PC start niet meer op na instellen van FreeNAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

mater47

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Hallo,

Ik weet niet in welke categorie ik het moet zetten, maar aangezien het hier om het FreeNAS systeem gaat...

Ik zou graag van m'n pc (die ik niet meer gebruik) een NAS systeem maken. Het installeren en instellen van FreeNAS lukt perfect, maar als ik een tweede harde schijf wil instellen voor storage, en daarna een reboot doe van de PC, start deze niet meer op. Hij blijft steken na het controleren van het geheugen en het nazien van de geinstalleerde schijven. Ik kan zelfs niet de BIOS niet raadplegen. Ik krijg hem enkel weer opgestart als ik de schijf die gebruikt wordt voor storage terug afkoppel.

Heb dit reeds met enkele harde schijven geprobeerd, steeds met hetzelfde resultaat. Ik dacht eerst aan een defecte harde schijf, maar aangezien het met meerdere schijven is, en de schijven zonder problemen werken op een andere computer, denk ik eerder dat het aan het NAS systeem zal liggen, of de manier waarop de schijf is ingesteld. Ik heb trouwens beide manieren geprobeerd, UFS en ZFS, ook steeds met hetzelfde resultaat.

Ik heb nog geen gelijkaardig probleem op het net gevonden, wel heb ik ergens gelezen dat het misschien aan de opstartvolgorde kan liggen. Maar aangezien ik niet in de BIOS geraak om deze te wijzigen...

De gegevens van de PC:
Pentium 4, 3,0 Ghz met 1Gb geheugen (mss te weinig geheugen? heb gelezen hoe meer hoe beter, max. is 2 gb)
Harde schijf 80Gb (voor het FreeNAS systeem)

Te gebruiken schijf voor storage: WD WD3200AAJS-22B4A0 Caviar SE van 320Gb
Andere geprobeerde schijven: Seagate van 250Gb en Seagate van 180Gb

Alvast bedankt voor de feedback.

Moet je nu niet opnieuw FREENAS configureren? Heb je nog een grafische kaart en toetsenbord aan de eraan hangen? In ieder geval kan je niet je systeem uitzetten, met de hardware knoeien, en dan verwachten dat het systeem dat gewoon accepteerd. Desnoods wis je de partities van je 80GB schijf en je installeert FreeNAS opnieuw.

Je weet wel dat zo een pc te veel energie verbruikt voor dit soort doeleinden? Maar een electrisch kachel is soms ook nuttig.

Als hij deze NAS gewoon uitzet en alleen gebruikt als dat nodig is... moet het geen probleem zijn.
Wel vreemd dat je niet meer in het bios komt... is er soms iets met master slave mis.....
Afgezien dat je FreeNAS moet herconfiggen.... in het bios moet je altijd kunnen komen...

@andre: Je kan alleen in de BIOS komen mits je nog een grafische kaart hebt in de computer. Ik heb die vroeger altijd verwijderd.

Moet je nu niet opnieuw FREENAS configureren? Heb je nog een grafische kaart en toetsenbord aan de eraan hangen? In ieder geval kan je niet je systeem uitzetten, met de hardware knoeien, en dan verwachten dat het systeem dat gewoon accepteerd. Desnoods wis je de partities van je 80GB schijf en je installeert FreeNAS opnieuw.

Voorlopig hangt er nog een toetsenbord en scherm aan. En ik heb niet "geknoeid" met de hardware. In FreeNAS, als het systeem is opgestart en dan via het IP in een browser op een andere computer, heb ik als storage schijf, de schijf die wordt gebruikt om de bestanden op te slaan, ingesteld. Maar na een reboot van de PC start deze niet meer op, precies of hij weet niet van welke harde schijf hij moet opstarten en dan maar vastloopt. Als ik de PC dan terug afzet, de schijf afkoppel die wordt gebruikt voor storage, dus niet de schijf waar FreeNAS opstaat, en de PC terug opstart, start deze terug volledig op zonder problemen. Uiteraard hangt er dan geen schijf meer aan voor FreeNAS om als storage te gebruiken. Ik denk dat de computer niet overweg kan met de structuur waarop FreeNAS de harde schijf indeelt. Als ik de schijf die gebruikt wordt voor storage via een andere computer opnieuw formateer en dan terug in het NAS steek, start deze ook zonder problemen op. Pas wanneer ik in FreeNAS terug die schijf instel voor storage (opnieuw formateren in UFS of ZFS)... en daarna opnieuw reboot, start de pc weer niet op.

Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat het systeem continu draait, enkel als ik de bestanden nodig heb. De bedoeling is ook, indien het systeem goed wil werken, dat deze zonder scherm en toetsenbord aan de modem hangt.

De master/slave instelling... het gaat hier om S-ATA schijven (vergeten te melden)... bij mijn weten hebben deze schijven die instellingen niet meer... enkel nazien of de schijf met het OS als eerste staat, of toch boven de harde schijf zonder OS.
Bootvolgorde is nu: 0.CDROM; 1.HD MAXTOR (schijf met OS); 2.HD WD3200AAJS (schijf gebruikt voor storage); 3.Removable Devices

FreeNAS opnieuw installeren heb ik nog niet geprobeerd, ga ik dit weekend eens doen.

Soms helpt het de harde schijven in een ander systeem te hangen en de partities weg te halen. Maar dat betekend alle schijven wissen. Maar ik vrees wat al in de lucht hangt. Je FREENAS systeem probeert nu op te starten van een ander schijf.

Ik weet nog steeds niet wat de oorzaak was. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, een oudere versie van FreeNAS geïnstalleerd, NAS op een USB stick geïnstalleerd, schijven zijn verschillende keren in een ander systeem opnieuw leeggemaakt, ... maar steeds na het instellen van de schijf als storageschijf onder NAS en na een reboot, wilt de PC niet meer opstarten. Heb ook in de BIOS de opstartvolgorde van de schijven veranderd, zonder succes.

Kan het niet zijn dat het aan het geheugen ligt (1Gb), ik heb gelezen dat FreeNAS, afhankelijk van de grootte van de schijven en het type (UFS of ZFS) van de indeling het minimum vereiste geheugen sterk kan variëren. Voor een NAS met 500Gb harde schijf met UFS indeling is standaard 2Gb geheugen nodig... ik heb slechts 1 Gb.

Heb van de PC ondertussen een Ubuntu-server gemaakt...

Toch bedankt voor de feedback.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan