PC start niet meer op, kom er zelf niet meer uit!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yell@
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Yell@

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Hoi,

Ik had van de week een paar keer vastloper in Windows XP. Het beeld "bevroor" dan en kon niks anders doen dan opstarten. Omdat ik dacht dat dit kwam door overhitting van de processor heb ik de processor stofvrij gemaakt. Hierna weer de PC proberen op te starten maar geen Bios / piepje.

Heb andere voeding geprobeerd => geen resultaat
Heb zonder videokaart proberen op te starten => geen resultaat geen piepjes
Batterij eruit gehaald en andere geprobeerd => geen resultaat

Ik denk dat mijn processor de geest heeft gegeven of heeft iemand nog een suggestie.

mvg

Jelle

Hoi,
ik zou zeker eens het geheugen testen. (als de processor overhit raakt gaat alles meteen op zwart)
Succes.

@MerlijnD
:o je hebt gelijk
@TS
Haal 1 voor 1 je geheugen eruit (als je er meerdere hebt) Dus 1 eruit en proberen te starten, bij geen verandering ander latje eruit en het ene er weer in enz.
Probeer ook eens van geheugenslot te wisselen.

Laatst bewerkt:
Ik heb beide geheugen slots eruit gehaald, als ik dan opstart geeft hij het zelfde resultaat als met het geheugen erin.

Je hebt ze toch niet samen tegelijkertijd eruitgehaald? Ik bedoelde eerst de ene,dan opnieuw opstarten en dan pas de andere en die ene weer terugzetten.

Heb geheugen eruit gehaald en 1 voor 1 geplaatst. Op een gegeven moment kon ik de PC weer opstarten. De PC weer dichtgemaakt en wilde toen weer opstarten, weer helemaal niks ook geen piepjes.....

Heb nu ook ander geheugen geprobeerd maar krijg de PC niet meer aan de praat, terwijl ik eenmaal gewoon heb opgestart.

Ik ben dus weer terug bij af en snap er niks meer van. Als ik nu 1 latje geheugen gebruik of beide of helemaal niks erin de PC doet altijd hetzelfde: Fans gaan draaien, harde schijf ratelt een beetje maar er komt vervolgens geen piep en systeem blijft hangen.

Hoi,
geef ff wat meer info over je pc (merk/type,hoe oud enz)
Kijk eens in 't Bios (F2,Delete?) of daar alle instellingen nog goed staan,is b.v je tijd/datum veranderd naar b.v. 2003 o.i.d. dan is je CMOS-batterij leeg,dat kan n.l. ook het probleem zijn.
Succes.

Wellicht gewoonweg het mobo overleden.Onderstaand zou je kunnen proberen.

Werkwijze als wel de voeding, ventilatoren en de devices nog werken.

Bouw alles uit, leg het moederbord op een houten plank, met alleen de cpu
erin, hang er nu de luidspreker er aan, reset met de jumper clrcmos, de bios,
of haal het batterijtje er een tiental minuten uit.

Zoek de 2 powerswitchpinnen, waar dus eerst de powerswitch aan zat, even
onthouden dus, of in de manual van het moederbord kijken, dus ook de
videokaart, en de geheugenlatjes er/uit/af halen.

Sluit de voeding aan, en kortsluit even die 2 powerswitch pinnen, nu moet je
biosbeeps krijgen, er zit immers geen videokaart, en geheugen in, geen
signaal, voor 99% je moederbord overleden, mocht er ook nog een FSB switch of
jumpers op zitten, deze op 100mHz zetten, en nogmaals proberen.

Wel bios beeps, 1 reepje geheugen plaatsen, en nogmaals proberen, eventueel omwisselen, weer
biosbeeps, de videokaart plaatsen, en monitor aansluiten, geen beeps, wel
beeld, wel beeps, videokaart niet goed.

Bedankt voor de tip. Ik heb mijn PC helemaal uitelkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna de boel weer inelkaar gezet en de PC wilde weer opstarten. Mijn vermoeden is ook dat de bouten waarmee mijn koeler op de processor zit te ver erin waren gedraaid waardoor er contact werd gemaakt met de behuizing (kortsluiting) Ik merkte namelijk bij het aanraken van de kast dat er spanning op stond. De PC werkt echter nog niet helemaal goed want als ik de computer afsluit of opnieuw probeer op te starten gaat dit niet. Hij blijft dan weer hangen en er gebeurd niks. Ik kan dit verhelpen door de batterij 10 seconden te verwijderen en de stekker eruit te halen. Daarna start de PC weer normaal op, krijg melding CMOS bad checksum en kan de PC weer eenmaal gebruiken.

Nieuwe batterij moederbord plaatsen verhelpt dit probleem?

dank voor alle hulp tot nu toe

De melding CMOS bad checksum lijkt op een bios probleem. Ik zou deze even terugzetten naar fabrieksinstellingen en kijken of de melding dan weg is.

Heb RTC RAM CMOS gereset mbv jumper op moederbord. De problemen zijn niet opgelost, ik kan de computer 1x opstarten. Als ik na uitzetten weer opnieuw wil opstarten moet ik de batterij verwijderen en terugplaatsen......:rolleyes:

Als je batterij verrückt speelt heeft resetten geen zin,dus probeer eerst een andere/nieuwe batterij.
Hier kun je lezen (Engels) wat je fout inhoudt en wat je er evt. aan kunt doen.
Succes.

Batterij vervangen, zelfde problemen.

Er mag een slotje op dit topic, ik start een nieuwe topic in de Hardware/Bios forum.

bedankt nogmaals

Slotje is niet nodig, daarbij heb ik de andere wel gesloten, gezien je nog steeds hetzelfde probleem hebt.

PS ik wil eventueel de titel van deze topic voor je aanpassen, naar de titel van je net geopende topic.

[@crash , kunt u de titel aanpassen?]

Als ik na het eenmalige opstarten in Windows XP kom en ik selecteer systeem opnieuw opstarten sluit Xp netjes af maar daarna gaat mijn power knop van de PC knipperen en wordt er niet opnieuw opgestart???? Dit gebeurt ook als ik standby modus kies....

Iemand?

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost, zelfde type moederbord gekocht (2ehands) en vervangen, PC werkt weer goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan