PC start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald89

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
Goedenavond allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:
Vanavond mijn pc in slaapstand gezet, probeerde hem weer 'wakker' te laten worden, dat gaat in mijn geval met de aan/uit knop: daar reageerde hij heel slecht op: de ventilatoren begonnen even te draaien en daarna niks meer. Het blauwe lampje (indicatie dat ie aanstaat) knipperde hierbij, nog in slaapstand dus.

Toen heb ik de stroomtoevoer even losgekoppeld en er weer opnieuw ingedaan, hij startte weer op met de volgende melding: bootmgr.exe is missing, press ctrl alt delete to reboot
Ik de installatie cd er in gedaan (vista ultimate 32bit) en installatie gerepareerd. Daarna deed ie het weer en ging ik het bios in, heb mijn processor weer op de automatische overclockfunctie 10% gezet (dat is een functie in mijn bios). Die had ik hiervoor ook al aanstaan, maar deze was kennelijk dus gewist. Hiervoor geen problemen opgeleverd.

Toen ik dat gedaan had ging ie uit en sindsdien start ie niet meer op. Dit heb ik inmiddels gedaan:
- CMOS batterij er ruim een halfuur uit gehad; geen reactie
- Geëxperimenteerd met RAM geheugen (1 latje tegelijk erin); geen reactie
- Op proberen te starten zonder videokaart; geen reactie.
- Voeding losgekoppeld en weer opnieuw ingestoken; geen reactie
- Alle kabels op het mobo losgemaakt en weer opnieuw vastgemaakt; geen reactie
- BIOS jumpers omgezet naar loose settings en weer terug; geen reactie

Hiervoor nooit problemen gehad met temperatuurtjes (cpu 30-40 graden, gpu 45 idle, mobo 30, hdd 30).

Het gaat om de volgende cpu, mobo en voeding:
Intel core 2 duo e8400 processor op een Asus P5N-D mobo en een Tagan TG600 voeding met 600 watt.

Ik weet zeker dat de voeding het nog doet, ik heb mijn kast niet open gehad voor ie helemaal niks meer deed, toen ik hem wel openmaakte heb ik mezelf eerst ontladen aan de kraan en de kachel en de stroom losgekoppeld. Ook nog de resterende stroom op het mobo ontladen door de aanknop een aantal keer in te drukken.

Het lampje op het moederbord brand trouwens nog wel, die blijft mooi groen. Volgens de gebruiksaanwijzing zou er dus niks mis mogen zijn met het mobo.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

ik denk dat je voeding versleten is,

draaien de CPU koeler wel / of 1 / ½ keer
waneer je MET DE STROOM ERAAN de AAN-knop van je pc indrukt?

Ik denk niet dat m'n voeding versleten is omdat Tagan sowieso een goed merk is, die voeding net 4 maanden oud is, hij voldoende kracht heeft en omdat ik nooit, maar dan ook nooit, problemen heb gehad met die voeding.
Het probleem is opgetreden na die 10% auto overclock in de bios, daarvoor was ie wel normaal.

En nee, er gebeurt uberhaupt niets, m'n aan/uit knop connector enzovoort zit ook goed omdat die bevestigd zitten op een blokje, en dat blokje zit weer op de connector op het mobo. Heb alleen dat blokje er even uitgehaald met het opnieuw insteken van alle kabels, en ik heb alles nog even gecheckt.

Laatst bewerkt:
Dorco, lijkt erop dat je toch gelijk hebt, sorry.
Geen flauw idee hoe die voeding opeens overleden kan zijn, maar ik net het volgende geprobeerd:
Voeding eruit gehaald, stekker erin en met een ijzerdraadje pin 14 en 15 met elkaar verbonden (14 is de groene power on lijn en 15 is de zwarte ground lijn), hoor een zacht gezoem alsof er iets gebeurt maar hij springt niet aan. Deed ie een paar maanden terug wel toen ik hem testte.

Excuus en bedankt voor je hulp Dorco!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan