PC start niet meer op na installatie videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cazanex

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2013
Vandaag heb ik de Geforce GT640 2 GB gehaald. Toen ik hem in mijn moederbord installeerde (Gigabyte 78LMT-USB3), ging alles prima. Driver geinstalleerd en andere software van de bijgeleverde CD geïnstalleerd, en de kaart draaide prima. Voor 15 minuten. Ik speelde wat minecraft en plots viel de hele PC uit. Ik kon hem pas nadat ik de videokaart eruit haalde weer opstarten.

Nou is mijn vraag ; Heb ik zelf wat fout gedaan? Of ligt het aan de kaart zelf?

Even mijn specs op een rijtje :

Moederbord : Gigabyte 78LMT-USB3
Processor : FX-4100 Quad Core processor
RAM : 8,0
Voeding: Coolermaster B500 (500W dus)

Ik kan alleen bedenken:

slechte grafische kaart
indien de kaart om extra voeding vraagt, deze niet aangesloten
kaart wordt te heet door slechte airflow in de kast
voeding te klein, kan de stroom niet leveren.

De eerste drie kan je uitzoeken door de beeldscherm beveiliging uit te zetten en de computer onbelast te laten draaien.

De eigen voeding zal geen issue zijn, want de 640 heeft geen eigen voeding nodig. Die ontvangt 'ie via het moederbord.
Het feit dat de kaart 15 minuten heeft gewerkt is interessant.
Het moederbord heeft 'onboard' video. Heb je die in het bios uitgeschakeld alvorens op te starten met de nieuwe kaart erin?

Ik kan alleen bedenken:

slechte grafische kaart
indien de kaart om extra voeding vraagt, deze niet aangesloten
kaart wordt te heet door slechte airflow in de kast
voeding te klein, kan de stroom niet leveren.

De eerste drie kan je uitzoeken door de beeldscherm beveiliging uit te zetten en de computer onbelast te laten draaien.

Hoe schakel je dat dan uit als ik vragen mag?

De eigen voeding zal geen issue zijn, want de 640 heeft geen eigen voeding nodig. Die ontvangt 'ie via het moederbord.
Het feit dat de kaart 15 minuten heeft gewerkt is interessant.
Het moederbord heeft 'onboard' video. Heb je die in het bios uitgeschakeld alvorens op te starten met de nieuwe kaart erin?

Nog niet gedaan, zal het eens proberen.

Hoe is de airflow in die kast?

Hoe bedoel je?

Laatst bewerkt:
Daar LP niet meer online is : hij bedoelt daarmee :

of de lucht die via de pc inlaatopeningen wordt binnengezogen, op de meest optimale manier door je machine gaat en via de achterzijde (en mogelijk andere openingen) de machine weer kan verlaten. Oorzaken zouden kunnen zijn :

- modificaties aan het systeem waarbij kabels en andere dingen her en der rondhangen waardoor de warme lucht (veroorzaakt door de processor en / of de videokaart) niet snel genoeg afgevoerd kan worden waardoor het hele systeem te heet wordt en de machine vastloopt.
- (te) veel stofophoping in de koeler(s) van de processor / voeding / videokaart waardoor de machine te heet wordt met voornoemd gevolg
- een pci-e kaart of ander stukje hardware dat direct naast de videokaart zit, waardoor de warmte niet snel genoeg kan worden afgevoerd en de nieuwe videokaart te heet wordt en daardoor de machine vastloopt.

Met een progje als bijvoorbeeld de pc wizzard 2012 kun je de temperaturen van diverse hardware aflezen. Download en gebruik het eens.

Overigens : Welkom bij de Helpmij!

Laatst bewerkt:
Ben gister juist nog met de stofzuiger door de kast heengegaan, voor het plaatsen van de videokaart. En wat betreft de modificaties, heb helemaal niks speciaals in de kast gezet dus dat lijkt me ook niet het geval.
De temperaturen heb ik met Speccy even afgelezen en Processor zit op 6 graden, Moederbord op 33 en harde schijf op 35.

De PC zelf is overigens pas 3 maanden oud. Dus slijtage van eventuele hardware lijkt me niet het geval.

Laatst bewerkt door een moderator:
Processor op 6 ? Dat lijkt mij ietwat onwaarschijnlijk. Een huiskamertemperatuur is zo'n beetje 20 graden of zo en als de processor 6 graden zou zijn, dan heb je bijna koelkastwaardes in je machine.................? Ik zou iig mijn bakboter, bier en vleeswaren met een gerust hart nabij de processor in jouw machine willen bewaren.
16 graden is waarschijnlijker, maar nog steeds vrij koel.

Laatst bewerkt:
hahaha, maar wat zou nou het probleem kunnen zijn? Kan ik het best gewoon terug gaan naar de winkel waar ik hem heb gekocht?

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de airflow en de onbboardkaart niet de oorzaken zijn én je weet zeker dat je de oude kaart op de juiste wijze hebt gedeïnstalleerd alvorens de nieuwe te installeren, dan lijkt mij dat wel een strak plan.

Ik denk niet dat de onboard kaart de boosdiener was. Meestal wordt toch de interne kaart uitgezet door de Bios. En de nieuwe kaart heeft wel een tijdje gewerkt.

In de huidige uefi biossen dien je eerst aan de hdmi/vga op te starten indien er een vga onbord is en daar in te stellen wat je wilt gebruiken, erna kun je pas gebruik maken van de insteekkaart, nu al een paar keer meegemaakt dat geen auto-sense is.

In de huidige uefi biossen dien je eerst aan de hdmi/vga op te starten indien er een vga onbord is en daar in te stellen wat je wilt gebruiken, erna kun je pas gebruik maken van de insteekkaart, nu al een paar keer meegemaakt dat geen auto-sense is.

Dus, wat zou ik nu moeten doen? :P

Ik denk niet dat de onboard kaart de boosdiener was. Meestal wordt toch de interne kaart uitgezet door de Bios. En de nieuwe kaart heeft wel een tijdje gewerkt.

Daarom vind ik het ook raar, hij heeft het wel gedaan. Dus daarom denk ik meer dat de kaart zelf gewoon kapot is.

Ben vandaag teruggegaan naar de winkel. En men zei inderdaad dat het aan de videokaart zelf lag. Iedereen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan