pc start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hoi forummers,

Vanochtend deed mijn pc het nog gewoon. Omdat we gingen klussen met stof, heb ik de pc uit gedaan en zelfs de voeding uit gezet (kan op de verdeelstekker), en daarna alles met afdekfolie bedekt.
Nu heb ik de stroom weer hersteld, maar krijg ik mijn pc niet meer aan. Ik heb de voedingskabel al vervangen (na deze tip hier te hebben gelezen) , maar het probleem blijft.
De pc geeft geen enkel geluid, niets start op. Aan de achterkant vlak bij plaats waar de voedingskabel er in gaat, brand een lampje. Dit lampje flikkert. Waar kan dit op duiden?

Groeten,
Richard

Hallo

Je vermeld geen merk/typenr. noch ouderdom van deze "mijn p.c."

Maar volgens mij heb je hier te maken met een defekte voeding .

Peter

staan de schakelaar achter op de voeding aan ??
voedings kabel eruit trekken en weer erin doen wil ook wel eens helpen.
5 seconden de aan knop ingedrukt houden wil ook wel eens werken.
en ongeveer 1 minuut wachten als je de stroom erop hebt gezet dan pas de pc aanzetten wil ook wel eens helpen.

Beste allen,

Bovengenoemde tips hebben niet het gewenste effect gehad.
Ik heb een Intel Pentium 4
2.60 GHz
512 Mb DDR
80 Gb Vaste schijf
ATI RADON 89200 SE

Zodra ik de kabel van de voeding (maakt niet uit welke van de twee die ik heb) in het voedingsblok duw, gaat een groen lampje knipperen. Op de aan/uit knop duwen heeft geen enkel effect, ook niet voor vijf of tien seconden.
Het voedingsblok is een ATX-250 12Z rev.: C

Uit verschillende posts hier heb ik begrepen dat het een batterijprobleem (CPU - BIOS??) kan zijn, maar ook dat het voedingsblok kapot kan zijn.
Hoe kom ik er achter wat de mogelijke oorzaak is?

Groeten,
Richard

heb je geen andere voeding liggen om de voeding uit te sluiten ??
of een andere pc waar je effe doe voeding kan testen ??

Er is ook gevraagd hoe oud je PC is. Ik heb geen antwoord gezien. Volgens voorschrift van sommige PC-bouwers is (enige) de juiste manier van geheel uitzetten van de PC: via Windows afsluiten, dan een tuimelschakelaartje op de achterzijde van de kast omzetten en dan pas de netspanning er af halen. Heb jij zo'n tuimelschakelaartje? (Dat groene lichtje zegt niet meer, dan dat er bij ingang van de voeding spanning wordt gemeten.)

Waar je nog meer op doelt is denk ik, dat soms het batterijtje op het moederbord leeg of defect kan zijn. Dat doet zich vaak voor na een (lange) periode zonder netspanning. Je zou kunnen proberen dat batterijtje te vervangen

Hallo

Veel oudere motherboards met sdram weigerden soms op te starten indien het b.i.o.s. batterijtje 'c.r. 2032" (3V) leeg was .

Mits dit nog steeds onbekende motherboard ddr ondersteund , vermoed ik dat dit niet het probleem kan zijn en blijf ik bij mijn eerste opinie .

Peter

Beste forummers,

Bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen.
ondertussen ben ik weer een stukje wijzer geworden rondom hardware. In mijn geval was het voedingsblok kapot gegaan. Er zat geen zekering in, waardoor tijdens een piek in de spanning de condensatoren doorgebrand waren.
Die piek ontstond waarschijnlijk nadat ik op de verdeelstekker het knopje weer op 'aan' zetten. Die had ik de afgelopen twee jaar niet op 'uit' gehad. Ik weet ondertussen ook dat we op het net van 230 Volt naar 240 gaan in stapjes. Het kan zijn dat de laatste verhoging (anderhalve maand geleden??) net teveel is geweest voor mijn systeem.
Ik weet nu ook dat condensatoren van wisselstroom gelijkstroom maken alvorens het aan het moederbord wordt doorgegeven. En dat ik mazzel heb gehad, want als het piek doorgegeven was aan het moederbord had er veel meer aan de hand kunnen zijn geweest. Nu was het vervangen van het voedingsblok voldoende. Kwartiertje werk!
Mar voordat ik daar achter was...................

Groeten,
Richard1970

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan