PC start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

steru2000

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2001
Hoi allemaal,

Onze pc van 5 jaar oud heeft de laatste tijd een aantal problemen, waarvan de laatste het ergste is:

- bij het uitzetten gebeurd het regelmatig dat de computer opnieuw start, terwijl je toch voor afsluiten hebt gekozen. Dan sluit ik de computer af door hem gewoon met de aan/uitschakelaar uit te zetten (doet ie trouwens al een aantal jaar, dus is meer iets wat lastig is, maar waar we aan gewend zijn)

- de computer viel zo nu en dan uit en startte dan opnieuw op, terwijl je ermee aan het werk bent

- vandaag kwam de computer bij het opstarten terecht in de veilige modus, dan kies ik gewoon voor "normale start" en dan kom ik in een blauw scherm waar de volgende fout wordt gemeld: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME ... en daarna kom je niet verder. Heb hem dan ook maar uitgezet met de aan/uit knop.

Weet iemand wat er aan de hand is? Is er echt iets kapot, de harde schijf bijvoorbeeld? En is het dan beter om een nieuwe pc aan te schaffen of de boel te laten repareren met de mogelijkheid om de gegevens nog te redden (heb wel veel backup hoor, maar natuurlijk niet alles)? Of is het eerder een softwarematig probleem en zou ik het op kunnen lossen door alles opnieuw te installeren?

Kan iemand mij hierbij adviseren?

Alvast bedankt,

Bas

Doe dit eens:
Even opnieuw opstarten met de Windows XP cd.. in repare mode gaan.
Daar intypen chkdsk /p even een tijdje laten draaien totdat ie klaar is.
en weer opstarten.

Windows CD-Rom

Hoi Apoe,

Ik heb een Packard Bell met Recovery Systeem. Windows XP is daarin geïntegreerd, maar als ik die optie gebruik, dan wordt alles geformateerd en daarna opnieuw erop gezet.

Groet,

Bas

Heb je windows ook opnieuw geïnstalleerd of heb je dat nog niet gedaan?
- vandaag kwam de computer bij het opstarten terecht in de veilige modus, dan kies ik gewoon voor "normale start" en dan kom ik in een blauw scherm waar de volgende fout wordt gemeld: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME ... en daarna kom je niet verder. Heb hem dan ook maar uitgezet met de aan/uit knop.
Wat betreft deze melding.
Probeer eens een diagnostisch hulpprogramma van PB zelf, selecteer wel even je eigen type computer.
Misschien wordt je hier iets wijzer van.

Hoi allemaal,

Onze pc van 5 jaar oud heeft de laatste tijd een aantal problemen, waarvan de laatste het ergste is:

- bij het uitzetten gebeurd het regelmatig dat de computer opnieuw start, terwijl je toch voor afsluiten hebt gekozen. Dan sluit ik de computer af door hem gewoon met de aan/uitschakelaar uit te zetten (doet ie trouwens al een aantal jaar, dus is meer iets wat lastig is, maar waar we aan gewend zijn)

- de computer viel zo nu en dan uit en startte dan opnieuw op, terwijl je ermee aan het werk bent

Weet iemand wat er aan de hand is? Is er echt iets kapot, de harde schijf bijvoorbeeld? En is het dan beter om een nieuwe pc aan te schaffen of de boel te laten repareren met de mogelijkheid om de gegevens nog te redden (heb wel veel backup hoor, maar natuurlijk niet alles)? Of is het eerder een softwarematig probleem en zou ik het op kunnen lossen door alles opnieuw te installeren?

Kan iemand mij hierbij adviseren?

Alvast bedankt,

Bas

Dit heb ik ook gehad. (je laatste probleem)

Toen heb ik alles geprobeerd wat mogelijk was.

Maar het enigste wat er voor mij nog opzat was een nieuwe harde schijf kopen.

Het woord zegt het al: BOOT_VOLUME.

Boot heeft te maken met het opstarten en volume is bijvoorbeeld je C:\ schijf.

Het "boot" gedeelte van je harde schijf is stuk.

Dus dat word een nieuwe harde schijf kopen :shocked:

Bas

Microsoft:

CAUSE
This behavior can occur if either of the following conditions is true:
• Your computer uses an Ultra Direct Memory Access (UDMA) hard disk controller, and the following conditions are true:
• You use a standard 40-wire connector cable to connect the UDMA drive to the controller instead of the required 80-wire, 40-pin cable.
• The basic input/output system (BIOS) settings are configured to force the faster UDMA modes.
• The file system is damaged and cannot be mounted.

Bij mij was het de laatste optie.

2e optie valt af als je niet in je pc hebt gerommeld (open gemaakt)

3e valt af als je niet in je bios hebt gerommeld.

Dus dan blijft de laatste over,,,,

En dat is een nieuwe hardeschijf.

Of de harde schijf defect is, valt nu nog niet met zekerheid te zeggen. Door het langdurig geforceerd opstarten kan de het Master Boot Record op de HD beschadigd zijn. Maar dat is misschien nog te reparereren.
Heb je die diagnostische test van PB al uitgevoerd?

Je hebt heus geen cd van windows nodig om op fouten te controleren:shocked: Doe start-uitvoeren- chkdsk of deze computer-harde schijf properties-tools-error checking check now(sorry zit ff op engelse xp)

Om dat automatisch heropstarten te voorkomen:
Deze computer-eigenschappen-advanced-startup and recovery(wederom engels)- Bij system failure het vinkje weghalen bij automatisch heropstarten(or automatically restart)
Nu ga je een blauw scherm krijgen met daarop de melding van wat er misgelopen is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan