PC start niet meer op (denk ik)

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmiej93

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2009
Hallo, mijn PC start sinds vandaag helemaal niet meer op. Ik hoor de Fans, HDD en de CD drive aan springen, maar er komt niet de kenmerkende piep.
Ook gaat het scherm vanuit standbystand niet meer aan.
Ik heb ondertussen al veel geprobeerd waaronder:
- Ram strips loshalen (werd veel positiefs over gezegd, helpt natuurlijk niks)
- Gekeken of de videokaart niet los zit
- Nieuw geinstalleerde fan losgehaald
- CPU bestudeerd

(even tussendoor, toen ik mijn CPU bestudeerde zag ik dit:
Code:
http://img52.imageshack.us/i/foto0036lh.jpg/
Ik weet niet zeker of dit nu de koelpasta is (net ergens iets over gelezen) of dat er iets ernstig mis met de processor is. Weet iemand dit??)

Helaas heeft niets gewerkt en zit ik daarom dit nu op mijn laptop te typen.
Als iemand suggesties heeft zou ik ze graag horen.

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
en het scherm blijft helemaal zwart, dus ook geen scherm van je moederbord/bios?

aan het probleem te zien zal het liggen aan je moederbord, cpu of ram. aangezien je je ram al gecheckt hebt en je net een nieuw fan geïnstalleerd hebt ben ik bang dat er iets met je cpu gebeurd is.

kan je proberen die foto nog te uploaden?

(p.s. als het een foto was van een soort blauw/grijs klei achtig spulletjes in je cpu socket, dat is koelpasta ja)

- edit: ja dat is volgens mij gewoon koelpasta probeer de cpu zelf er eens uit te halen en kijk of hij er nog goed uitziet van de onderkant, doe wel voorzichtig -

Laatst bewerkt:
Ja dat was ik idd vergeten te vertellen, het scherm springt niet eens meer aan vanuit standby modus.
Ik heb de link naar de foto inmiddels toegevoegd als code. Helpt dit?

Tim

Dat is idd koelpasta. Maareh waar is het koelblok met fan? Als die er niet op zit/zat dan heb je kans dat je cpu is overleden door te veel hitte.

Haha :P
Rustig maar, dat het ik er even afgehaald om de foto te maken.
Er zit een 130mm fan (denk ik) op een flinke lading ribben, dus dat zal het probleem niet zijn hoop ik.

weet je zeker dat je bij het installeren van de nieuw fan niet een keertje je pc hebt opgestart zonder fan erop o.i.d.? en dat de cpu er wel goed opzat?

kan je misschien ook een foto maken van de binnenkant van je cpu? dus je hele cpu er even uithalen?

Dat zou kunnen maar lijkt me eerlijk gezegd niet.
De nieuwe fan zit aan de voorkant van mn case, voor betere doorstroming vd lucht.
Ik heb uit voorzorg al 3x gecontroleerd of de luchtstroom van de fan voor wel klopte met die achter, maar naar mijn mening klopte deze.
Met de cpu fan heb ik nog nooit wat gedaan.

Ah, oké. Ik dacht dat omdat je zelf niet weet hoe koelpasta eruit ziet. Maar dat koelblok heeft er niet erg lang opgezeten?
Want als ik zo kijk zit er niet te veel op.

Hoe bedoel je er niet lang op gezeten?? Ik heb net voor het eerst in deze pc het koelblok weggehaald, dus k snap niet helemaal wat je bedoeld. Wel zag ik zojuist nog dat er aan het contactoppervlak vd ribben nog wat pasta zat.

Oké, dan is het goed. Ik vond het alleen (op je CPU)wat weinig, vandaar. Je zal nu wel je koelblok en CPU schoon moeten maken en er wat nieuwe koelpasta op moeten doen. Als je hem er nu weer opzet is de pasta niet goed verdeelt namelijk. (Je kunt zo wel even draaien maar ga er geen games mee doen en doe het alsnog zo gauw mogelijk.)

Aha, dat is minder. Ik zou zo niet weten waar ik aan dat spul moet komen, maar ja, dat is van latere zorg.
Nog enig idee waarom mijn PC niet opstart??

Koelpasta heeft elke lokale pc-boer wel liggen, dat zal niet zo'n probleem en niet kostbaar zijn.
Alle fans en koelribben zijn vrij van stof en alles(kaarten, geheugen, kabels.) zit goed vast ?
En je hebt er verder niks bijzonders mee gedaan? Ik bedoel het was zomaar van het ene op het andere moment dat hij niks meer deed?

Ik heb idd alle ribben even schoongeblazen. Voor de rest lopen alle fans goed en zijn ze zo goed als mogelijk stofvrij. Qua kabels zou alles goed vast moeten zitten, hier heb ik ook even snel naar gekeken. De enige kabels die los hangen zijn die van de extra fan, die ik even los heb gemaakt, en die van het HDD active lampje voor op de case en het power lampje voor op de case. Er is ook nog een ander kabeltje, super kort, maar daar zie ik geen bestemming voor.
Ik zal zometeen ff de foto's uploaden.

Foto1:
Het Blauw-Zwarte kabeltje bij de videokaart waar ik geen bestemming voor kan vinden.
Code:
http://img535.imageshack.us/img535/447/foto0037g.jpg

Foto2:
Een overzicht van waar de Zwart-Witte (vak2) kabel vandaankomt en hoe deze in verband staat met de Zwart-Blauwe (vak1) kabel
Code:
http://img5.imageshack.us/img5/5330/foto0038u.jpg

Foto3:
De losse aansluiting van de zelfgeinstalleerde case fan (met een overload aan stof zie ik nu). Deze fan komt uit een erg oude PC.
Code:
http://img574.imageshack.us/img574/7534/foto0039v.jpg

Foto4:
De nog bevestigde Power Switch kabel en een andere onbekende kabel in vak 3. En de losgemaakte HDD LED kabel en de losgemaakte Power LED kabel in vak 4.
Code:
http://img574.imageshack.us/img574/7534/foto0039v.jpg

Sorry voor de onhandigheid met de plaatjes maar ze zijn allemaal tweeduizendzoveel bij 1920 pixels. Een beetje veel om zo op dit forum te zetten neem ik aan.

Laatst bewerkt:
Het bekende eerste biospiepje kwam ook niet lees ik. Dan denk ik aan je voeding of je moederbord. De voeding zou je kunnen testen als je nog een voeding hebt liggen of ergens kunt lenen.
Je kunt gewoon de link hier neer zetten zonder de 'çode tag' te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Uhm. Ik heb er nog wel een liggen maar die moet ik dan eerst uitbouwen en daarna weer inbouwen (toch?). Ook weet ik niet of deze krachtig genoeg is om mijn pc op te starten. Niet dat daar zo heel veel voor nodig zal zijn maar toch.

Inbouwen is niet direct nodig, als de kabels lang genoeg zijn kun je hem er ook even los bijleggen. Ik bedoel het is maar om te testen. Doet je pc het met die voeding wel dan zou je hem voorlopig kunnen inbouwen.

Ok dat zal ik dan dinsdag even proberen. Ik ga nu nog even de laatste uurtjes van mijn weekend nuttig benutten, aangezien ik maandag weer moet werken. (niet dat dit niet nuttig was, maar het ziet er voorlopig uitzichtloos uit :()
Toch voorlopig al bedankt voor je hulp.

Tim

*Edit*
Helaas heb ik deze hele week geen tijd gehad om ook maar naar mijn PC te kijken, laat staan er wat aan te doen. Waarschijnlijk word volgende week ook weer geen succes. Als ik weer iets nieuws te melden heb plaats ik wel een nieuw bericht ipv deze aan te passen. Hierdoor hoeven jullie alleen maar op jullie mail te letten ipv op deze site.
Ook wil ik iedereen nog even een fijne kerst (voor wat er nog van over is) en een gelukkig 2011 wensen!

Tim

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan