de moederbord batterij er uit gehaald hebt (wat geen kwaad kan) druk dan nu eens op F2 om te zien of je nu de bios in kan.
Als dat ook niet lukt vrees ik dat het moederbord kapot is.

AH, dat is mooi. Kijk nu eens in de bios of de harde schijf herkend wordt (dat je hem dus kunt zien in de bios).

SATA-0 [ST3320620AS]
SATA-1 [TSSTcorp DVD+/-RW TS]

Is dat goed of slecht nieuws ?!

Dat is goed. De HD wordt door de bios herkend (ST33 op sata-0 is de HD).
Probeer nu eens vanuit de bios de pc te starten.
maar eerst de datum en tijd goed zetten (die zijn gereset door het verwijderen van de batterij) en daarna keizen voor de optie "save changes' en starten).

Sommige Dell computers hebben een diagnose system (PSA)
Hier staat hoe dat werkt: http://support.dell.com/support/top...t/kcs/document?docid=DSN_300428&isLegacy=true

Bij het starten van de PC moet je op de F12 knop drukken (of bij sommige PC's is dat de 0-toets).
Om dat te laten werken moet je direct na het starten van de PC herhaaldelijk op de F12-toets (of 0-toets) drukken.

Zet overigens de batterij maar eerst weer terug (wel de stroomkabel helemaal uit de PC trekken voordat je die batterij in het moederbord terugzet).

Kan je instellen dat je het scherm niet zie? Dus niet het Dell logo maar alle opstartinfo. Start eventjes op met een Live CD van Ubuntu of Hiren's Boot CD en kijk of de harde schijf leeg is. Zet trouwens ook alle instellingen goed (kijk naar de videokaart deze kan op PCI staan terwijl dit PCI-e moet zijn enzovoort)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan