Pc start niet meer op..

Status
Niet open voor verdere reacties.

IVAN

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Berichten
365
Hallo,

Mijn probleem...
Was bezig met foto's te scannen toen plotseling mijn desktop pc uitviel...
Heropstarten lukte, maar na een poos scannen weer hetzelfde...
Nu start hij helemaal niet meer op...

geen schermweergave
geen beeps
lampje mobo groen
Ventilatoren draaien
Ik denk dat de hd niet draait..

Heb dan een beetje gegoogeld....en deze tip gevonden...
Geheugen latjes eruit en dan opstarten.
Resultaat : beepgeluid, en scherm geeft het logo van videokaart zoals gewoonlijk..
maar dan houd het op met opstarten natuurlijk..
Vlgs tip zouden dan de geheugenlatjes defect zijn...

Heeft iemand enig idee als dat zo is????

Hoe kan ik zeker zijn van de defecte geheugenlatjes( heb er geen andere om te testen)

Mvg

Ivan
 
Kijk in de handleiding waar de kaartjes van het geheugen geplaatst moeten worden. Bouw ook, met de stroom er af, de insteekkaarten uit om te kijken of die het dan wel doet. Het grafische heeft mogelijk een aansluiting van de computer zelf.

Je kan waarschijnlijk nog wel in de BIOS of Setup van de computer komen. Misschien start de computer op met een bootbare CD of DVD. Daarvoor moet in de Bios de opstart volgorde goed staan en het optische station als actief in de lijst gekenmerkt staan. Dan kan je in ieder geval uitvinden of de harde schijf stuk is. Maak deze dan maar even los van de kabels. Wanneer je de grafische chip wilt gebruiken in plaats van een grafische kaart, dan moet je dat hier ook aangeven.

Werkt het zonder grafische kaart wel, dan ook de voeding testen met een voedingtester. Je kan misschien zo een klein apparaatje lenen via Peerby.nl. Bestellen op eBay.com duurt twee weken. Daar zijn ook PC test kaarten te koop die je in een PCI slot steekt. Je betaalt pas belasting bij meer dan Euro 21

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ard+Motherboard+Tester+High+Quality+&_sacat=0

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...R0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=psu+tester&_sacat=175673

Kijk ook in de Bios of de Systeem tijd en datum de juiste zijn.

Als de computer weer even werkt zal je een blauw scherm willen zien met de foutmelding. Ga daarvoor naar Configuratiescherm, Systeem, tabblad Geavanceerd, dan bij "Opstart en Herstel instellingen" klik je op "instellingen"
Haal het afvinkje weg bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" en klik op Ok.
Als het goed is krijg je nu met een beetje geluk een blauw scherm met een foutmelding in plaats dat hij uitschakelt of opnieuw opstart.
 
Laatst bewerkt:
Beste Alfred,

bedankt voor je reactie...

De situatie van mijn niet meer opstartende desktop is nu zo:

Bij normale opstart :ook via opstart dvd in dvd speler

geen beeps, geen beeld, ventilatoren draaien, groen lampje brand op MB.

Bij opstart zonder geheugenlatjes ( 4 X 1Gig):

Beeps, beeld geeft hdmi aansluiting aan(klein schermpje), maar voor de rest geen opstart...

Heb dan 1 voor 1 de geheugenlatjes teruggeplaats, maar geen resultaat.....

Vraag:

Aangezien bij opstart zonder geheugenlatjes er beeps te horen zijn,
betekent dat dat de geheugenlatjes allemaal om zeep zijn???en MoBo nog ok...
Zou mijn probleem opgelost zijn met nieuwe???

Mvg

Ivan
 
De geheugens moeten geplaatst worden in een bepaalde volgorde en ook nogal eens in paren. De handleiding beschrijft in welke twee bankjes het eerst moet worden geplaatst en of dat dan twee gelijke moeten zijn. Ze gingen natuurlijk niet allemaal tegelijk stuk als het daar aan mankeert. Probeer dus eerst met twee paren. De bankjes, die ieder twee sleuven hebben, heten 0 en 1 dus dan moet je bij 0 beginnen en die van de zelfde kleur zijn natuurlijk het zelfde nummer. Als je daarna andere paren maakt dan kan je nog twee keer proberen. Zo moet echt wel duidelijk zijn dat dit de fout is.

Eén korte piep betekent dat het geheugen getest wordt, dat houdt dus ook in dat deze test niet begint wanneer je dit niet hoort. Het defect ligt dan ergens anders aan. Pieptonen zijn een code voor wanneer hardware ontbreekt. De betekenis van het aantal pieptonen en soms zowel korte als lange, staat achterin de handleiding van het moederbord of merk computer.

Bouw zoveel mogelijk uit en begin dan de PC weer samen te stellen. Een defecte netwerkkaart is bij mij vaak de oorzaak dat de computer het niet meer doet. Na de netwerkkaart ook de grafische kaart er uit halen, het laatste is vaak wel lastig omdat die een hoek hebben met een grendel.

Probeer andere aansluitingen voor SATA kabels (lagere nummer aansluitingen eerst) en als je nog PATA lintkabels hebt dan moet je controleren of die goed aan de Master en Slave stations zitten. De stations moeten dan natuurlijk hun MA en SL jumpers goed hebben staan. CS van Cable Select is geen goed idee want dat kan wel eens ophouden met werken. Bij een lintkabel is er een korte helft en een lange helft, het lange eind moet aan het moederbord. Ik heb wel eens meegemaakt dat problemen met niet meer werkende computers hiermee waren opgelost.

Als je geen voedingtester hebt dan zou je kunnen controleren hoeveel Watt de voeding is en wat de vereiste is voor de grafische kaart. Bij een 250 of 300 Watt voeding, die al ouder is en dan minder vermogen levert, zou dit de oorzaak kunnen zijn. De computer heeft het even weer gedaan toch? Je kan deze ook van binnen bekijken want je moet het toch een keer schoonmaken, let daarbij dan op condensatoren met losse hulzen of opbollende bovenkanten. Dat zijn trouwens onderdelen waar nog spanning op kan staan.
 
Oke.. bedankt voor de info.

Dus als ik het goed begrijp, bouw ik alles uit op het mobo.(ook de cpu ???)

Test dan de voeding ( is het ook ok met de paperclipmethode???)

Dan component na component terug monteren en aansluiten en dan telkens weer opstarten ????

Ik begrijp niet goed hoe ik dan te weten kom welk element defect is ( aan de soort beep ????)

Mvg

Ivan
 
Je kan maar beter niet aan de processor komen want schade is het gevolg. Een PCI testkaart zoals bij mijn links te zien is zal eenvoudiger uitsluitsel geven over of de processor stuk is. Dit doe je natuurlijk nadat eerst al het onnodige is uitgebouwd en de computer het dan nog steeds niet doet. Dit geeft namelijk alleen uitsluitsel over voeding en de verschillende moederbord functies. Kijk eventueel op Peerby.com of je zo een PCI computer diagnose kaart zou kunnen lenen.

De insteekkaarten moeten er één voor één uit en je start op met het geheugen. Dat wordt immers niet getest want je hoorde geen kort piepje dus het geheugen zelf zal het niet zijn. Zodra de computer het weer doet dan weet je vanzelf meer. En ja, je zal dan een paar maal moeten proberen of de computer het zonder overbodige onderdelen weer doet.

Een voeding kan werkende worden gemaakt met een paperclip maar dat geeft geen uitsluitsel over of die voldoende vermogen heeft. Als je met de paperclip een vonkje veroorzaakt dan heb je een pijnlijke striem over de vingers. Dat de voeding wel iets doet dat blijkt al wel uit andere dingen en voor goede controle van alle functies heb je een voedingtester nodig (zie ook de gegeven links en de tip van Peerby.com) maar daaruit kan je nog steeds niet afleiden of de voeding voldoende vermogen heeft. Belangrijk hierin is de optelsom van wat de computer gebruikt, vooral de minimale PSU eisen van de grafische kaart en wat als Wattage staat opgegeven op de sticker op de voeding. Het kan best zijn dat we je aanraden om dan een andere, goed werkende, voeding uit een andere computer te proberen. Let wel: nadat je eens wat kaarten hebt uitgebouwd want zoals ik al vertelde: een versleten netwerkkaart kan de computer al op zwart doen gaan en verkeerd aangesloten lintkabels ook.

De uitleg van de code van pieptonen staat achter in de handleiding en deze zal je dus moeten zoeken en downloaden als je geen boekje er bij hebt. Wanneer je zonder opstart station start of je hebt geen geheugen geplaatst, dan is het logisch wat de pieptonen betekenen en hoef je dat niet op te zoeken. Bij geen pieptonen is de fout in ieder geval niet het ontbreken van hardware onderdelen.
 
Hey Alfred,

Probleem opgelost.....
Heb alles losgekoppeld ( zoals u vroeg) maar had dan ook steeds nog geen beep....
Heb dan de 4 geheugenlatjes verplaats en gewisseld 1 voor 1 en op de verschillende
banken, en ja hoor plots was de beep daar...de beep van de ontbrekende schermkaart...
Dus met 2 van de 4 latjes komen de beeps te voorschijn.
De schermkaart er weer in, maar dan weer geen geluid of beeld, had nog een schermkaart
liggen, en die erin geplaatst... en jawel pc doet het weer....
met 2 nieuwe geheugenlatjes is mijn oude desktop weer ok..

Conclusie: 2 defecte geheugenlatjes, en schermkaart defect....

Dus de defecten zouden moeten ontstaan zijn tijdens het inscannen van foto's..... raar maar waarschijnlijk waar...

In ieder geval, ik bedank je voor de tips en info...

Mvg

Ivan
 
Dat is verbazingwekkend maar je hebt je dan gehouden aan mijn advies om de geheugens correct te plaatsen mag ik aannemen.

Het is aan voorwaarden gebonden wat waar moet staan, te denken aan; soort grootte, overeenkomst in paren, snelheid, volgorde van plaatsen en enkel of dubbelzijdig. In de handleiding van moederbord of merkcomputer staan bij upgraden of opbouwen deze voorwaarden. Misschien is er tijdens het scannen voor het eerst veel geheugen aangesproken maar het lijkt er ook op dat dit nu niet steeds volgens de voorschriften kan zijn geplaatst. In de Bios hebben veel computers een instelling voor Dual Channel, waarbij de geheugens in de bankjes een even aantal en helemaal precies identieke tweelingen moeten zijn. Hierbij worden twee tegelijk beschreven en gelezen en dat is iets sneller. Deze instelling in de Setup moet overeenkomen met de geplaatste geheugens.

Door verder te combineren kan je de twee uitgenomen geheugens misschien afzonderlijk testen. Als de videokaart geheugen heeft dan moet je dat van het totaal aantal Gb's aftrekken, bij 1 Gb videogeheugen en 4 Gb in kaartjes zal (bij 32 bits Windows) één Gb overbodig zijn. Sommige computers willen helaas alleen geheugen in paren. In dat geval zou je, bij dit voorbeeld, aan 2 X 500 Mb genoeg kunnen hebben. Soms gebruiken videokaarten echter een deel van het geheugen in de computer. Daar moet je nu dus op verdacht zijn.

Fijn dat de computer weer werkt, ga nu na of de uitgenomen videokaart overeenkomt met precies het soort en de snelheid, dus de versie, van het slot. Niet overeenkomen, dus een latere versie zijn, kan op termijn problemen geven. Succes en graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan